Truck Blog

  • Chauffeurstekort? Geld helpt!

    Onze grootste bierbrouwer, Heineken heeft de jaarcijfers bekend gemaakt. Het bedrijf groeit als kool en de winst liep vorig jaar op tot maar liefst 2,1 miljard Euro. Voor het komende jaar wordt een verdere groei verwacht, maar het chauffeurstekort kan die groei afremmen. Als het product niet...
  • Falend CBR: Cora helpt niet

    Vrachtwagenchauffeurs die werkeloos thuis zitten omdat hun rijbewijs verlopen is, ondanks dat ze alles ruim op tijd hadden aangevraagd krijgen geen hulp van minister Cora van Nieuwenhuizen.Door enorme problemen bij het CBR zijn de wachttijden voor met name de gezondheidsverklaring zodanig...
  • Gezellig Winterfestival in Apeldoorn

    Was dat even gezellig, gisteren op het terrein van Grolleman op het Apeldoornse bedrijventerrein Ecofactorij. Op initiatief van een hechte vriendengroep, allemaal werkzaam in het chauffeursberoep, ontstond een leuk feestje met alles erop en eraan, het Winterfestival 2019. Het is klein begonnen,...
  • TLN en de tachofraude

    Het rapport van de inspectie waarin men stelt dat tachofraude zo geavanceerd wordt, dat die nauwelijks meer is op te sporen, heeft de gemoederen flink opgeschud. TLN kwam met een reactie, zij zou het betreuren wanneer het beeld ontstaat, dat Nederlandse vervoerders 'massaal' rust- en rijtijden...
  • ILT te klein, CBR een rommeltje

    Overheidsdiensten laten het afweten, zo blijkt de laatste tijd. Eerder hoorden we al over de grote problemen bij de Belastingdienst, maar ook bij het CBR en het ILT is het een zooitje. Zo heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheid, kortweg CBR, kennelijk de vergrijzing niet zien aankomen....
  • "Mobiel netwerk in Duitsland is een gatenkaas"

    Mobiel kunnen bellen in heel Duitsland is nog altijd niet vanzelfsprekend. Afgelopen weekend verscheen een artikel in het NRC waarin Duitsers zich beklaagden over de grote gebieden in hun land waar ze geen mobiel bereik hebben.
  • Boetes wegens beperkt zicht uit cabine

    Transport & Logistiek Nederland waarschuwt dat het er door hun leden, dat zijn transportbedrijven, op wordt gewezen dat er flink bekeurd wordt wanneer chauffeur spullen voor hun voorruit hebben staan. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland.
  • Handig van Tielbeke, zo'n ijssteiger

    Al valt er vandaag niet zo veel sneeuw als vorige week, de winter is nog lang niet voorbij. Ook vriest het vrijwel elke nacht en vormt zich dus ijs. Het gevaar daarbij is dat je 's ochtends wegrijdt met een partij sneeuw en of ijs op je trailer, zonder dat je daar weet van hebt.
  • Rekeningrijden vereenvoudigt ons werk

    In de media valt te lezen dat een groeiend aantal Nederlanders zich voor rekeningrijden uitspreekt. De tegenstanders zijn de traditioneel auto-gezinde partijen, die liever een statische wegenbelasting zien voor iedereen, waar de minderheid die bovengemiddeld veel rijdt, door de meerderheid...
  • Deze Scania woog ook bijna 6,5 ton met 360 pk

    Scania Nederland stuurde ons een bericht over de nieuwe trucks van RTE, elders op de BIGtruck homepage. Dit zijn modellen met een P-cabine, bedoeld voor dagwerk, en uitgerust met een negen liter vijfcilinder motor. In de vroege jaren '90, ten tijde van de 3-serie, was Scania al licht met de R...
  • Dood geel hesje: Alleen maar verliezers

    De dood van een Belgische actievoerder bij Visé, vorige week was een dramatische gebeurtenis met alleen maar verliezers. Uit de verschillende berichten lezen we dat er een blokkade was waarbij de ‘Gele Hesjes’ beweging op vrijdagavond de snelweg bij Visé blokkeerde. Dat is vanuit Luik...
  • Prijsverhoging KIWA leidt tot kamervragen

    De bestuurderskaart, ook wel chauffeurspas genoemd was in Nederland al veruit het duurste van alle Europese landen. Dat kon nog erger, want onlangs wist het KIWA de prijs nog verder op te drijven. Chauffeurs protesteren hier al heel lang tegen, ondermeer door het tekenen van een petitie maar nu...
  • Op naar weer een heel nieuw jaar!

