Brommer net zo vies als dieseltruck?

Blog
07-03-2017 | Door Iep van der Meer

Volgens een item in het RTL nieuws van gisteravond is een vrachtwagen op diesel nog steeds heel vies. Daar gaan we weer...

RTL Nieuws liet gisteren directeur Michael Rutgers van het Longfonds aan het woord over de uitstoot van twee-takt brommertjes in de binnenstad. Het ging er over dat de brommers en scooters het fietspad delen met fietsers die daardoor heel veel fijnstof binnen krijgen. De heer Rutgers zette zijn woorden kracht bij door de vergelijking te maken met vrachtwagens. ,,Een twee- takt brommertje stoot net zo veel fijnstof uit als een vrachtwagen op diesel, en dat is dus echt heel erg vervuilend’’ aldus de heer Rutgers. Ik hoorde dit gisteravond verschillende keren terug komen in het nieuws en daar erger ik me behoorlijk aan. Daarmee wordt er namelijk weer een hele sector onterecht in het bekende verdomhoekje gezet.  

Een moderne Euro-6 dieseltruck stoot namelijk gewoon veel minder fijnstof uit dan een brommertje. Gedwongen door Europese, en zelfs wereldwijde emissie eisen zijn er enorme investeringen gedaan in het schoner maken van dieselmotoren. Bij DAF demonstreren ze dat graag met een proef waarbij een wit lapje lapje voor de uitlaat wordt gehouden. Tot Euro-3 werden dan de roetdeeltjes geteld onder een microscoop maar inmiddels zijn die deeltjes niet eens meer zichtbaar. Zelfs niet met een microscoop!

Het RTL verhaal ging er over dat scooters en brommers van het fietspad naar de rijbaan zouden moeten. Daardoor worden de fijnstofdeeltjes minder geconcentreerd ingeademd door fietsers en dat zou al schelen. Het zure is echter dat een truck die niet aan de normen voldoet de milieuzone helemaal niet in mag, terwijl de brommertjes rustig blijven rijden. Emissienormen voor scooters en brommers bestaan kennelijk niet eens.

Daar komt dan nog iets heel belangrijks bij. Een truck rijdt namelijk bij voorkeur zo kort mogelijk in de binnenstad. Je zet een vrachtwagen namelijk alleen in om broodnodige spullen te brengen of te halen als dat niet anders kan. Vervolgens wil de chauffeur het liefst zo snel mogelijk de stad uit, ook al is zijn truck nog zo schoon en stil. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde brommer- of scooterrijder. Die rijdt namelijk de hele dag zijn rondjes in de binnenstad. Neem de pizzakoerier, die maakt vrijwel al zijn kilometers in de milieuzone met zijn vervuilende brommertjes!

Kortom, natuurlijk is fijnstof een probleem en natuurlijk moet er wat gebeuren. Alle brommertjes en scooters verplicht elektrisch aandrijven is een hele reële optie, juist vanwege de kleine cirkel waar ze in rijden. Het is alleen zo vreselijk jammer dat de vrachtwagen wederom in een kwaad daglicht wordt gezet door iemand die zich kennelijk nooit verdiept heeft in de ontwikkelingen die de truckindustrie gedaan heeft met betrekking tot uitstoot. Als ik DAF Trucks in Eindhoven een tipje mag geven: Nodig die man eens uit in het high-tech motorenlaboratorium om hem even bij te praten.

 

 

Meer op Transport&Milieu.nl

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…