Truck Blog

  • Trucks zonder cabine?

    Tijdens een ontmoeting die we hadden met de grote Scania baas Henrik Henriksson maakte hij een grap door te zeggen dat de design afdeling nu wel opgeheven kon worden. ,,Dit is de laatste generatie Scania trucks met een cabine, hiernaa gaan we autonome trucks bouwen''. Dat was bedoeld als een...
  • Goodyear of Michelin?

    Goodyear komt met een nieuwe generatie brandstofbesparende en CO2 reducerende truckbanden op de markt. Door gebruikmaking van innovatieve technologie wil Goodyear de truckindustrie helpen om te voldoen aan de steeds strengere CO2-regels van de Europese Unie. Bekend is dat DAF veel doet met...
  • Chauffeurstekort?

    Klaas de Waard van de VERN greep zijn kans. Midden in, wat in de pers als 'Komkommertijd' wordt aangeduid kwam hij met een alarmerend bericht over het chauffeurstekort. Slim van Klaas, want hiermee vraagt hij aandacht voor een probleem, en brengt hij meteen zijn club, de VERN weer onder de aandacht.
  • Veteranen in de kou gezet door Code 95

    Eerder deze week berichtten we over de opheffing van de vrijstelling voor de Code 95 voor oudere chauffeurs. Dat maakt veel los en één reactie willen we je niet onthouden. Lars Verbraeken weet het heel mooi te verwoorden in zijn berichtje: ,,Schandalig! De generatie die nog stamt uit de tijd...
  • Lekker zweten in een Actros cabine

    Gezond en fit zijn is belangrijk, en vooral nu de vergrijzing toeslaat is het zaak om goed op je chauffeurs te passen. Je moet er immers langer mee doen door de steeds verder oprukkende pensioenleeftijd, en uitval kost nou eenmaal geld. Bij Fehrenkötter hebben ze besloten chauffeurs voortaan...
  • CNV: Geen standairco? Boek een Hotel

    Na alle ophef over chauffeurs die in bloedhete cabines hun rust moeten zien te vinden en een, volgens TLN onjuiste quote waarin gesteld wordt dat chauffeurs vaak in een hotel slapen komt nu het CNV met een boodschap. Heb je geen standairco? Boek dan een hotel en stuur de rekening naar je baas!
  • TLN: De meeste truckers slapen thuis of in een hotel..

    Het is heet, en dat wraakt zich vooral als er in de cabine van een vrachtwagen geslapen moet worden. Chauffeurs klagen dat ze al weken niet meer goed slapen in hun cabine in een verhaal in De Telegraaf. ,,Je drijft je bed uit en het is eigenlijk niet te doen'' aldus de chauffeur. TLN vindt...
  • Politiek, LZV en platooning

    Ook bij de internationale persbijeenkomst van de de Duitse RAI, de VDA, die de IAA organiseert, ging het vaak over platooning en de zegeningen die ons met dit systeem te wachten staan. Herhaald werd dat wanneer trailercombinaties dicht achter elkaar rijden, dit voordelen in verbruik oplevert,...
  • De laatste DTM op Zandvoort

    Dit weekend staat Zandvoort voor de laatste keer in het teken van de DTM. De Duitsers nemen het hele circuit nog één keer over en dan is het Nederlandse uitstapje van de Deutsche Tourwagen Meisterschaft voorbij. Een goede reden dus om die kanonnen nog één keer te zien en te horen!
  • Doe een remproef in de rij-opleiding

    Vandaag is er ophef over de toename van ongevallen op onze wegen waar vrachtwagens bij betrokken zijn. Al snel bleek dat de toename aan ongevallen te wijten is aan de toegenomen drukte. Niks nieuws onder de zon dus. Maar dat betekent niet dat we alles op zijn beloop moeten laten.
  • TLN tegen Appen, en boordcomputers dan?

    Transport en Logistiek Nederland, kortweg TLN, roept op tot het onmogelijk maken van het 'Appen' tijdens het rijden. Voorzitter Arthur van Dijk: ‘Appen achter het stuur is onacceptabel’. Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten want elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen...
  • België tegen Frankrijk

    Vanavond treden de Rode Duivels aan tegen het Franse Nationale Elftal. In Sint Petersburg strijden deze twee landen om de punten in de eerste halve finale van het WK. Aangezien Nederland zich niet eens kon plaatsen verdienen de Belgen onze massale steun vanavond.
  • Nog meer knopjes op je stuur?