    2018 kan het archief in, en wat ons betreft was het weer een prachtig jaar. Het was bijvoorbeeld het jaar waarin LNG een serieuze doorbraak maakte. Nu er drie merken een serieuze zware truck kunnen leveren op LNG begint het ergens op te lijken. Daarbij doet de Duitse overheid ook nog een...
  • Vakbekwaamheid import chauffeurs onder vuur

    Volgens de Noorse website Tungt.no hebben vorig jaar 108.000 niet Europese chauffeurs via Polen, Litouwen en Slovenië een werkvergunning gekregen waarmee ze als chauffeur door Europa mogen rijden. Het gaat hierbij onder meer om Moldaviërs, Kazachen, Filippijnen en Oekraïniërs. De chauffeurs...
  • Chauffeurskaart toont kloof tussen politiek en maatschappij

    Dus toch honderd euro, excl. BTW, voor je chauffeurskaart aftikken graag. We hebben een giga chauffeurstekort en Den Haag laat weer even zien dat ze dat totaal niet interesseert. Het lijkt eerder op dat ze zo bedrijven aanmoedigt met goedkopere buitenlanders te gaan rijden, met goedkopere...
  • Analoge tacho en rittenboekje. Wie kent ze nog?

    Ook bij BIGtruck moeten we jaarlijks een Code 95 dagje doen. Onlangs was het weer zover. We werden ontvangen in Denekamp bij TruckTraining Twente. Onderdeel van de lesdag was de digitale tachograaf. Daarbij bleek cursusleider Ben Workel over nog enkele historische attributen te beschikken, we...
  • Nieuwe Poolse legertrucks halen slechts Euro 3

    Niet alleen bij ons, ook in Polen vernieuwt de krijgsmacht zijn vrachtwagens. Het gaat wel heel anders dan bij ons. Het Poolse leger heeft 473 Jelcz trucks besteld met een optie op nog eens 415. Ze hebben zes ton laadvermogen, een GVW van 15,6 ton, geïmporteerde techniek en ze voldoen aan Euro...
  • Scania overhandigt eerste Gryphus aan Defensie

    Het is lang geleden sinds we van BIGtruck zoveel officieren van alle drie de onderdelen van onze krijgsmacht bijeen zagen. We schatten het aantal officieren bijeen op zo'n 200. Dat was ook ongeveer het aantal niet militaire gasten bij het evenement. In het bijzijn van Minister van Defensie Ank...
  • Prorail stapt van gele hesjes over op oranje

    Bij het werken aan het spoor was de kleur geel jarenlang verplicht, maar Prorail stapt nu af van de verplichte gele werkkleding. Dat heeft overigens niks te maken met de 'Gele Hesjes' die half Europa op de kop zetten, maar alles met een duidelijker beleid. Vanaf 1 juli is oranje de verplichte...
  • LZV inzet afhankelijk van code rood

    Rijden met een LZV is altijd al afhankelijk geweest van een aantal beperkende maatregelen. Die werden vooral als een soort ‘politiek wisselgeld’ ingevoerd, maar we hadden het er maar mee te doen. Het niet oversteken van spoorwegovergangen is inmiddels afgezwakt tot bepaalde overwegen, maar...
  • Files oplossen? Rekeningrijden!

    Al eerder hadden we het op deze plek over de files. Inmiddels was er een satirische uitzending van Arjen Lubach over dit onderwerp. Vroempoen. Het kwam erop neer dat partijen die tegen rekeningrijden zijn, dat zijn CDA en VVD, aan het autootje pesten zijn. Misschien wat bot gesteld, maar het is...
  • TLN 'geschokt' door filecijfers

    Transport & Logistiek Nederland pleit al zo lang als ik dit leuke werk mag doen (ruim 30 jaar) voor meer asfalt. Vandaag is er wederom zo'n 'noodkreet'. Toch valt die deze keer minder goed. Al jarenlang wordt er overlegd over het beter delen van lading en over het verbeteren van de...
  • Nieuwe EU CO2 doelstelling wegvervoer haalbaar!

    De EU wil de CO2 uitstoot van vrachtwagens met 15% laten afnemen tot 2025. De volgende lat ligt vervolgens op 30% in 2030. Twee grote spelers op de Europese truckmarkt, Mercedes-Benz en MAN Trucks hebben voorafgaand aan de besluitvorming in Brussel een brandbrief geschreven. Mercedes-Benz roept...
  • Rijbewijs kopen kan ook vanuit Nederland

    Het kopen van een rijbewijs via een Poolse website baarde het nodige opzien. Afgelopen zomer werd Mark Rutte geconfronteerd met een groot rijbewijs op zijn naam, een document wat hij zelf nooit heeft gehaald. Dit leidde tot wat ophef maar de Nederlandse Regering bleek niet in staat de Poolse...
  • Broshuis Asvergelijking

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.