Truck Blog

  • Kortingen Girteka: Marktbederf en slecht voor het milieu

    Girteka strooit met kortingen en biedt ritten aan tegen een tarief waar wij nog niet met een personenauto voor willen rijden. Voor die bizar lage prijzen krijg je dan een complete trekker met koeltrailer tot je beschikking met twee chauffeurs op de bok! Dat is regelrecht marktbederf en dat...
  • De Opel Blitz, wie kent hem nog?

    De Opel Blitz, wie herinnert zich dat truckje nog? Ooit groeide er een hele generatie op die op zo'n Opeltje het groot rijbewijs haalde. Een rondje om de kerk met een bakwagentje en je mocht daarna de baan op met hele combinaties. Van een chauffeursdiploma had nog nooit iemand gehoord in die tijd.
  • Ophef om uitstoot cruiseschip in Amsterdam

    Het cruiseschip Marella Discovery ligt vanaf half maart bij de Damen scheepswerf in Amsterdam Noord. Omdat Amsterdam niet voorzien in walstroom voor zo'n gigant draaien de dieselmotoren continu en dat zorgt voor een enorme uitstoot aan de rand van de milieuzone van Amsterdam.
  • Elektrische trucks, een lange weg te gaan

    Deze week kondigde Volvo Trucks vol trots aan dat ze eind volgend jaar het volledige programma ook elektrisch kunnen leveren. De actieradius van een FH bedraagt dan rond de 300 kilometer en een 4x2 trekker zou dan rond de tien ton wegen. Hoeveel ton zo’n truck dan kost wordt er niet bij verteld.
  • Discriminatie door de BAG

    Onze collega’s van het Duitse vakblad DVZ hebben ontdekt dat de Duitse verkeersinspectie BAG forse kortingen hanteert op boetes voor Oost-Europese chauffeurs. Er is zelfs sprake van een officiële kortingsstaffel met kortingen tot 50% voor inwoners van bepaalde landen.
  • Staken voor een CAO en een Standairco

    Vanmorgen zijn bij Albert Heijn distributiecentra 24 uurs stakingen begonnen. Medewerkers uit de Transport en Logistieke sector leggen voor 24 uur het werk neer bij de DC's in Pijnacker en Zaandam. Daarna wordt ook het DC in Zaandam stil gelegd volgens het FNV.Na het aflopen van het ultimatum...
  • Dit staat de komende tien jaar te gebeuren in trucktechniek

    Het ritselt op internet van waterstof, elektrisch, de V8 die we voorlopig houden, diesel waar we toch echt nog van afhankelijk zijn, al of niet autonoom rijden en ga zo maar door. Intussen hebben DAF, Mercedes, Volvo, Iveco, Scania, MAN en Renault van alles verklaard over hoe zij de toekomst...
  • Altijd weten waar je trailer staat, en meer

    Trailertotaal bestaat tien jaar maar op het eerste gezicht is er niets veranderd aan trailers. Toch is de werkelijkheid anders. Vooral de afgelopen tien jaar zijn trailers van veel meer elektronica voorzien, waardoor ze veel efficiënter ingezet kunnen worden.
  • TLN en IRU bezig met Franse dode hoek sticker

    Sinds 1 januari is in Frankrijk de dode hoek sticker verplicht. Daar kwam meteen een storm van kritiek over, want het kan toch niet zo zijn dat ieder land voor zich dit soort maatregelen neemt waardoor trucks straks helemaal vol met verplichte stickers komen te zitten.
  • Nederlands transport verder op afstand

    De gigantische tsunami van goedkope buitenlandse transportbedrijven die door ver onder de prijzen te duiken de markt kapot maken kan nog veel erger worden door het nieuwe puntensysteem dat het ILT gaat toepassen vanaf 1 april.
  • TLN en PostNL branden vingers aan eigen veiligheidsrapport

    Transport & Logistiek Nederland probeerde de uitkomsten te manipuleren van een onderzoeksrapport naar de veiligheid in de sector. TLN gaf zelf de opdracht tot het onderzoek, het Ministerie van Justitie en Veiligheid betaalde de kosten. De vreemde handelwijze van TLN is naar buiten gebracht...
  • Cummins bouwt straks dieselmotoren voor Mercedes

    Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, heeft een overeenkomst gesloten met motorenbouwer Cummins waaruit blijkt dat laatstgenoemde in de motorenfabriek van Mercedes in Mannheim motoren gaat bouwen voor middelzware trucks die voldoen aan de nog te introduceren Euro 7 norm.
  • Containerschaarste is in de hele keten te merken

    De containermarkt is oververhit en dat heeft zo zijn gevolgen. De coronacrisis heeft de dagelijkse routine van containers die de wereld rond worden gevaren, flink in het honderd laten lopen. Het gevolg is dat hat tarief om een container van China naar Europa te varen, vervijfvoudigd is, tot wel...
  • Pleidooi voor nieuwe regels maten en gewichten

    Deze maand bestaat Trailertotaal tien jaar en dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Zo kun je nu een interview vinden met een deskundige op het gebied van zwaar vervoer, die pleit voor andere regels ten aanzien van meten en gewichten. ‘Nu gaat over wat er allemaal niet mag en...
  • Coronamoe

    We zijn nu bijna een jaar onderweg met de corona crisis en we zijn coronamoe. Het draagvlak voor de maatregelen is aan het kraken en mensen worden steeds sceptischer. De supermarkten boeken recordwinsten terwijl de middenstand op instorten staat, en dat helpt ook niet.
  • Bouwtransport in Polen

    In Polen wonen hele creatieve, hard werkende mensen die beslist niet bang zijn. Dat blijkt wel uit dit plaatje dat ik schoot op een doorgaande weg. De betonmolen past kennelijk niet in de stationcar, maar zo lijkt het ook prima te gaan.
  • Nieuwe Peterbilt: gaan we dit display ook bij DAF zien?

    Peterbilt, net als DAF Trucks een merk van Paccar, heeft de nieuwe 579 geïntroduceerd. Een typisch Amerikaanse truck met een stoere neus, maar dan erg gestroomlijnd. Eén van de opvallende dingen aan boord is het nieuwe digitale display dat dienst doet als dashboard. Gaan we dat straks ook in...
  • TVM Verzekeringen

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Dirk-Jan Verhoef

    Dirk-Jan Verhoef

    Dirk-Jan Verhoef is onze acount manager en de spin in het web van Transwebgroup. Met zijn enorme netwerk in de transport- en mediawereld is hij het contact tussen de adverteerder en onze doelgroep, die van chauffeurs, transportondernemers, de industrie en de trailerbouw en carrosseriebranche. 

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media.