Truck Blog

  • Avondklok: Transport uitgezonderd, formulieren verplicht

    Zoals viel te verwachten wordt het wegtransport uitgezonderd van de avondklok-regeling die op zaterdag 23 januari ingaat. Maar Tussen 21:00 en 04:30 moeten medewerkers of werknemers twee formulieren bij zich hebben om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn. Voor internationale...
  • TLN: Avondklok mag logistiek niet verstoren

    Transport en Logistiek Nederland is in gesprek met de overheid over de gevolgen van de instelling van een mogelijke avondklok. Daarmee wordt het verboden om onderweg te zijn tussen bepaalde, nog te definiëren tijdstippen.Volgens de organisatie moet er een uitzondering komen voor de...
  • Zweden accepteert geen bijrijders

    De ernst van de corona pandemie is volledig doorgebroken in Zweden, zo bleek toen we dinsdag ochtend de Sontbrug overstaken in de richting van Malmö. De douane controleert actief op paspoorten en doordat we met twee man op de auto zaten moesten we vervolgens bewijzen dat we beide chauffeur...
  • Iveco mogelijk alsnog verkocht aan Chinese truckbouwer

    Het moederbedrijf van Iveco, CNH Industrial, heeft onderhandelingen hervat met het Chinese FAW om de vrachtwagentak van CNH, Iveco dus, te verkopen, meldt Reuters. Beide partijen braken onderhandelingen vorig jaar juli nog af, omdat FAW, een staatsbedrijf, te weinig zou bieden voor Iveco. Het...
  • Hamsterende Britten voorkomen vooralsnog brexitproblemen

    Aan deze kant van de Noordzee zijn jaren van voorbereiding vooraf gegaan aan de Brexit. Extra parkeerruimtes, zoals in Hoek van Holland zijn al af en organisaties zoals de Douane en de NVWA, hebben extra personeel aangenomen. Of alles goed blijft werken, hangt af van het moment waarop de...
  • 2021 wordt een fantastisch truckjaar!

    Eind 2019 schreef ik in het voorwoord van BIGtruck over wat we in 2020 allemaal konden verwachten. De voorspelling was een fantastisch truckjaar met de nieuwe generaties van MAN en  Volvo en zelfs DAF werd verwacht met nieuws te komen, ergens rond de IAA. Hoe het verder ging weten we inmiddels...
  • Britse organisaties spreken van 'national embarressment'

    Logistics UK, de grootste vereniging van handelsbedrijven in Engelnand en de Road Haulage Association, zeg maar de Britse TLN hebben samen een brief aan de Britse regering opgesteld over de situatie rondom de duizenden gestrande chauffeurs met de kerstdagen. Ze noemen de hele gang van zaken een...
  • Britse files zijn een voorteken voor Brexit

    De huidige corona- en file-ellende bij de Britten zijn nog maar een voorproefje op wat chauffeurs die op het Verenigd Koninkrijk rijden, te wachten staat. Al vier jaar weten de Britten dat ze de EU gaan verlaten maar parkeerplaatsen zijn niet klaar en IT-systemen om de tsunami van vrachtbrieven...
  • TLN roept op tot actie tegen boerenblokkades

    De boerenprotesten waarbij distributiecentra geblokkeerd worden stuiten op onbegrip bij TLN. Voorzitter Elisabeth Post zegt dat ze de positie van de boeren begrijpt en niemand het recht op demonstreren wil afpakken, maar daar mag een andere beroepsgroep nooit de dupe van worden zoals dat nu het...
  • Evofenedex: Onhoudbaar tekort aan containerschepen

    Sinds het begin van de coronacrisis zijn er door veel rederijen containerschepen aan de ketting gelegd of zelfs gesloopt. Nu de economie weer volop aantrekt leidt dat tot een groot tekort aan schepen en containers volgens Evofenedex. Zij roepen de rederijen op om meer schepen in te zetten.In...
  • Brexit: havens Calais en Dover lopen nu al vast

    Hoewel het nauwelijks midden december is, zijn de havens van Dover en Calais al vastgelopen. Dagelijks willen dik 2.000 vrachtwagens per etmaal meer de oversteek maken dan normaal.  Dat leidt tot ellenlange files en planningen die in het honderd lopen. Daardoor moeten veel Britten maanden...
  • Controleren helpt!

    De focus van de Inspectie Leefomgeving en Transport ligt al jaren niet meer op controle onderweg, maar op de bedrijfscontroles. Sommige vervoerders hebben zelfs een afspraak ondertekend waardoor de trucks van zo’n bedrijf onderweg helemaal niet meer gecontroleerd worden. Dat getuigt van een...
  • Kiwa provoceert met tariefsverhoging bestuurderskaart

    De veelbesproken monopolist die in Nederland kaarten uitgeeft voor de digitale tachograaf heeft zich de woede van TLN  op de hals gehaald door het tarief voor bestuurderskaarten met één euro te verhogen. Deze prijsverhoging komt na een prijsverlaging van twee euro een jaar eerder, om critici...
  • Rijbewijs kopen kan nog steeds

    BIGtruck schreef al eerder over het kopen van rijbewijzen en bestuurderskaarten, maar nu blijkt dat dit nog steeds gewoon mogelijk is. Deze week nog troffen Noorse inspecteurs onderweg een vals Pools rijbewijs aan, en na enig speurwerk blijkt de website waar deze documenten worden aangeboden...
  • Foute bestuurderskaart: 28.500 Euro boete

    Het rijden met een geleende bestuurderskaart kan verleidelijk zijn, maar als je gepakt wordt kan het duur uitvallen. Dat ondervond een Litouwse chauffeur onlangs in Denemarken. Hij reed met de kaart van zijn vader en hij had een goed verhaal maar daar prikte de politie al snel doorheen.
  • Hoe zit dat nou met topsleepers en laadlengte?

    Gisteren plaatsten we een foto van een Scania met een topsleeper, en dat maakte wat reacties los. Nee, een topsleeper is niet verboden, maar meestal vrij zinloos door de maximale laadlengte die geldt voor vrachtwagens. Hoe zit dat nou precies?
  • 250 Franse truckstops weer open!

    De gezamenlijke actiedreiging van de Franse bonden heeft nu al tot resultaten geleid. Volgens FranceRoute gaan 250 truckstops weer open door een maatregel van de minister van transport. Die kondigde vanmorgen, 5 november aan in een perfectuurbesluit dat de wegrestaurants open mogen voor...
  • Fransen willen staken tegen gesloten truckstops

    De sluiting, of de gedeeltelijke sluiting van wegrestaurants houdt de gemoederen bezig. In Nederland mag er niks open, afgezien van het sanitair, in Duitsland verschilt het per Bundesland en in Frankrijk zit alles op slot. Dat pikken de Fransozen echter niet, en zoals gebruikelijk dreigen ze...
  • Waarop letten in tijden van corona

    Nu de doorgaans gure novembermaand is aangebroken, uiten de werkgeversorganisaties hun zorgen over personeelskrapte op de werkvloer. Wanneer personeel ‘verschijnselen’ heeft, dus verkouden is, moet het thuis blijven. De kans daarop is nu relatief groot. De corona-app helpt ook al niet, want...

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.