Truck Blog

  • Rijbewijs kopen kan ook vanuit Nederland

    Het kopen van een rijbewijs via een Poolse website baarde het nodige opzien. Afgelopen zomer werd Mark Rutte geconfronteerd met een groot rijbewijs op zijn naam, een document wat hij zelf nooit heeft gehaald. Dit leidde tot wat ophef maar de Nederlandse Regering bleek niet in staat de Poolse...
  • Files: Dan maar de nacht in?

    Afgelopen week debatteerden de minister en de Kamer tien uur lang over het beleid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eerlijk gezegd ben ik weinig onder de indruk van de uitkomsten.
  • Scania: Productie naar Frankrijk vanwege stakingen?

    Het rommelt een beetje in ons land omtrent een nieuwe cao voor de metaalsector. Om hun woorden kracht bij te zetten gooien de bonden af en toe een bedrijf plat met een verrassingsstaking. Tot nu toe werden VDL, DAF Trucks, Broshuis en Scania in onze sector al getroffen door de acties. Scania...
  • Europa ziet LZV nu als milieu-instrument

    Na jaren van ontkenning, en vele wetenschappelijke rapporten en onderzoeken ten spijt, lijken meer en meer instanties in Europa in te zien dat grootschalige inzet van LZV op ons continent de beste en eenvoudigste mogelijkheid is om snel een reductie van 20% van CO2 in het wegvervoer te realiseren. 
  • Europees rommeltje rondom vakbekwaamheid

    Met de import van niet Europese chauffeurs die hier met een werkvergunning aan de slag kunnen vraagt menigeen zich af hoe het niveau van die chauffeurs gecontroleerd wordt. Hoe zit dat bijvoorbeeld met rijbewijs eisen  in landen buiten de EU? Het vermoeden bestaat dat die niet altijd op ons...
  • Een Turkse Volvo FH13

    Het nummer 13 heeft in onze samenleving het wat merkwaardige imago van 'ongeluksgetal'. Als je nou denkt dat alleen labiele wezens bijgelovig zijn dan heb je het mis, want gebouwen hebben vaak geen 13e verdieping, en in een vliegtuig vind je ook geen stoelrij 13. Het fabeltje van het...
  • Ruim 200.000 mensen werken nog niet

    Afgelopen week stond in het teken van spanningen in de supermarktlogistiek. Voor een groot deel kan de discussie worden gezien in het licht van een groot chauffeurstekort. Uit cijfers van ING blijkt nu dat nog ruim 200.000 mensen thuis zitten zonder baan. Dat is ruim het dubbele van het aantal...
  • Supermarkten: Het deksel op de neus

    Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op de neus. Die wijze woorden gelden nog steeds, getuige de noodkreet die vervoerders en supermarkten vandaag uitten. Supermarkten klagen over de slechte prestaties van de vervoerders, die op hun beurt piepen dat ze niks meer verdienen en dat ze...
  • Merkwaardige moves rond LNG

    We zijn het er in Europa op alle niveaus wel over eens dat er een alternatief moet komen voor diesel. De oliereserves raken op en bovendien is CO2 reductie een belangrijke doelstelling. Elektrisch rijden is het magische toverwoord, maar hoe graag Elon Musk ons dat ook wil laten geloven, dat zit...
  • Van Sicilië naar Birmingham: vier uurtjes slaap

    We hebben het er al eerder over gehad, toen een dronken chauffeur met  zijn 'Polensprinter' ging spookrijden en een Nederlands gezin doodde. Gisteren was op de Duitse TV een  korte documentaire te zien over de arbeidsomstandigheden van deze beroepsvervoerders die zonder tacho rijden en zonder...
  • Vakbekwaamheid Code95: Niet voor iedereen?

    Binnen Europa gelden er afspraken over de eisen die gesteld worden aan de rijvaardigheid van beroepschauffeurs. Hoewel we er ernstig aan twijfelen of alle landen binnen Europa ook echt aan die eisen voldoen is wel duidelijk dat dit niet geldt voor chauffeurs van buiten de EU
  • De race naar nog goedkoper transport

    We zien het al jaren gebeuren en in onze sector weet iedereen inmiddels hoe het werkt met de nieuwe slaven van de snelweg. De grote logistieke dienstverleners, die op hun beurt werken voor hele fatsoenlijke bedrijven zoals VW, Mercedes-Benz en Ikea gaan in hun race naar nog lagere tarieven...
  • Apen achter het stuur: Levensgevaarlijk!

