Een record wordt het niet, 2019, zegt Paccar, het moederbedrijf van DAF. Maar de Amerikanen tonen zich minder pessimistisch dan Volvo, dat onlangs stevige dalingen in de truckmarkten in de VS en Europa aankondigden.
Paccar is wat optimistischer. De Amerikanen verwachten dat dit jaar er niks aan het handje is qua truckverkopen en dat er pas volgend jaar een ‘slowdown’ komt, die leidt tot een verder gezonde vervangingsmarkt in zowel Europa als de VS. Maar de prognose van Paccar laat wel een flinke teruggang zien in de VS. Gaan er dit jaar nog 310.000 nieuwe trucks naar klanten in de VS en Canada, volgend jaar zullen dat er hooguit nog 240.000 zijn in het zwaarste marktsegment. Dat is een hele flinke stap terug. Paccar laat DAF-topman Harry Wolters aan het woord over Europa. Bij ons zullen dit jaar ook 310.000 trucks verkocht worden zwaarder dan 16 ton. Maar voor volgend jaar zullen het er hooguit tussen de 260.000 en misschien nog 290.000 zijn. DAF dicht zichzelf nu een marktaandeel toe van 16,4% in Europa. Over hoe zich dat ontwikkelt lezen we nu nog niets. Het zou maar kunnen dat DAF op de IAA van volgend jaar met een nieuw model komt.
Vooralsnog verslaat Paccar zichzelf weer met omzet- en verkoopcijfers en ook met de winst zit het meer dan goed. Van elke geïnvesteerde dollar, die Paccar 9,5% terug na belastingen. In Zuid Amerika verwachten de Paccar-bobo’s juist groei en daar zullen DAF en Kenworth van profiteren, is de verwachting.