Truck Blog

  • Afrika aan de Schelde

    Rond deze tijd mag ik dit afwisselende werk dertig jaar doen. Er is veel veranderd in die tijd, en niet altijd ten goede. Een ding is nooit veranderd, en dat is de verkeerssituatie in België. 
  • Platooning of bumperkleven?

    Volgend jaar gaat er in ons land volgens Rijkswaterstaat een platooningproef van start waar verschillende bedrijven aan meedoen. De truckindustrie, de overheid en organisaties als TNO geloven in het ‘platoonen’ oftewel het vormen van elektronisch bewaakte treintjes van vrachtwagens.
  • TLN waarschuwt tegen 'inklimmers'. En de politie?

    Transport en Logistiek Nederland (TLN) constateert dat wat zij noemt 'inklimmers' steeds meer landinwaarts aan boord van vrachtauto’s proberen te komen, soms al op het vertrekpunt van een transportonderneming. Daarnaast laten recente cijfers zien dat inklimmers hun werkterrein verschuiven...
  • Rijnbrug Duisburg weer open. Wie betaalt?

    Een dag eerder dan gepland, is de rijnbrug bij Duisburg, Neuenkamp geheten, weer open voor het verkeer. Vanwege grote verkeersdrukte was een scheur ontstaan en die is een dag eerder gerepareerd dan gepland.  Maar daarmee is de kous nog lang niet af.
  • Duitsland: Straks overal betaald parkeren?

    Duitsland kampt met een structureel tekort aan parkeerplaatsen. Alleen al in onze 'buurdeelstaat' Nordrhein  Westfalen bestaat een tekort van zeker 4.000 parkeerplaatsen. Duitse specialisten verwachten dat het goederenvervoer over de weg in Duitsland van 2010 tot 2030 met 39 procent zal...
  • Teken de petitie 'Veiligheid voor Chauffeurs'

    De toenemende agressie tegen vrachtwagenchauffeurs door allerlei gelukzoekers neemt dermate zorgwekkende vormen aan dat er nu actie ondernomen moet worden. Er is een officiële petitie opgesteld die de overheid aan het werk moet zetten. 
  • Tweede Maasvlakte milieuzone? Welnee joh!

    Containervervoerders hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in nieuwe trucks vanwege de milieuzone op de nieuwe tweede Maasvlakte. Een goede zaak voor het milieu, alleen blijkt dat nu niet voor iedereen te gelden.
  • Waberer's claimt wegens kartelvorming

    De Hongaarse gigant Waberer’s gaat een schadevergoeding eisen van de truckfabrikanten vanwege de jarenlange prijsafspraken. Nu de truckproducenten door Brussel officieel schuldig bevonden zijn ruikt Waberer’s bloed, maar dat is wel vreemd.
  • Chauffeurs, Volvo en je smartphone

    Volvo heeft op Facebook zes zaken opgenoemd waar je op zou moeten letten alvorens je met een vrachtwagen gaat rijden. Dit komt misschien een beetje schoolmeesterig en overdreven over. Maar toen ik dit doorlas, schrok ik toch echt.
  • Duitsers, repareer die bruggen!

    Ook al stroomt er al sinds 2005 een miljard of drie aan maut euro's in de Duitse staatskas, steeds weer duiken berichten op in de Duitse pers over 'marode Brücken'. Bruggen die slecht zijn geworden en die nodig aangepakt moeten worden. Veel van onze lezers zullen bekend zijn met het drama...
  • De neusjes komen toch echt gewoon terug

    Veel discussie over die nieuwe Scania S730T van Vlastuin: is die nou wel of niet mooi? Hoe dan ook, de neusjes komen terug in het straatbeeld. De Europese Commissie staat toe dat per 2022 trucks een langere neus mogen hebben om de stroomlijn te verbeteren. Brussel had liever eerder gewild, maar...
  • Hogere boete bij blokkeren 'Rettungsgasse'

    Duitsland heeft enkele maatregelen genomen om het verkeer beter te beveiligen. Bekend van de Duitsers is dat ze allemaal opzij gaan wanneer er na een ongeval een file ontstaat. Hulpdiensten kunnen dan 'tussendoor'rijden en eerder de slachtoffers bereiken. Die 'doorlaat' heet een...
  • Cabotage, het blijft lastig

    Cabotage lijkt mee te vallen volgens de inspectie, maar deugen de regels wel die we daarvoor hebben opgesteld?
  • Euro 6c: nieuwe zuigers, meer efficiency?

    SInds 1 januari moeten nieuwe trucks voldoen aan de Euro 6c norm. Die gaat vooral over betere diagnose mogelijkheden en onderhoud. Maar de industrie nam ook weer de kans waar om een efficiencyslag te maken. 
  • BIGtruck on the road

    Het testseizoen van 2017 is in volle gang op dit moment. Zoals ieder jaar komen de testtrucks uit heel Europa in de zomermaanden naar ons land voor testritten. Dit jaar besloot de hele industrie om dat in juni te doen, en daar deden we zelf nog even gezellig een 8x8 kippertest tussendoor.
  • Nederland weekend-kampeerland!

    Onze demissionaire minister van Infrastructuur en Milieu ziet niks in een weekend-kampeerverbod in de cabine van vrachtwagens. Zo bleek tijdens kamervragen van CDA tweede kamerlid Van Helvert.
  • Rijkswaterstaat wil meer bergingstrucks stationeren

    Gisteravond was bij Brandpunt een uitzending te zien over files in ons land. De vraag was waarom toch zo vaak vrachtwagens betrokken zijn bij een ongeval. Onderzocht werd wat de oorzaken zijn en met name Rijkswaterstaat mocht uitleg geven over hoe lange files veroorzaakt door malheur met...
  • Eline 'Auf achse' in Duitsland

    Onze eigen Eline de Vries maakt razendsnel carrière. Na een prachtige promotietour voor Renault Trucks in Nederland is ze nu in Duitsland onderweg voor dit Franse truckmerk. Met de roadshow 'Tour de Eis' wil Renault in Duitsland laten zien hoe 'Cool' die trucks zijn.
  • Nederlands leger kiest weer Scania

    De order voor tweeduizend nieuwe trucks voor het Nederlandse leger gaat naar.. Scania. De enorme order waarmee een bedrag van rond de 500 miljoen gemoeid zou zijn gaat daarmee aan de neus van DAF voorbij.
  • Miljoenen chauffeursbanen verdwijnen in 2030. Echt?

    In het medialand van de hapklare brokken verscheen onlangs weer eens bericht van een instantie die voorspelt dat miljoenen chauffeurs rond het jaar 2030 zonder werk zullen komen te zitten. Om de paar maanden verschijnt zo'n 'studie'. Bij de laatste valt op dat er alleen maar naar de...
  • MAN LION
  • MAN TGX

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.