Effecten oorlog worden ook hier merkbaar

Blog
02-03-2022 | Door Tim de Jong

Afgelopen week werden op deze plaats al vermoedens uitgesproken, die ongeveer alle uitkwamen. Het afsnijden van een continent is gegeven de omstandigheden onvermijdelijk. Maar dat zal zeker effect hebben op onze dagelijkse gang van zaken hier.

Over de stagnerende exporten hebben we het al gehad. Maar nu blijkt dat veel Oekraïense chauffeurs naar huis willen om mee te vechten tegen de agressor. Dat brengt aan het licht dat er toch heel wat Oekraïense chauffeurs onderweg zijn in ons deel van Europa.  Volgens een Duitse middenstands-organisatie, leidt dit hoogstwaarschijnlijk tot verergering van het chauffeurstekort. Geschat wordt dat er zeker 100.000 chauffeurs uit Oekraïne werkzaam zijn bij Poolse transportbedrijven. Die bedrijven hebben verreweg het grootste deel van de Duitse transportmarkt in handen.

Grote logistieke bedrijven

Luchtvaartmaatschappijen en reders, alsmede grote logistieke dienstverleners zoals Kuehne + Nagel, zijn gestopt met goederenvervoer naar Rusland. Dit zal zeker een impact krijgen op de economie van westerse landen. Bovendien wordt verwacht dat vrachtprijzen voor containers en scheepsladingen verder zullen stijgen, en dan met name waar het containers betreft. En dan niet alleen van of naar Rusland of Oekraïne, maar ook tussen China en Europa. Dit laatste wordt veroorzaakt doordat de treinverbinding tussen China en Europa door Rusland, die het erg goed deed de afgelopen jaren, voorlopig even niks doet. Al die containers moeten nu alsnog per schip onze kant op.  

Zo zien we in alle geledingen van transport en logistiek effecten die niet gunstig zijn, en waarvan de bodem zeker nog niet in zicht is.

(Foto: Tien jaar geleden gemaakt bij grensovergang Medyka.) 

Laatste blogberichten

Blog
27-08-2025
BIGtruck Super Eco Combi

Super Eco Combi: Europese standaard is ver weg

Volgens TLN gaat de eerste Super Eco Combi waarschijnlijk dit jaar nog de weg op in Nederland. In navolging…
Blog
05-08-2025
paccar_daf_peterbilt_kenworth

Doorbreekt DAF de 600 pk barrière?

Paccar, het moederbedrijf van DAF, heeft nieuwe merknamen aangevraagd bij het Amerikaanse octrooibureau (USPTO) voor…
Blog
02-08-2025
IMG_1920

Toeterboetes na Truckstar Festival zorgen voor onbegrip

De afgelopen dagen kregen een aantal chauffeurs een pittige bekeuring op de deurmat voor het 'onnodig…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.