Truck Blog

  • Belgen sluiten parkings, chauffeurs de dupe

    De problemen met zogenaamde ‘transmigranten’, ook wel gelukzoekers genoemd, zorgen bij onze Zuiderburen voor enorme problemen. De ene na de andere parkeerplaats richting de kust wordt afgesloten om te voorkomen dat mensen illegaal aan boord van de trucks klimmen. De chauffeurs worden...
  • Mercedes verzet de bakens, nu de overheid nog

    We zijn als BIGtruck niet verrast door de technische snufjes van de nieuwe Mercedes Actros. Niet geheel onterecht zegt Mercedes de vernieuwer te zijn wanneer het aan komt op veiligheid. Maar die techniek is van externe factoren afhankelijk. En daar moet nog heel wat gebeuren.
  • Internationale LZV kampt met moeras aan regeltjes

    Met de grensoverschrijdende LZV wordt vooruitgang geboekt, zoveel is zeker, maar er zijn nogal wat regeltechnische obstakels die Europa allesbehalve vooruit helpen met deze vorm van duurzamer wegvervoer.
  • Duits chauffeurstekort: loonstijging helpt niet

    In Duitsland laten media steeds duidelijker zien dat het land afkoerst op een situatie waarbij de schappen in de supermarkten op termijn leeg zullen blijven. Sommige media beweren zelfs dat 20% van de Duitse trucks stil staat vanwege het chauffeurstekort.
  • DAF groeit maar door

    DAF trucks bestaat 90 jaar, en dat wil het merk ook uitdragen op de IAA in Hannover. Daar laat het de jubileumversie van de XF zien en natuurlijk de nieuwe hybride trucks en de elektrisch aangedreven CF. Intussen lijkt DAF op weg om marktleider in Europa te worden. 
  • Brinkman: wie is de echte verliezer?

    Na het bericht van FNV over het vonnis aan het adres van Brinkman Trans uit Emmen, is er discussie ontstaan over hoe een en ander te interpreteren. Dit, nadat een brief tevoorschijn kwam van een nieuwe directeur van Brinkman (de eerste publieke reactie, tot die tijd zei niemand van het bedrijf...
  • Parijs gaat parkeergeld vragen voor laden en lossen

    Parijs gaat vanaf 1 november geld vragen als je in bepaalde gedeeltes van de stad moet laden of lossen. Het gaat om de zones waar betaald parkeren geldt voor voertuigen boven de 3,5 ton. Voor een vrachtwagen wordt het parkeertarief drie keer zo hoog als dat van een personenauto of busje tot 3,5...
  • Lidl: proef met verruiming lostijden tegen betaling

    Lidl neemt maatregelen tegen het starre beleid met betrekking tot lostijden en het door de chauffeurs zelf laden en lossen. Dat doet de Duitse supermarktketen niet uit liefdadigheid, maar tegen betaling van de nodige Euro’s. In een brief die het bedrijf aan Duitse relaties verstuurd heeft...
  • Trucks weren bij schoolroutes

    Nu de scholen weer beginnen in het zuiden van het land, pleit Veilig Verkeer ervoor om trucks te weren van schoolroutes. Verzekeraar TVM ondersteunt de oproep. 
  • Cabotage wordt Oost Europees onderonsje

    Zagen we gisteren nog dat Oost Europese firma's steeds meer maut aftikken doordat ze steeds meer werk van hun Duitse collega's 'overnemen', vandaag zien we dat de cabotage in Europa, in beeld gebracht door EuroStat, ook in versnelde mate door Oost Europese bedrijven wordt uitgevoerd.
  • Oost Europa neemt Duits transport over

    Volgens de BAG, de Duitse inspectie, is het goederenvervoer over de weg nog nooit zo omvangrijk geweest in Duitsland en is het ook nog eens flink gegroeid. Maar Duitse bedrijven profiteren niet van de groei. Hun aandeel in eigen land loopt terug, terwijl Oost Europeanen het werk in steeds hoger...
  • Trucks zonder cabine?

    Tijdens een ontmoeting die we hadden met de grote Scania baas Henrik Henriksson maakte hij een grap door te zeggen dat de design afdeling nu wel opgeheven kon worden. ,,Dit is de laatste generatie Scania trucks met een cabine, hiernaa gaan we autonome trucks bouwen''. Dat was bedoeld als een...
  • Goodyear of Michelin?

