Truck Blog

  • Europees Parlement akkoord met Mobiliteitspakket

    Maandag 8 juni keurde de transportcommissie van het Europees Parlement een pakket aan maatregelen goed om de positie van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren. Al jaren komen er in hun sector veel misstanden voor. Lange rijddagen, korte rustmomenten en slechte arbeidsomstandigheden zorgen voor...
  • Vlaanderen wil inklimmen eindelijk strafbaar stellen

    Het lijkt erop, dat na jaren van schade en leed, Vlaanderen het inklimmen in vrachtwagens door zogeheten migranten strafbaar gaat stellen. Al meerdere jaren zijn chauffeurs, die gewoon hun werk doen, eer het zo ver kwam bedreigd en in gevaarlijke situaties geraakt. Tot nu toe was de reactie van...
  • ‘Uitbuiting nog nauwelijks aangepakt’

    Onlangs verschenen de jaarverslagen van de Inspectie ILT en de Inspectie SZW. Als BIGtruck hebben we ze even gelaten voor wat ze zijn, maar nu komt het NRC met een artikel waarin vakbondsman Edwin Atema uitgebreid aan het woord komt.
  • Volvo toont de nieuwe modellen

    Eind februari was het eindelijk zo ver. Volvo presenteerde online de nieuwe generatie trucks met de compleet nieuwe FM en FMX en de vernieuwde FH en FH16. Prachtig nieuws waar we al een tijdje reikhalzend naar uit zaten te kijken.
  • Minister wil dat trucks een beetje door kunnen rijden

    Nu het weer drukker wordt op de weg, zo voor Pinksteren stond er 235 kilometer file op Nederlandse wegen, komt minister Cora van Nieuwenhuizen op het idee om trucks ondanks grote verkeersdrukte door te kunnen laten rijden. Het goederenvervoer moet Nederland en de rest van Europa ongemoeid...
  • Scania werkt hard aan alternatieven

    Wie een paar dagen in ons vak meeloopt, komt er al snel achter dat de V8 van Scania een cultstatus heeft bereikt. We schreven er al meer over en zelfs nu er een Scania’s met 540 pk en 500 pk met zes cilinders, die ook nog eens een mooi verbruik neer zetten, dan nog is de status van de V8 van...
  • Zwitserse precisie: Erstfeld maakt het bont

    Iedereen die via Zwitserland richting Italië rijdt, moet door de Gotthardtunnel. Aan de voet van de berg, enkele kilometers voor de tunnel, hebben de Zwitsers een technisch centrum opgetuigd, waar trucks worden geïnspecteerd, Erstfeld. Al kort na de opening bleek een op de vier trucks...
  • Britse TLN wil langere overgangsperiode voor Brexit

    Coronacrisis of niet, de Brexitklucht gaat gewoon door. De Britse TLN, de RHA, heeft de Britse regering verzocht om langer uitstel, omdat vanwege de crisis de Britse vervoerders spreekwoordelijk op hun rug liggen en nu even wat anders aan hun hoofd hebben. Bijna de helft van het Britse...
  • VERN vecht voor steun eigenrijders

    De steun voor ondernemers in het kader van de Corona regeling brengt geen oplossing voor eigenrijders. Volgens Klaas de Waardt van VERN vallen de zelfstandig opererende éénpitters buiten de TOGS regeling waardoor ze de uitkering van 4000 Euro mislopen.
  • Girteka kort niet op loon, maar dat kan ook bijna niet

    Het Litouwse Girteka kwam vorige week in het nieuws omdat chauffeurs dreigden met een staking vanwege het korten van de dagvergoeding. Vandaag meldt het bedrijf dat er niet gestaakt wordt, en dat er niet aan de salarissen wordt gesleuteld. Dat kan ook bijna niet, want dat wordt maar amper...
  • Stel dat je bijna alle stoplichten 'mee' hebt

    In Nederland loopt een proef waarbij trucks van enkele deelnemende bedrijven en verkeerslichten van enkele gemeenten elkaar herkennen. Het resultaat is dat je daar bijna altijd een groen licht hebt, ruim voordat je tot stilstand komt. Wat scheelt dat? Twee deelnemende doen een boekje...
  • Lagere tarieven door Corona? Of juist hogere?

