Truck Blog

  • Van Sicilië naar Birmingham: vier uurtjes slaap

    We hebben het er al eerder over gehad, toen een dronken chauffeur met  zijn 'Polensprinter' ging spookrijden en een Nederlands gezin doodde. Gisteren was op de Duitse TV een  korte documentaire te zien over de arbeidsomstandigheden van deze beroepsvervoerders die zonder tacho rijden en zonder...
  • Vakbekwaamheid Code95: Niet voor iedereen?

    Binnen Europa gelden er afspraken over de eisen die gesteld worden aan de rijvaardigheid van beroepschauffeurs. Hoewel we er ernstig aan twijfelen of alle landen binnen Europa ook echt aan die eisen voldoen is wel duidelijk dat dit niet geldt voor chauffeurs van buiten de EU
  • De race naar nog goedkoper transport

    We zien het al jaren gebeuren en in onze sector weet iedereen inmiddels hoe het werkt met de nieuwe slaven van de snelweg. De grote logistieke dienstverleners, die op hun beurt werken voor hele fatsoenlijke bedrijven zoals VW, Mercedes-Benz en Ikea gaan in hun race naar nog lagere tarieven...
  • Apen achter het stuur: Levensgevaarlijk!

    Soms vallen ons in de media dingetjes op waar we even niet omheen kunnen. Wat dacht je van dit Youtube filmpje bijvoorbeeld. Wij maken ons druk over het zogenaamde Appen achter het stuur. In India hebben ze hele andere uitdagingen, daar hebben ze namelijk apen achter het stuur, zo blijkt uit...
  • FNV: 'Automotive sector buit chauffeurs uit'

    Vakbond FNV en Stichting VNB hebben een rapport en een samenvattende film gepubliceerd waarin wantoestanden in het Europese wegtransport worden getoond, die betrekking hebben op de automotive sector. Bijna tegelijkertijd publiceerde De Groene eerder deze week een artikel met een soortgelijke...
  • Europese rijbewijs eisen schieten tekort!

    Het gigantische chauffeurstekort zorgt er voor dat er steeds meer chauffeurs worden aangetrokken van buiten de EU. Zelfs de Poolse chauffeurs zijn al te duur voor de grote vervoerders, en bovendien zijn die ook al bijna op. Als gevolg daarvan worden er nu chauffeurs ingezet uit landen als...
  • Ladingzekering: De Duitsers slaan door

    Vroeger waren de Zweden meesters in het handhaven van strenge regels voor ladingzekering. Inmiddels hebben onze Oosterburen dat ook geleerd, en zelfs tot een ware kunst verheven. Neem nou dit transport van bomen in potten. Volgens ons keurig geladen, maar dat is de Polizei niet met ons eens..
  • Trailer met elektrische pootjes

    Wanneer we trucks testen, dan komen de fabrikanten met soms hele exotische trailers, waarvan je mag hopen dat je daar nooit mee hoeft te werken.  Op die manier hopen ze zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. In de voorlaatste editie van BIGtruck vind je de test met de Renault T480 High T. De...
  • Chauffeurs gevraagd

    Krantenberichten melden dat er van de op dit moment in ruim 25.000 bijstandtrekkers in een stad als Den Haag maar vijftien aan de slag zijn gegaan als vrachtwagenchauffeur. Dat is een schandalig lage score in een tijd dat iedereen zit te springen om handjes aan het stuur. Toch heeft dat zo zijn...
  • Eurovignet duurder: Is dat heel erg?

    Tijdens Prinsjesdag werd aangekondigd dat het Eurovignet duurder wordt. TLN is daar op tegen want die staan voor de belangen van hun leden, de wegvervoerders. TLN voert aan dat het Eurovignet voor steeds minder landen geldig is en dat het daardoor logisch zou zijn als de prijs ervan zou dalen....
  • Duitsers wennen aan de LZV

    De Duitsers beginnen te wennen aan het verschijnsel 'Langfahrzeug' oftewel de LZV. Op de IAA waren verschillende configuraties te zien waarmee je in Duitsland uit de voeten kunt, maar ook in het straatbeeld begin je ze nu te zien. Onderweg zagen we bijvoorbeeld dit fraaie exemplaar van Koeltrans.
  • Belgen sluiten parkings, chauffeurs de dupe

