Truck Blog

  • Uit de lengte of uit de breedte..

    De discussie in Europa over voertuigafmetingen speelt zich eigenlijk alleen maar af over de lengte van de trucks. Wordt het 18,50 of 25,25 meter in de toekomst? En blijven opleggers beperkt tot 13,6 meter of zit daar ook nog rek in?
  • Daimler: Pedalen en spiegels worden overbodig

    Bij de introductie in de VS van de nieuwe Freightliner Cascadia, maakte de hoogste baas van dat merk enkele duidelijke opmerkingen over toekomstige ontwikkelingen in de truckcabine. De nieuwe Cascadia is volgens Mercedes acht procent zuiniger dan het vorige model, dat alweer negen jaar...
  • Meerdere tachopasjes: 17 maanden celstraf

    Tot nu toe kwam je er meestal gewoon met een boete vanaf maar de Duitsers leggen nu serieuze straffen op voor fraude met meerdere bestuurderspasjes. Een Duitser werd veroordeeld tot een boete van 900 Euro en 17 (!) maanden gevangenisstraf!
  • Frans minimumloon: Wie beschermt wie?

    We zijn het er vast allemaal over eens dat de maatregelen die de Fransen nemen inzake hun minimumlooneisen wel erg ver gaan. Intussen vinden ze dat zelf ook wel een beetje: de eerste drie weken van juli wordt er niet gehandhaafd en hebben bedrijven dus de tijd om een en ander nog in orde te...
  • Waarheid komt boven in Duits LZV-project

    Nu zelfs de Duitse minister van Verkeer het nut inziet van grensoverschrijdende LZV, lijkt tot in de hoogste regeringskringen doorgedrongen te zijn, dat Duitsland zichzelf al jaren tekort doet door de oortjes te laten hangen naar een inferieure spoorlobby.  
  • Zelf rijdend, remmend en nu ook uitwijkend?

    Nieuwe trucks remmen vandaag de dag al uit zich zelf door het verplichte ABA systeem wat ingrijpt als je even niet oplet. ZF en Wabco keken even verder en ontwikkelden ook een 'uitwijkassistent' voor als remmen alleen niet voldoende is.
  • Chauffeurstekort? Betaal ze beter!

    Op NOS.nl staat een filmpje over Jurgen van der Graaf, een 19 jarige chauffeur die sinds kort rijdt bij Dobbe Transport. De NOS heeft dit onderwerp waarschijnlijk aangereikt gekregen van TLN.  
  • Begrip voor een Brexit

    De uittocht van Groot Brittannië uit de EU is onverstandig. De EU is een groot handelsblok, dat door deze toestand beslist in zwaar weer komt. Britse banen zullen verdwijnen. Maar tal van gebeurtenissen, ook in onze branche, geven de Britten gewoon gelijk. 
  • Bizar ongeval met dodelijke afloop

    In Duitsland is op de B198 bij Vipperow een ongeval gebeurt met dodelijke afloop. Een Scania trekker met een geladen oplegger kwam in botsing met een Fiat Ducato. De Scania chauffeur overleefde het ongeval helaas niet..
  • The naked ute?

    Gisteren waren we bij de presentatie van de nieuwe generatie van de VW Amarok. Afgezien van een opgefrist neusje en wat interieur dingetjes was het grote nieuws de nieuwe V6 motor. Deze drie liter is voortaan standaard en dat is maar liefst vijftig procent meer cilinderinhoud dan de vorige! 

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.