Truck Blog

  • Om de 100km een beveiligde parking

    Om de honderd kilometer een beveiligde parking. Daar pleit volgens WNL het Europees Parlement voor. Omroep WNL heeft enkele chauffeurs geïnterviewd. 
  • Vervuilde stookolie, niks nieuws onder de zon

    Vandaag kwam het breed in het nieuws dat er in Rotterdam met chemische stoffen vervuilde stookolie geleverd wordt aan zeeschepen. Helemaal nieuw is dat niet, want het NRC wist al in 2012 te melden dat handelaren verboden stoffen bijmengen. Die publicatie heeft niet geholpen want de praktijken...
  • Tijdbommen op wielen

    Eerder deze week haalde een Poolse ‘trucker’ de kranten door als spookrijder een aantal tegenliggers de dood in te rijden bij Rüsselsheim. Aanvankelijk dacht men dat hij was omgedraaid nadat hij in een file was vastgelopen, maar later kwam het bericht dat hij eigenlijk al met zijn...
  • Tol betalen op verlengde A15?

    Nederland is in de regel voortvarend wanneer het om het uitbreiden van het wegennet gaat. Met uitzondering natuurlijk van dat stukje A4, dat duurde bijna een halve eeuw. Maar de situatie met de A9 bij Diemen en de A6/A1 bij Almere is een stuk verbeterd en in recordtijd. Het hoort bij de...
  • Kilometerheffing kan duurzame transitie helpen

    De nu aangekondigde kilometerheffing voor trucks in ons land leidt tot discussie. Dat is een beetje vreemd, want in vrijwel alle landen in Europa wordt al per kilometer afgerekend. Het is een rechtvaardiger manier om een heffing in rekening te brengen waarmee het wegenonderhoud en dat van...
  • Dikke spullen in eerste BIGtruck Online Magazine!

    De tijd vliegt, vandaag bestaat BIGtruck precies vier jaar. Wat is er in die vier jaar veel gebeurd. Sla het eerste nummer er maar eens op na: We hadden de eerste groepstest met pre predictive cruisecontrols. Een internationale test zoals je die in ons land alleen bij BIGtruck kan vinden. We...
  • Nieuw tijdperk voor inspectiediensten

    Inspectiediensten werken in toenemende mate samen en dat is een heel goed begin, maar niet meer dan dat. Zo kunnen inspecties nog altijd niet vaststellen of rijbewijzen uit andere landen echt zijn, en is er evenmin duidelijkheid over de kwaliteit van Code 95 cursussen. Afgelopen week werkten...
  • Zwitserse chauffeur wordt schaars

    De vraag naar chauffeurs is voor heel West Europa een probleem, en zo ook in het neutrale Zwitserland. Zelf willen de Zwitsers amper nog hun rijbewijzen halen en het merendeel van de chauffeurs komt inmiddels uit het buitenland.
  • Scania bouwt al jaren voor defensie

    Scania heeft onlangs een prachtige order binnen gehaald bij Defensie. Maar liefst 2037 trucks mag het merk leveren, en dat is goed nieuws voor de Nederlandse economie. De trucks komen namelijk uit Zwolle en ook de toeleveringsindustrie heeft het er druk mee. 
  • Wie gaan er nu voor IKEA rijden?

    Eind vorige week hebben internationale vakbonden en IKEA overleg gevoerd over de 'misstanden' bij IKEA-transporten. Daaruit bleek dat de kwaliteit waar IKEA voor zegt te staan, ook in het vervoer van al die bouwpakketjes doorgevoerd moet worden.
  • Meesterzet van motorenbouwer Cummins

    Cummins kennen we van dieselmotoren en nog eens dieselmotoren. Ze zijn een voorname leverancier van DAF en natuurlijk van de andere Paccar-merken in de VS. Verbazing alom dus dat dit merk nu met een elektrische truck komt.
  • Belgische boetes ook voor Belgen!