    Goodyear komt met een nieuwe generatie brandstofbesparende en CO2 reducerende truckbanden op de markt. Door gebruikmaking van innovatieve technologie wil Goodyear de truckindustrie helpen om te voldoen aan de steeds strengere CO2-regels van de Europese Unie. Bekend is dat DAF veel doet met...
  • Chauffeurstekort?

    Klaas de Waard van de VERN greep zijn kans. Midden in, wat in de pers als 'Komkommertijd' wordt aangeduid kwam hij met een alarmerend bericht over het chauffeurstekort. Slim van Klaas, want hiermee vraagt hij aandacht voor een probleem, en brengt hij meteen zijn club, de VERN weer onder de aandacht.
  • Veteranen in de kou gezet door Code 95

    Eerder deze week berichtten we over de opheffing van de vrijstelling voor de Code 95 voor oudere chauffeurs. Dat maakt veel los en één reactie willen we je niet onthouden. Lars Verbraeken weet het heel mooi te verwoorden in zijn berichtje: ,,Schandalig! De generatie die nog stamt uit de tijd...
  • Lekker zweten in een Actros cabine

    Gezond en fit zijn is belangrijk, en vooral nu de vergrijzing toeslaat is het zaak om goed op je chauffeurs te passen. Je moet er immers langer mee doen door de steeds verder oprukkende pensioenleeftijd, en uitval kost nou eenmaal geld. Bij Fehrenkötter hebben ze besloten chauffeurs voortaan...
  • CNV: Geen standairco? Boek een Hotel

    Na alle ophef over chauffeurs die in bloedhete cabines hun rust moeten zien te vinden en een, volgens TLN onjuiste quote waarin gesteld wordt dat chauffeurs vaak in een hotel slapen komt nu het CNV met een boodschap. Heb je geen standairco? Boek dan een hotel en stuur de rekening naar je baas!
  • TLN: De meeste truckers slapen thuis of in een hotel..

    Het is heet, en dat wraakt zich vooral als er in de cabine van een vrachtwagen geslapen moet worden. Chauffeurs klagen dat ze al weken niet meer goed slapen in hun cabine in een verhaal in De Telegraaf. ,,Je drijft je bed uit en het is eigenlijk niet te doen'' aldus de chauffeur. TLN vindt...
  • Politiek, LZV en platooning

    Ook bij de internationale persbijeenkomst van de de Duitse RAI, de VDA, die de IAA organiseert, ging het vaak over platooning en de zegeningen die ons met dit systeem te wachten staan. Herhaald werd dat wanneer trailercombinaties dicht achter elkaar rijden, dit voordelen in verbruik oplevert,...
  • De laatste DTM op Zandvoort

    Dit weekend staat Zandvoort voor de laatste keer in het teken van de DTM. De Duitsers nemen het hele circuit nog één keer over en dan is het Nederlandse uitstapje van de Deutsche Tourwagen Meisterschaft voorbij. Een goede reden dus om die kanonnen nog één keer te zien en te horen!
  • Doe een remproef in de rij-opleiding

    Vandaag is er ophef over de toename van ongevallen op onze wegen waar vrachtwagens bij betrokken zijn. Al snel bleek dat de toename aan ongevallen te wijten is aan de toegenomen drukte. Niks nieuws onder de zon dus. Maar dat betekent niet dat we alles op zijn beloop moeten laten.
  • TLN tegen Appen, en boordcomputers dan?

    Transport en Logistiek Nederland, kortweg TLN, roept op tot het onmogelijk maken van het 'Appen' tijdens het rijden. Voorzitter Arthur van Dijk: ‘Appen achter het stuur is onacceptabel’. Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten want elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen...
  • België tegen Frankrijk

    Vanavond treden de Rode Duivels aan tegen het Franse Nationale Elftal. In Sint Petersburg strijden deze twee landen om de punten in de eerste halve finale van het WK. Aangezien Nederland zich niet eens kon plaatsen verdienen de Belgen onze massale steun vanavond.
  • Nog meer knopjes op je stuur?

    MAN toont de nieuwste ontwikkelingen bij Platooning, en hoewel je nog steeds zelf moet sturen gaat dat toch steeds verder. Tijdens een demonstratie reden we mee met twee ‘platoonende’ trucks die op 15 meter afstand van elkaar reden. Het dashboard in de MAN bestaat uit één groot LCD scherm...
  • Broshuis Asvergelijking
  • MAN LION

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.