Afgelopen week werden op deze plaats al vermoedens uitgesproken, die ongeveer alle uitkwamen. Het afsnijden van een continent is gegeven de omstandigheden onvermijdelijk. Maar dat zal zeker effect hebben op onze dagelijkse gang van zaken hier.
Over de stagnerende exporten hebben we het al gehad. Maar nu blijkt dat veel Oekraïense chauffeurs naar huis willen om mee te vechten tegen de agressor. Dat brengt aan het licht dat er toch heel wat Oekraïense chauffeurs onderweg zijn in ons deel van Europa. Volgens een Duitse middenstands-organisatie, leidt dit hoogstwaarschijnlijk tot verergering van het chauffeurstekort. Geschat wordt dat er zeker 100.000 chauffeurs uit Oekraïne werkzaam zijn bij Poolse transportbedrijven. Die bedrijven hebben verreweg het grootste deel van de Duitse transportmarkt in handen.
Grote logistieke bedrijven
Luchtvaartmaatschappijen en reders, alsmede grote logistieke dienstverleners zoals Kuehne + Nagel, zijn gestopt met goederenvervoer naar Rusland. Dit zal zeker een impact krijgen op de economie van westerse landen. Bovendien wordt verwacht dat vrachtprijzen voor containers en scheepsladingen verder zullen stijgen, en dan met name waar het containers betreft. En dan niet alleen van of naar Rusland of Oekraïne, maar ook tussen China en Europa. Dit laatste wordt veroorzaakt doordat de treinverbinding tussen China en Europa door Rusland, die het erg goed deed de afgelopen jaren, voorlopig even niks doet. Al die containers moeten nu alsnog per schip onze kant op.
Zo zien we in alle geledingen van transport en logistiek effecten die niet gunstig zijn, en waarvan de bodem zeker nog niet in zicht is.
(Foto: Tien jaar geleden gemaakt bij grensovergang Medyka.)