    De Corona crisis zorgt voor merkwaardige bewegingen in de markt. Iedereen heeft het moeilijk en zoekt naar financiële ruimte, al gaat dat altijd ten koste van een ander. Bedrijven geven aan de betalingstermijn op te rekken tot hoogst illegale termijnen en leveranciers moeten dat kennelijk maar...
  • Chauffeurs filmen corona-praktijk

    Het nieuwe BIGtruck Online Magazine is nu te bekijken. We hebben enkele chauffeurscafé’s bezocht en zo gezien hoe de een een bakfiets, de ander een golfkar en de derde een busje gebruikt om de parkerende chauffeurs te bedienen. Het restaurant blijft leeg, het sanitair in of bij het gebouw is...
  • Ook nu blijkt een monopolie een slechte zaak

    In bijna alle vrachtwagens die door Europa rijden zit techniek van de Duitse toeleverancier Bosch. Meestal gaat het dan om de toevoer van brandstof in combinatie met hoogwaardige, snel reagerende regelapparatuur die zorgt dat trucks zuinig rijden. Cruciale techniek dus.
  • Corona maatregelen zetten kwaad bloed

    De crisis die volgt op de wereldwijde Corona uitbraak duwt bedrijven in een positie waar ze niet willen zitten. Transportbedrijven beginnen al brieven te sturen naar hun werknemers waarin voorstellen gedaan worden waarmee het bedrijf gered zou moeten worden terwijl  de minister de rij- en...
  • KLM Jumbo Jet slachtoffer van Corona

    KLM besloot eerder al dat de iconische Boeing 747, ook wel ‘Jumbo Jet’ genoemd, in 2021 uit dienst zou gaan na precies vijftig jaar trouwe dienst. Door de Corona crisis is het nu al over en uit voor de grootste vliegtuigen van KLM.
  • Tot achttien uur wachttijd aan Pools-Duitse grenzen

    Als gevolg van de corona-crisis zijn aan de grenzen tussen Polen en Duitsland ellenlange files ontstaan, tot een lengte van veertig kilometer, melden Duitse media. Oudere chauffeurs herinneren zich ongetwijfeld zulke files nog in de periode na de val van het IJzeren Gordijn.
  • ‘Autonoom rijdende trucks al over vijf jaar’

    Toeleveranciers zoals het Duitse ZF, een bedrijf dat inmiddels veel meer doet dan alleen transmissies bouwen, wat ze doen voor DAF, Iveco en MAN, zegt dat de truck-industrie het voortouw zal nemen inzake autonoom rijden. Met name in de VS worden stappen gezet in die richting, aldus het bedrijf.
  • Kerstdrukte in de supermarkten

    De mensch lijdt het meest, van het leed dat hij vreescht. En dus niet aan waar hij of zij daadwerkelijk last van heeft. Waarschijnlijk zijn velen daarom tegen alle adviezen in gaan hamsteren en zijn de supermarktschappen nu grotendeels leeg.
  • Gespot: ERF E14 365

    Een wandeling over het terrein van Smilda Trucks in Terwispel levert eigenlijk altijd wel wat leuks op. Deze keer ontdekten we een echte Engelse ERF E14 365. De Engels gekentekende trekker is voorzien van een Cummins motor en het ding schijnt nog te werken ook!
  • IRU: Chauffeurstekort groeit met 13% in een jaar

    De overkoepelende mondiale organisatie voor wegvervoer IRU, voorspelt dat het tekort aan chauffeurs de komende twaalf maanden flink zal toenemen. Nu zoeken transporteurs voor bijna een kwart van hun trucks, 23% om precies te zijn, chauffeurs. In de loop van dit jaar groeit het tekort naar 36%,...

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.