Truck Blog

  • TIR als oplossing voor Brexit?

    Het vervoer van en naar Groot Britanië is sinds de Brexit een stuk lastiger. Met name de douane toestanden zorgen voor veel oponthoud. IRU geeft nu aan dat het gebruik van het TIR Carnet wellicht een oplossing biedt.
  • Koud? Vroeger was het koud!

    De winter doet zijn intrede in ons land en ja, dan is het soms even heel erg koud. Gelukkig zijn we voorbereid en hebben we winterbanden, standkachels en luchtdrogers. Verder bestaat er tegenwoordig uitstekende werkkleding.
  • DAF trots op groter marktaandeel

    Truckbouwer DAF versterkte in 2020 zijn positie als wereldwijde fabrikant van bedrijfsvoertuigen, zegt het bedrijf in een bericht. Het marktaandeel in het Europese zware (16 ton+) segment groeide naar 16,3% en in Brazilië en Taiwan werd de nieuwste generatie trucks geïntroduceerd. Ook werd de...
  • Avondklok: Geen koffie

    De avondklok is al weer een week van kracht in ons land en we lijken er aan te wennen. Wat niet went is dat de tankstations langs de snelweg na negen uur alleen nog maar brandstof, en hooguit een kannetje olie of een lampje verkopen. Chauffeurs die gedurende de nachtelijke uren onderweg zijn...
  • Politie schiet ook tekort bij transportcriminaliteit

    Het was me het weekje wel, afgelopen week, voor de politie. De eerste dagen, of beter gezegd nachten, was het knokken geblazen met relschoppers. Later kwam een rapport naar buiten dat stelde dat de Nationale Politie internationaal slecht samenwerkt met buitenlandse collega’s.
  • Avondklok: Transport uitgezonderd, formulieren verplicht

    Zoals viel te verwachten wordt het wegtransport uitgezonderd van de avondklok-regeling die op zaterdag 23 januari ingaat. Maar Tussen 21:00 en 04:30 moeten medewerkers of werknemers twee formulieren bij zich hebben om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn. Voor internationale...
  • TLN: Avondklok mag logistiek niet verstoren

    Transport en Logistiek Nederland is in gesprek met de overheid over de gevolgen van de instelling van een mogelijke avondklok. Daarmee wordt het verboden om onderweg te zijn tussen bepaalde, nog te definiëren tijdstippen.Volgens de organisatie moet er een uitzondering komen voor de...
  • Zweden accepteert geen bijrijders

    De ernst van de corona pandemie is volledig doorgebroken in Zweden, zo bleek toen we dinsdag ochtend de Sontbrug overstaken in de richting van Malmö. De douane controleert actief op paspoorten en doordat we met twee man op de auto zaten moesten we vervolgens bewijzen dat we beide chauffeur...
  • Iveco mogelijk alsnog verkocht aan Chinese truckbouwer

    Het moederbedrijf van Iveco, CNH Industrial, heeft onderhandelingen hervat met het Chinese FAW om de vrachtwagentak van CNH, Iveco dus, te verkopen, meldt Reuters. Beide partijen braken onderhandelingen vorig jaar juli nog af, omdat FAW, een staatsbedrijf, te weinig zou bieden voor Iveco. Het...
  • Hamsterende Britten voorkomen vooralsnog brexitproblemen

    Aan deze kant van de Noordzee zijn jaren van voorbereiding vooraf gegaan aan de Brexit. Extra parkeerruimtes, zoals in Hoek van Holland zijn al af en organisaties zoals de Douane en de NVWA, hebben extra personeel aangenomen. Of alles goed blijft werken, hangt af van het moment waarop de...
  • 2021 wordt een fantastisch truckjaar!

