Truck Blog

  • Iran bouwt eigen truck die lijkt op een DAF

    Iran ligt letterlijk onder vuur en dat is niet van de laatste tijd. De laatste jaren heeft het land al te kampen met handelsembargo's waardoor buitenlandse investeerders zich terugtrekken en de import moeilijk of zelfs onmogelijk is geworden.
  • Iveco S-Way met 20 liter V8 motor?

    Na de introductie van de nieuwe S-Way, kondigde Iveco samenwerking aan met de Amerikaanse start-up Nikola om mee te werken aan een generatie batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks. Duidelijk is dat zulke trucks nog niet veel kunnen betekenen in het exceptioneel transport. Maar...
  • Duurzame diesel heeft de toekomst

    We moeten duurzaam worden met ons allen en daar ontkomt ook het wegtransport niet aan. Helaas wordt er vanuit Den Haag vooral ingezet op elektrische voertuigen en die zijn er gewoon nog niet, en bovendien is de infrastructuur nog volstrekt ontoereikend.
  • Tachograafplicht van 3,5 naar 2,5 ton GVW

    Het maximum toegestane totaalgewicht  voor bedrijfswagens die tachograafplichtig zijn, wordt verlaagd. Dat is volgens evofenedex een van de afspraken die zijn gemaakt in het Mobilitypackage. Concreet houdt dit in dat Oost Europese chassis-cabines niet meer ongehinderd door Europa kunnen rijden...
  • Bestuurderskaart wordt 9 Euro goedkoper

    Na alle kritiek heeft de volstrekt incompetente Kiwa organisatie onder druk van de minister de prijs voor de bestuurderskaart verlaagd met negen Euro. Dat is volstrekt onvoldoende want daarmee is het verplichte kaartje nog steeds veel te duur als we het vergelijken met het Europese gemiddelde.
  • Den Haag: Trek de bouw vlot!

    Het is bijna niet voor te stellen welke ramp onze overheid heeft veroorzaakt met de huidige stikstofregels. Als er niet snel iets gebeurt, dan vallen in het nieuwe jaar tal van bedrijven om en staan duizenden bouwvakkers werkloos op straat.
  • Dag met een zurige nasmaak

    Vandaag is uitgeroepen tot de ‘Dag van de Vrachtwagenchauffeur’. Een groot aantal organisaties, waaronder TLN kwam met dit initiatief, wat breed ondersteund wordt in de branche. Pluimen, complimentjes en gratis gehaktstaven zijn het gevolg en dat is natuurlijk lief bedoeld.
  • Duitsland: Chauffeurs dupe van ‘spookbaustellen’

    In Duitsland lijkt het niet langer geaccepteerd dat het land het hele jaar al meer dan 500 locaties telt waar wegwerkzaamheden gaande zijn. Vertegenwoordigers uit het wegvervoer vinden het onacceptabel dat de vele files die door wegwerk worden veroorzaakt, ertoe leiden dat chauffeurs de rij- en...
  • Scania plaatst de S voortaan achter de PK's

    Scania wijzigt de type aanduiding van het topmodel, de S- serie. Kennelijk vond Mercedes-Benz wat van het gebruik van die letter want na afspraken met het Duitse merk plaatst Scania de S voortaan achter de aanduiding van het vermogen. De S 730 wordt dus voortaan de 730 S.
  • Duitse politie pakt bende zeilensnijders

    Nu de dagen korter zijn, merkt de Duitse politie dat er meer bendes actief zijn die zich richten op ladingdiefstal. Afgelopen week attendeerde de Duitse politie chauffeurs hierop in de regio Hannover. Onlangs greep de politie aldaar een bende in de kraag.
  • FNV klaagt Inspectie aan

    Vanwege gebrekkige handhaving van het verbod op de 45-uurs weekendrust, klaagt vakbond FNV de Inspectie aan. Eenvandaag wijdde een uitzending aan deze problematiek.
  • Limited Edition V8 en meer moois op Solutrans

    De Franse BedrijfsautoRAI heet Solutrans en weet moedig stand te houden naast de Duitse IAA in een veranderende beurswereld. Alle truckfabrikanten waren erbij in Lyon. Het leverde mooie plaatjes op van een speciale Scania V8 en tal van spectaculair gespoten Renaults. De fabriek van dat merk...
  • Eddie Stobart in zwaar weer

    De bekendste Britse vervoerder, Eddie Stobart verkeert in zwaar weer. Na vermeende fraude trekken de banken de handen af van de logistiek dienstverlener en inmiddels staan de concurrenten handenwrijvend te kijken wat er gaat gebeuren. Stobart zit namelijk in de problemen en het bedrijf heeft...
  • Heerlijk: straks overal honderd rijden

    Politieke krachten zijn onvoorspelbaar, maar kunnen dus tot gunstige ontwikkelingen leiden. De verlaging van de maximum snelheid voor personenauto’s (en motoren) is er een voorbeeld van. De kans is groot dat de doorstroming op onze wegen flink verbetert, en er daardoor minder files en...
  • BIGtruck wordt ook wel eens aangehouden

    Vorige maand was BIGtruck onderweg met een Volvo FH met XXL-cabine. We hadden de combinatie opgehaald in de haven van Göteborg, niet ver van de Volvo-fabriek. Op het fabrieksterrein zelf kwamen we niet, wie weet waren daar redenen voor, als je de spionagefoto’s van de laatste tijd zo ziet.
  • Langzamer rijden als antwoord op CO2 probleem?

    Nederland moet nu dus langzamer rijden om daarmee de CO2 uitstoot zodanig te beperken dat we weer woningen kunnen bouwen. Wat een goed idee, en wat zal dat een stuk schelen! Vooral nu onze buren, de Duitsers een wetsvoorstel om 130 km per uur als maximum in te stellen voor de Autobahn hebben...
  • Nexways is het nieuwe Waberer's

    Het was al langer bekend dat Waberer's na de overname naar een nieuwe naam moest zoeken en dat is inmiddels gebeurd. Het zonnetje en de bekende geel- blauwe kleurstelling bleven maar de naam is voortaan Nexways.
  • Naming and shaming

    Na het drama met 39 slachtoffers die in een koeltrailer werden aangetroffen in Engeland laait de discussie weer op. Helpt een inklimverbod zoals sommigen opperen? Volstrekt zinloos natuurlijk, maar intussen hangt de chauffeur al aan de schandpaal in de Britse kranten.
  • Brexit folders kunnen richting prullenbak

    Twee weken geleden was BIGtruck onderweg met een nachtelijk groentetransport naar hartje Londen. Aan het eind van de nacht bereikten we Harwich, waar we inscheepten met tal van collega’s voor Hoek van Holland. Hierover later meer in ons online magazine.
  • TLN steunt protest actie van komende woensdag

    TLN steunt de acties van bedrijven uit de bouwsector tegen de afwachtende houding van de politiek in de PFAS- en stikstofcrisis. Eerder was TLN nog kritisch over de boerenprotesten waarbij volgens TLN logistiek dienstverleners schade op zouden kunnen lopen door de acties. Nu is kennelijk ook...

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.