    MAN toont de nieuwste ontwikkelingen bij Platooning, en hoewel je nog steeds zelf moet sturen gaat dat toch steeds verder. Tijdens een demonstratie reden we mee met twee ‘platoonende’ trucks die op 15 meter afstand van elkaar reden. Het dashboard in de MAN bestaat uit één groot LCD scherm...
  • Scania: Klanten voor de V8 in de wacht..

    Klanten die een Scania V8 willen bestellen moeten geduld hebben. Veel geduld, want de Zweedse truckproducent is even niet in staat om de V8 modellen te leveren. Eerder deze week waren er al geruchten maar inmiddels hebben klanten een brief in huis waarin dit bevestigd wordt.
  • Wel herhaling vergunning milieuzone!

    Het begint nu wel een soap te worden, want na onze publicatie van de TLN reactie op de ontheffingen voor de milieuzone op de Maasvlakte reageerde de Gemeente Rotterdam. Er worden, in tegenstelling tot wat we van TLN hadden gehoord namelijk wél herhalingen voor deze ontheffing uitgegeven!
  • TLN: Alleen kortdurende ontheffingen Maasvlakte

    Naar aanleiding van ons bericht over de ontheffingen voor de milieuzone hebben we de Gemeente Rotterdam en TLN om een reactie gevraagd. Onze bron was de Belangen Organisatie Vetron en die meldde dat er overeenkomsten gesloten zouden zijn tussen de Gemeente Rotterdam en een aantal vervoerders...
  • Rijbewijsfraude eindelijk onder de aandacht!

    Wij riepen het al een paar jaar, maar nu pakt ook de Nationale televisie de fraude met rijbewijzen op. Vanavond besteed EenVandaag aandacht aan de mogelijkheid om online rijbewijzen te kunnen kopen. Een nagemaakt rijbewijs van Mark Rutte zelf bleek de trigger tot het stellen van kamervragen.
  • Weer gedoe rondom Milieuzone Maasvlakte

    Eerder meldden we al dat de milieuzone op de Maasvlakte heel eenvoudig ontweken kon worden door trucks als landbouwvoertuig in te zetten. Nu blijkt uit publicaties van de Vetron dat de gemeente is overgegaan tot het massaal uitdelen van langdurige ontheffingen voor diezelfde zone.
  • Traton of Tatra

    Een verrassing vandaag: ineens kondigt het moederbedrijf van Scania en MAN aan dat het geen Volkswagen Truck & Bus holding meer gaat heten, maar Traton. Ik moest natuurlijk meteen aan Tatra denken.
  • Persoonlijk kenteken in Nederland?

    Stel je rijdt voor de BKV, oftewel de Barneveldse Kraanverhuur. Je zou dan als kenteken de letters BKV willen, toch? Helaas kan dat in Nederland niet besteld worden. BKV had dan ook puur geluk toen de fraaie Volvo FH16 werd afgeleverd met dit kenteken!
  • Tekort aan chauffeurs? Tekort aan alles!

    De behoefte aan wielen, laadruimte en chauffeurs loopt deze zomer weer verder op. Vandaag kwam er weer een bericht van het ING Economisch Bureau voorbij, een instantie waarmee BIGtruck regelmatig in gesprek is. Zij zien dat de vraag naar wegtransport dit jaar 3,5% groeit. Toegenomen vraag komt...
  • Valse rijbewijzen gewoon te koop

    We hebben het al eerder geroepen maar kennelijk wil zowel de inspectie als de politiek er niks aan doen: Er zijn valse rijbewijzen in omloop en daar kan onze politie helemaal niks tegen doen! Hoe dat kan? Europa heeft de databanken waarin de rijbewijsgegevens zitten gewoon niet op orde.
  • EP: Weekendrust in cabine mag tòch

    De stemming in het Europees Parlement over nieuwe regels in wegvervoer, het zogenaamde Mobility Package, is voor westerse chauffeurs niet uitgelopen op een drama. Zo wordt de cabotage niet verruimd. Maar de 45-uurs rust doorbrengen in de cabine wordt wèl toegestaan. Het laatste woord is aan de...
  • Cabotageregels nu al te ruim

    Evofenedex wil, net als de Europese Unie dat cabotage wordt vrijgegeven. Dat wil zeggen dat buitenlandse truckers onbeperkt rondje in een ander land mogen maken. Dat willen we niet, dat wil TLN niet, en de bonden zijn ook tegen. Toch gebeurt dit al dagelijks, gewoon omdat de huidige regels...
  • Broshuis Asvergelijking
  • MAN TGX

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.