Truck Blog

  • Een MAN met een FM cabine?

    Het segment van de zware distributie wordt meestal uitgevoerd met trekkers met een lage, wat smallere cabine met een hoog dak. Een segment waar een merk als Volvo goede zaken doet met de Volvo FM serie. Meestal wordt zo’n trekker dan voorzien van een slaapcabine met hoog dak voor wat extra...
  • Inval bij transportbedrijf

    En weer was er de afgelopen week een grote inval van de politie bij een verdacht transportbedrijf. Een compleet arrestatieteam met gepantserde voertuigen kwam met grof geweld op visite bij het transportbedrijf in Amersfoort. Een aantal vrachtwagens en een paar hele dure sportwagens werden in...
  • Duitsland stelt 27MC verbod uit

    Vanaf 1 juli, morgen dus, zou de Duitse politie boetes uit gaan delen aan chauffeurs die nog een mike van een 27mc bakje vasthouden tijdens het rijden.  De Duitsers willen nog steeds van het bakje af, maar door tussenkomst van de Duitse TLN, de BGL, gaat het handheld verbod pas op 31 januari...
  • Over links of rechts slapen in trucks

    Moderne cabines hebben vaak een deel van het bed wat omhoog kan. Je kunt dan heel relaxed even wat lezen, tv kijken of met je tablet of laptop aan de slag. Het rare is echter dat alle truckfabrikanten dat aan de verkeerde kant van de cabine inbouwen.
  • Beetje fotoshoppen, krijg je dit

    Jevrie de Jong stuurde ons deze bewerkte foto van de Scania waar zijn vader veel mee rijdt. Een puike foto, van een truck die we afgelopen najaar samen met de Volvo en de DAF van het bedrijf, al even in ons Online Magazine hadden. 
  • DAF: Ontslagen blijven uit

    Na alle berichten over massa ontslagen bij grote truckmerken peilden we de toestand bij DAF Trucks. Daar blijkt het in vergelijking met menig ander merk relatief goed te gaan. Grote ontslagrondes lijken uit te blijven en de productie is inmiddels weer terug op een redelijk niveau.
  • Tesla Semi, ook voor Europa?

    Van der Velden Lease uit Barendrecht haalde onlangs het nieuws omdat ze een Tesla Semi truck gekocht zouden hebben. Dat is merkwaardig, want die truck is nog niet eens af. Sterker nog, de officiële introductie is wederom uitgesteld, nu naar 2022. Navraag leert dat de truck dan ook niet...
  • Europees Parlement akkoord met Mobiliteitspakket

    Maandag 8 juni keurde de transportcommissie van het Europees Parlement een pakket aan maatregelen goed om de positie van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren. Al jaren komen er in hun sector veel misstanden voor. Lange rijddagen, korte rustmomenten en slechte arbeidsomstandigheden zorgen voor...
  • Vlaanderen wil inklimmen eindelijk strafbaar stellen

    Het lijkt erop, dat na jaren van schade en leed, Vlaanderen het inklimmen in vrachtwagens door zogeheten migranten strafbaar gaat stellen. Al meerdere jaren zijn chauffeurs, die gewoon hun werk doen, eer het zo ver kwam bedreigd en in gevaarlijke situaties geraakt. Tot nu toe was de reactie van...
  • ‘Uitbuiting nog nauwelijks aangepakt’

    Onlangs verschenen de jaarverslagen van de Inspectie ILT en de Inspectie SZW. Als BIGtruck hebben we ze even gelaten voor wat ze zijn, maar nu komt het NRC met een artikel waarin vakbondsman Edwin Atema uitgebreid aan het woord komt.
  • Volvo toont de nieuwe modellen

    Eind februari was het eindelijk zo ver. Volvo presenteerde online de nieuwe generatie trucks met de compleet nieuwe FM en FMX en de vernieuwde FH en FH16. Prachtig nieuws waar we al een tijdje reikhalzend naar uit zaten te kijken.
  • Minister wil dat trucks een beetje door kunnen rijden

    Nu het weer drukker wordt op de weg, zo voor Pinksteren stond er 235 kilometer file op Nederlandse wegen, komt minister Cora van Nieuwenhuizen op het idee om trucks ondanks grote verkeersdrukte door te kunnen laten rijden. Het goederenvervoer moet Nederland en de rest van Europa ongemoeid...
  • Scania werkt hard aan alternatieven

    Wie een paar dagen in ons vak meeloopt, komt er al snel achter dat de V8 van Scania een cultstatus heeft bereikt. We schreven er al meer over en zelfs nu er een Scania’s met 540 pk en 500 pk met zes cilinders, die ook nog eens een mooi verbruik neer zetten, dan nog is de status van de V8 van...
  • Zwitserse precisie: Erstfeld maakt het bont

    Iedereen die via Zwitserland richting Italië rijdt, moet door de Gotthardtunnel. Aan de voet van de berg, enkele kilometers voor de tunnel, hebben de Zwitsers een technisch centrum opgetuigd, waar trucks worden geïnspecteerd, Erstfeld. Al kort na de opening bleek een op de vier trucks...
  • Britse TLN wil langere overgangsperiode voor Brexit

    Coronacrisis of niet, de Brexitklucht gaat gewoon door. De Britse TLN, de RHA, heeft de Britse regering verzocht om langer uitstel, omdat vanwege de crisis de Britse vervoerders spreekwoordelijk op hun rug liggen en nu even wat anders aan hun hoofd hebben. Bijna de helft van het Britse...
  • VERN vecht voor steun eigenrijders

    De steun voor ondernemers in het kader van de Corona regeling brengt geen oplossing voor eigenrijders. Volgens Klaas de Waardt van VERN vallen de zelfstandig opererende éénpitters buiten de TOGS regeling waardoor ze de uitkering van 4000 Euro mislopen.
  • Girteka kort niet op loon, maar dat kan ook bijna niet

    Het Litouwse Girteka kwam vorige week in het nieuws omdat chauffeurs dreigden met een staking vanwege het korten van de dagvergoeding. Vandaag meldt het bedrijf dat er niet gestaakt wordt, en dat er niet aan de salarissen wordt gesleuteld. Dat kan ook bijna niet, want dat wordt maar amper...

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Dirk-Jan Verhoef

    Dirk-Jan Verhoef

    Dirk-Jan Verhoef is onze acount manager en de spin in het web van Transwebgroup. Met zijn enorme netwerk in de transport- en mediawereld is hij het contact tussen de adverteerder en onze doelgroep, die van chauffeurs, transportondernemers, de industrie en de trailerbouw en carrosseriebranche. 

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media.