    Eind 2019 schreef ik in het voorwoord van BIGtruck over wat we in 2020 allemaal konden verwachten. De voorspelling was een fantastisch truckjaar met de nieuwe generaties van MAN en  Volvo en zelfs DAF werd verwacht met nieuws te komen, ergens rond de IAA. Hoe het verder ging weten we inmiddels...
  • Britse organisaties spreken van 'national embarressment'

    Logistics UK, de grootste vereniging van handelsbedrijven in Engelnand en de Road Haulage Association, zeg maar de Britse TLN hebben samen een brief aan de Britse regering opgesteld over de situatie rondom de duizenden gestrande chauffeurs met de kerstdagen. Ze noemen de hele gang van zaken een...
  • Britse files zijn een voorteken voor Brexit

    De huidige corona- en file-ellende bij de Britten zijn nog maar een voorproefje op wat chauffeurs die op het Verenigd Koninkrijk rijden, te wachten staat. Al vier jaar weten de Britten dat ze de EU gaan verlaten maar parkeerplaatsen zijn niet klaar en IT-systemen om de tsunami van vrachtbrieven...
  • TLN roept op tot actie tegen boerenblokkades

    De boerenprotesten waarbij distributiecentra geblokkeerd worden stuiten op onbegrip bij TLN. Voorzitter Elisabeth Post zegt dat ze de positie van de boeren begrijpt en niemand het recht op demonstreren wil afpakken, maar daar mag een andere beroepsgroep nooit de dupe van worden zoals dat nu het...
  • Evofenedex: Onhoudbaar tekort aan containerschepen

    Sinds het begin van de coronacrisis zijn er door veel rederijen containerschepen aan de ketting gelegd of zelfs gesloopt. Nu de economie weer volop aantrekt leidt dat tot een groot tekort aan schepen en containers volgens Evofenedex. Zij roepen de rederijen op om meer schepen in te zetten.In...
  • Brexit: havens Calais en Dover lopen nu al vast

    Hoewel het nauwelijks midden december is, zijn de havens van Dover en Calais al vastgelopen. Dagelijks willen dik 2.000 vrachtwagens per etmaal meer de oversteek maken dan normaal.  Dat leidt tot ellenlange files en planningen die in het honderd lopen. Daardoor moeten veel Britten maanden...
  • Controleren helpt!

    De focus van de Inspectie Leefomgeving en Transport ligt al jaren niet meer op controle onderweg, maar op de bedrijfscontroles. Sommige vervoerders hebben zelfs een afspraak ondertekend waardoor de trucks van zo’n bedrijf onderweg helemaal niet meer gecontroleerd worden. Dat getuigt van een...
  • Kiwa provoceert met tariefsverhoging bestuurderskaart

    De veelbesproken monopolist die in Nederland kaarten uitgeeft voor de digitale tachograaf heeft zich de woede van TLN  op de hals gehaald door het tarief voor bestuurderskaarten met één euro te verhogen. Deze prijsverhoging komt na een prijsverlaging van twee euro een jaar eerder, om critici...
  • Rijbewijs kopen kan nog steeds

    BIGtruck schreef al eerder over het kopen van rijbewijzen en bestuurderskaarten, maar nu blijkt dat dit nog steeds gewoon mogelijk is. Deze week nog troffen Noorse inspecteurs onderweg een vals Pools rijbewijs aan, en na enig speurwerk blijkt de website waar deze documenten worden aangeboden...
  • Foute bestuurderskaart: 28.500 Euro boete

    Het rijden met een geleende bestuurderskaart kan verleidelijk zijn, maar als je gepakt wordt kan het duur uitvallen. Dat ondervond een Litouwse chauffeur onlangs in Denemarken. Hij reed met de kaart van zijn vader en hij had een goed verhaal maar daar prikte de politie al snel doorheen.
  • Hoe zit dat nou met topsleepers en laadlengte?

    Gisteren plaatsten we een foto van een Scania met een topsleeper, en dat maakte wat reacties los. Nee, een topsleeper is niet verboden, maar meestal vrij zinloos door de maximale laadlengte die geldt voor vrachtwagens. Hoe zit dat nou precies?
  • TVM Verzekeringen

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Dirk-Jan Verhoef

    Dirk-Jan Verhoef

    Dirk-Jan Verhoef is onze acount manager en de spin in het web van Transwebgroup. Met zijn enorme netwerk in de transport- en mediawereld is hij het contact tussen de adverteerder en onze doelgroep, die van chauffeurs, transportondernemers, de industrie en de trailerbouw en carrosseriebranche. 

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media.