Truck Blog

  • Scania plaatst de S voortaan achter de PK's

    Scania wijzigt de type aanduiding van het topmodel, de S- serie. Kennelijk vond Mercedes-Benz wat van het gebruik van die letter want na afspraken met het Duitse merk plaatst Scania de S voortaan achter de aanduiding van het vermogen. De S 730 wordt dus voortaan de 730 S.
  • Duitse politie pakt bende zeilensnijders

    Nu de dagen korter zijn, merkt de Duitse politie dat er meer bendes actief zijn die zich richten op ladingdiefstal. Afgelopen week attendeerde de Duitse politie chauffeurs hierop in de regio Hannover. Onlangs greep de politie aldaar een bende in de kraag.
  • FNV klaagt Inspectie aan

    Vanwege gebrekkige handhaving van het verbod op de 45-uurs weekendrust, klaagt vakbond FNV de Inspectie aan. Eenvandaag wijdde een uitzending aan deze problematiek.
  • Limited Edition V8 en meer moois op Solutrans

    De Franse BedrijfsautoRAI heet Solutrans en weet moedig stand te houden naast de Duitse IAA in een veranderende beurswereld. Alle truckfabrikanten waren erbij in Lyon. Het leverde mooie plaatjes op van een speciale Scania V8 en tal van spectaculair gespoten Renaults. De fabriek van dat merk...
  • Eddie Stobart in zwaar weer

    De bekendste Britse vervoerder, Eddie Stobart verkeert in zwaar weer. Na vermeende fraude trekken de banken de handen af van de logistiek dienstverlener en inmiddels staan de concurrenten handenwrijvend te kijken wat er gaat gebeuren. Stobart zit namelijk in de problemen en het bedrijf heeft...
  • Heerlijk: straks overal honderd rijden

    Politieke krachten zijn onvoorspelbaar, maar kunnen dus tot gunstige ontwikkelingen leiden. De verlaging van de maximum snelheid voor personenauto’s (en motoren) is er een voorbeeld van. De kans is groot dat de doorstroming op onze wegen flink verbetert, en er daardoor minder files en...
  • BIGtruck wordt ook wel eens aangehouden

    Vorige maand was BIGtruck onderweg met een Volvo FH met XXL-cabine. We hadden de combinatie opgehaald in de haven van Göteborg, niet ver van de Volvo-fabriek. Op het fabrieksterrein zelf kwamen we niet, wie weet waren daar redenen voor, als je de spionagefoto’s van de laatste tijd zo ziet.
  • Langzamer rijden als antwoord op CO2 probleem?

    Nederland moet nu dus langzamer rijden om daarmee de CO2 uitstoot zodanig te beperken dat we weer woningen kunnen bouwen. Wat een goed idee, en wat zal dat een stuk schelen! Vooral nu onze buren, de Duitsers een wetsvoorstel om 130 km per uur als maximum in te stellen voor de Autobahn hebben...
  • Nexways is het nieuwe Waberer's

    Het was al langer bekend dat Waberer's na de overname naar een nieuwe naam moest zoeken en dat is inmiddels gebeurd. Het zonnetje en de bekende geel- blauwe kleurstelling bleven maar de naam is voortaan Nexways.
  • Naming and shaming

    Na het drama met 39 slachtoffers die in een koeltrailer werden aangetroffen in Engeland laait de discussie weer op. Helpt een inklimverbod zoals sommigen opperen? Volstrekt zinloos natuurlijk, maar intussen hangt de chauffeur al aan de schandpaal in de Britse kranten.
  • Brexit folders kunnen richting prullenbak

    Twee weken geleden was BIGtruck onderweg met een nachtelijk groentetransport naar hartje Londen. Aan het eind van de nacht bereikten we Harwich, waar we inscheepten met tal van collega’s voor Hoek van Holland. Hierover later meer in ons online magazine.
  • TLN steunt protest actie van komende woensdag

    TLN steunt de acties van bedrijven uit de bouwsector tegen de afwachtende houding van de politiek in de PFAS- en stikstofcrisis. Eerder was TLN nog kritisch over de boerenprotesten waarbij volgens TLN logistiek dienstverleners schade op zouden kunnen lopen door de acties. Nu is kennelijk ook...
  • Truckkartel: Claim van vier miljard in voorbereiding

    Volgens radiozender BNR kunnen vrachtwagenbouwers een claim van vier miljard euro vanuit Nederland tegemoet zien vanwege de verboden prijsafspraken tussen 1997 en 2011, waarvoor de EU de truckbouwers al eerder bestrafte. Het merendeel van dat bedrag zal bij DAF geclaimd worden, zegt de advocaat...
  • How dare you TLN!

    Het is ongelofelijk wat een vastberadenheid en inzet de boeren laten zien de laatste weken. Ze zien het voortbestaan van hun bedrijven in gevaar komen door allerlei Haagse fratsen en dat laten ze niet gebeuren. In tegenstelling tot het wegvervoer wat niet verder komt dan wat mopperen, weten de...
  • München wil rechts afslaan verbieden!

    In München pleit de SPD voor een verbod op het rechts afslaan voor vrachtwagens. Dat wil zeggen, voor vrachtwagens zonder een zogenaamde ‘abbiegeassistent’. Dat is een elektronisch gerief wat de dode hoek bewaakt met radar. Als er zich een voetganger of fietser ophoudt in de dode hoek dan...
  • Ophef over LNG als truckbrandstof

    In de truckwereld is ophef ontstaan over een publicatie van een milieu-organisatie die constateert dat LNG trucks nauwelijks schoner zijn dan diesels. Alleen op het gebied van CO2 reductie, scoort de LNG truck beter dan op het gebied van stikstof en fijnstof emissie, volgens een rapport. Maar...
  • Nederlandse tachograafkaarten nu pas goedgekeurd

    Rond deze tijd, medio september 2019, start de productie van Nederlandse tachograafkaarten die geschikt zijn voor de nieuwe Smart Tacho. Genoemde kaarten hadden op 1 mei jongstleden gereed moeten zijn. Een eerder kaartontwerp werd afgelopen zomer door de RDW nog afgekeurd.
  • Kiwa stelt prijsverhoging bestuurderskaart voor

    Je kunt zeggen wat je wilt maar ze hebben wel lef daar bij Kiwa. Na alle wantoestanden en kritiek op de veel te dure bestuurderskaarten wil Kiwa de prijs volgend jaar nog verder verhogen. Dat is opmerkelijk, want de verantwoordelijke minister, Van Nieuwenhuizen liet onlangs weten de prijzen te...

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.