    Soms vallen ons in de media dingetjes op waar we even niet omheen kunnen. Wat dacht je van dit Youtube filmpje bijvoorbeeld. Wij maken ons druk over het zogenaamde Appen achter het stuur. In India hebben ze hele andere uitdagingen, daar hebben ze namelijk apen achter het stuur, zo blijkt uit...
  • FNV: 'Automotive sector buit chauffeurs uit'

    Vakbond FNV en Stichting VNB hebben een rapport en een samenvattende film gepubliceerd waarin wantoestanden in het Europese wegtransport worden getoond, die betrekking hebben op de automotive sector. Bijna tegelijkertijd publiceerde De Groene eerder deze week een artikel met een soortgelijke...
  • Europese rijbewijs eisen schieten tekort!

    Het gigantische chauffeurstekort zorgt er voor dat er steeds meer chauffeurs worden aangetrokken van buiten de EU. Zelfs de Poolse chauffeurs zijn al te duur voor de grote vervoerders, en bovendien zijn die ook al bijna op. Als gevolg daarvan worden er nu chauffeurs ingezet uit landen als...
  • Ladingzekering: De Duitsers slaan door

    Vroeger waren de Zweden meesters in het handhaven van strenge regels voor ladingzekering. Inmiddels hebben onze Oosterburen dat ook geleerd, en zelfs tot een ware kunst verheven. Neem nou dit transport van bomen in potten. Volgens ons keurig geladen, maar dat is de Polizei niet met ons eens..
  • Trailer met elektrische pootjes

    Wanneer we trucks testen, dan komen de fabrikanten met soms hele exotische trailers, waarvan je mag hopen dat je daar nooit mee hoeft te werken.  Op die manier hopen ze zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. In de voorlaatste editie van BIGtruck vind je de test met de Renault T480 High T. De...
  • Chauffeurs gevraagd

    Krantenberichten melden dat er van de op dit moment in ruim 25.000 bijstandtrekkers in een stad als Den Haag maar vijftien aan de slag zijn gegaan als vrachtwagenchauffeur. Dat is een schandalig lage score in een tijd dat iedereen zit te springen om handjes aan het stuur. Toch heeft dat zo zijn...
  • Eurovignet duurder: Is dat heel erg?

    Tijdens Prinsjesdag werd aangekondigd dat het Eurovignet duurder wordt. TLN is daar op tegen want die staan voor de belangen van hun leden, de wegvervoerders. TLN voert aan dat het Eurovignet voor steeds minder landen geldig is en dat het daardoor logisch zou zijn als de prijs ervan zou dalen....
  • Duitsers wennen aan de LZV

    De Duitsers beginnen te wennen aan het verschijnsel 'Langfahrzeug' oftewel de LZV. Op de IAA waren verschillende configuraties te zien waarmee je in Duitsland uit de voeten kunt, maar ook in het straatbeeld begin je ze nu te zien. Onderweg zagen we bijvoorbeeld dit fraaie exemplaar van Koeltrans.
  • Belgen sluiten parkings, chauffeurs de dupe

    De problemen met zogenaamde ‘transmigranten’, ook wel gelukzoekers genoemd, zorgen bij onze Zuiderburen voor enorme problemen. De ene na de andere parkeerplaats richting de kust wordt afgesloten om te voorkomen dat mensen illegaal aan boord van de trucks klimmen. De chauffeurs worden...
  • Mercedes verzet de bakens, nu de overheid nog

    We zijn als BIGtruck niet verrast door de technische snufjes van de nieuwe Mercedes Actros. Niet geheel onterecht zegt Mercedes de vernieuwer te zijn wanneer het aan komt op veiligheid. Maar die techniek is van externe factoren afhankelijk. En daar moet nog heel wat gebeuren.
  • Internationale LZV kampt met moeras aan regeltjes

    Met de grensoverschrijdende LZV wordt vooruitgang geboekt, zoveel is zeker, maar er zijn nogal wat regeltechnische obstakels die Europa allesbehalve vooruit helpen met deze vorm van duurzamer wegvervoer.
  • Duits chauffeurstekort: loonstijging helpt niet

    In Duitsland laten media steeds duidelijker zien dat het land afkoerst op een situatie waarbij de schappen in de supermarkten op termijn leeg zullen blijven. Sommige media beweren zelfs dat 20% van de Duitse trucks stil staat vanwege het chauffeurstekort.
  • Broshuis Asvergelijking

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.