    Gisteren kwam het bericht dat sommige Belgische regio's meer geld aan boetes met betrekking tot de tol binnenhalen dan met de tol zelf. Dit treft niet alleen buitenlandse vervoerders, zo blijkt uit een reactie van Erik Bayens.
  • Hoopgevende actie van DB Schenker

    Logistiek dienstverlener DB Schenker verhoogt op 1 oktober de transporttarieven met zes procent. Voornaamste oorzaken zijn tekort aan logistiek personeel, aan chauffeurs en deze werknemers moeten meer betaald krijgen. Daardoor stijgen de tarieven.
  • Afrika aan de Schelde

    Rond deze tijd mag ik dit afwisselende werk dertig jaar doen. Er is veel veranderd in die tijd, en niet altijd ten goede. Een ding is nooit veranderd, en dat is de verkeerssituatie in België. 
  • Platooning of bumperkleven?

    Volgend jaar gaat er in ons land volgens Rijkswaterstaat een platooningproef van start waar verschillende bedrijven aan meedoen. De truckindustrie, de overheid en organisaties als TNO geloven in het ‘platoonen’ oftewel het vormen van elektronisch bewaakte treintjes van vrachtwagens.
  • TLN waarschuwt tegen 'inklimmers'. En de politie?

    Transport en Logistiek Nederland (TLN) constateert dat wat zij noemt 'inklimmers' steeds meer landinwaarts aan boord van vrachtauto’s proberen te komen, soms al op het vertrekpunt van een transportonderneming. Daarnaast laten recente cijfers zien dat inklimmers hun werkterrein verschuiven...
  • Rijnbrug Duisburg weer open. Wie betaalt?

    Een dag eerder dan gepland, is de rijnbrug bij Duisburg, Neuenkamp geheten, weer open voor het verkeer. Vanwege grote verkeersdrukte was een scheur ontstaan en die is een dag eerder gerepareerd dan gepland.  Maar daarmee is de kous nog lang niet af.
  • Duitsland: Straks overal betaald parkeren?

    Duitsland kampt met een structureel tekort aan parkeerplaatsen. Alleen al in onze 'buurdeelstaat' Nordrhein  Westfalen bestaat een tekort van zeker 4.000 parkeerplaatsen. Duitse specialisten verwachten dat het goederenvervoer over de weg in Duitsland van 2010 tot 2030 met 39 procent zal...
  • Teken de petitie 'Veiligheid voor Chauffeurs'

    De toenemende agressie tegen vrachtwagenchauffeurs door allerlei gelukzoekers neemt dermate zorgwekkende vormen aan dat er nu actie ondernomen moet worden. Er is een officiële petitie opgesteld die de overheid aan het werk moet zetten. 
  • Tweede Maasvlakte milieuzone? Welnee joh!

    Containervervoerders hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in nieuwe trucks vanwege de milieuzone op de nieuwe tweede Maasvlakte. Een goede zaak voor het milieu, alleen blijkt dat nu niet voor iedereen te gelden.
  • Waberer's claimt wegens kartelvorming

    De Hongaarse gigant Waberer’s gaat een schadevergoeding eisen van de truckfabrikanten vanwege de jarenlange prijsafspraken. Nu de truckproducenten door Brussel officieel schuldig bevonden zijn ruikt Waberer’s bloed, maar dat is wel vreemd.
  • Chauffeurs, Volvo en je smartphone

    Volvo heeft op Facebook zes zaken opgenoemd waar je op zou moeten letten alvorens je met een vrachtwagen gaat rijden. Dit komt misschien een beetje schoolmeesterig en overdreven over. Maar toen ik dit doorlas, schrok ik toch echt.
  • Duitsers, repareer die bruggen!

    Ook al stroomt er al sinds 2005 een miljard of drie aan maut euro's in de Duitse staatskas, steeds weer duiken berichten op in de Duitse pers over 'marode Brücken'. Bruggen die slecht zijn geworden en die nodig aangepakt moeten worden. Veel van onze lezers zullen bekend zijn met het drama...
  • Dometic standairco
  • Broshuis Asvergelijking

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.