    De problemen met zogenaamde ‘transmigranten’, ook wel gelukzoekers genoemd, zorgen bij onze Zuiderburen voor enorme problemen. De ene na de andere parkeerplaats richting de kust wordt afgesloten om te voorkomen dat mensen illegaal aan boord van de trucks klimmen. De chauffeurs worden...
  • Mercedes verzet de bakens, nu de overheid nog

    We zijn als BIGtruck niet verrast door de technische snufjes van de nieuwe Mercedes Actros. Niet geheel onterecht zegt Mercedes de vernieuwer te zijn wanneer het aan komt op veiligheid. Maar die techniek is van externe factoren afhankelijk. En daar moet nog heel wat gebeuren.
  • Internationale LZV kampt met moeras aan regeltjes

    Met de grensoverschrijdende LZV wordt vooruitgang geboekt, zoveel is zeker, maar er zijn nogal wat regeltechnische obstakels die Europa allesbehalve vooruit helpen met deze vorm van duurzamer wegvervoer.
  • Duits chauffeurstekort: loonstijging helpt niet

    In Duitsland laten media steeds duidelijker zien dat het land afkoerst op een situatie waarbij de schappen in de supermarkten op termijn leeg zullen blijven. Sommige media beweren zelfs dat 20% van de Duitse trucks stil staat vanwege het chauffeurstekort.
  • DAF groeit maar door

    DAF trucks bestaat 90 jaar, en dat wil het merk ook uitdragen op de IAA in Hannover. Daar laat het de jubileumversie van de XF zien en natuurlijk de nieuwe hybride trucks en de elektrisch aangedreven CF. Intussen lijkt DAF op weg om marktleider in Europa te worden. 
  • Brinkman: wie is de echte verliezer?

    Na het bericht van FNV over het vonnis aan het adres van Brinkman Trans uit Emmen, is er discussie ontstaan over hoe een en ander te interpreteren. Dit, nadat een brief tevoorschijn kwam van een nieuwe directeur van Brinkman (de eerste publieke reactie, tot die tijd zei niemand van het bedrijf...
  • Parijs gaat parkeergeld vragen voor laden en lossen

    Parijs gaat vanaf 1 november geld vragen als je in bepaalde gedeeltes van de stad moet laden of lossen. Het gaat om de zones waar betaald parkeren geldt voor voertuigen boven de 3,5 ton. Voor een vrachtwagen wordt het parkeertarief drie keer zo hoog als dat van een personenauto of busje tot 3,5...
  • Lidl: proef met verruiming lostijden tegen betaling

    Lidl neemt maatregelen tegen het starre beleid met betrekking tot lostijden en het door de chauffeurs zelf laden en lossen. Dat doet de Duitse supermarktketen niet uit liefdadigheid, maar tegen betaling van de nodige Euro’s. In een brief die het bedrijf aan Duitse relaties verstuurd heeft...
  • Trucks weren bij schoolroutes

    Nu de scholen weer beginnen in het zuiden van het land, pleit Veilig Verkeer ervoor om trucks te weren van schoolroutes. Verzekeraar TVM ondersteunt de oproep. 
  • Cabotage wordt Oost Europees onderonsje

    Zagen we gisteren nog dat Oost Europese firma's steeds meer maut aftikken doordat ze steeds meer werk van hun Duitse collega's 'overnemen', vandaag zien we dat de cabotage in Europa, in beeld gebracht door EuroStat, ook in versnelde mate door Oost Europese bedrijven wordt uitgevoerd.
  • Oost Europa neemt Duits transport over

    Volgens de BAG, de Duitse inspectie, is het goederenvervoer over de weg nog nooit zo omvangrijk geweest in Duitsland en is het ook nog eens flink gegroeid. Maar Duitse bedrijven profiteren niet van de groei. Hun aandeel in eigen land loopt terug, terwijl Oost Europeanen het werk in steeds hoger...
  • Trucks zonder cabine?

    Tijdens een ontmoeting die we hadden met de grote Scania baas Henrik Henriksson maakte hij een grap door te zeggen dat de design afdeling nu wel opgeheven kon worden. ,,Dit is de laatste generatie Scania trucks met een cabine, hiernaa gaan we autonome trucks bouwen''. Dat was bedoeld als een...
  • Goodyear of Michelin?

    Goodyear komt met een nieuwe generatie brandstofbesparende en CO2 reducerende truckbanden op de markt. Door gebruikmaking van innovatieve technologie wil Goodyear de truckindustrie helpen om te voldoen aan de steeds strengere CO2-regels van de Europese Unie. Bekend is dat DAF veel doet met...
  • MAN TGX

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.