Elektrische auto’s op schepen

Blog
26-07-2023 | Door Iep van der Meer

De brand op de Femantle Highway die vanmorgen uitbrak op de Noordzee legt een probleem bloot waar reders mee moeten dealen. De transitie naar elektrische voertuigen zorgt voor nieuwe risico’s aan boord van schepen en ferry’s. De kans dat zo’n elektrisch voertuig in de brand vliegt mag dan officieel niet groter zijn dan bij voertuigen met een verbrandingsmotor, het blussen er van blijkt steeds vaker een enorme uitdaging.

De brand op de Fermantle Highway lijkt onstaan te zijn in één van de bijna 500 elektrische auto’s aan boord. Zo’n brand is lastig te blussen, zeker aan boord van een schip in een ruim vol met andere auto’s. In totaal zou het gaan om bijna 4000 nieuwe auto's van de merken BMW, Mini en Mercedes-Benz. De gevolgen van de brand zijn desastreus, want het schip brandt hierdoor volledig uit. Die brand kan dagen, en zelfs weken duren. Op dit moment drijft het nog, maar het kan zomaar zijn dat het schip zinkt. De opvarenden zijn, op één dodelijk slachtoffer na gered door de hulpdiensten.

Het blussen van elektrische voertuigen is een uitdaging. Als het vuur gedoofd lijkt te zijn kan het ineens weer oplaaien, en dat proces kan dagen aanhouden. De meest effectieve oplossing is onderdompelen in water, maar hoe doe je dat met een truck? En op een ferry?

Stel je het scenario wat zich nu op de Noordzee afspeelt eens voor op een ferry met honderden passagiers aan boord. Je moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren. Daarbij gaat het nu om personenauto’s die in brand vlogen, maar wat gebeurt er als een elektrische truck besluit om zelfontbrander te worden? We legden deze vraag neer bij zowel Stena Lines als bij TT Lines. Beide rederijen hebben talloze ferryschepen in dienst die ondermeer op de Noordzee en de Oostzee diensten onderhouden.

Stena Lines

Bij Stena Lines spreken we woordvoerder Ruud Nijhout: ,,Ik begrijp je vraag na wat er vanmorgen gebeurd is op de Noordzee. Wij onderkennen de risico’s van elektrische voertuigen en daar hebben we onze calamiteiten protocollen op aangepast. We sluiten elektrische voertuigen niet uit aan boord, en steeds vaker maken klanten een overtocht met zo’n voertuig. Overigens kunnen ze aan boord niet opladen bij ons. Stena Lines heeft een speciaal programma ontwikkeld voor brand waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn. Daarbij proberen wij het voertuig te isoleren door er schermen overheen te trekken en daarmee het voertuig af te sluiten van de buitenlucht. Daarmee voorkom je de aanvoer van verse zuurstof, en zonder zuurstof kan er niks branden. Onze teams worden daar uitvoerig in getraind om slagvaardig aan het werk te kunnen als zo’n brand zich voor doet.’’ Of het afdekken van het voertuig ook een oplossing is voor een brandende elektrische truck kan Nijhout niet bevestigen.

TT Line

Bij TT Line krijgen we op onze vraag een email. ,,Wij zien in toenemende mate voertuigen met een alternatieve aandrijving en we nemen de handling daarvan bijzonder serieus, overigens doen we dat met alle voertuigen. Uiteraard vervoeren we alleen voertuigen die op de weg zijn toegelaten waardoor ze voldoen aan alle veiligheidsrichtlijnen. Voertuigen aan boord van een schip brengen altijd een risico met zich mee. Om de gevolgen van een brand tot een minimum te beperken gelden er uitgebreide veiligheid maatregelen aan boord, waar we streng op toezien. Volgens onze informatie is het risico van brand bij een elektrisch voertuig net zo groot als bij ieder ander voertuig. Onze brandweer crew aan boord voldoet aan alle eisen om te dealen met wat voor brand dan ook, inclusief die in elektrische voertuigen. Nieuwe oplossingen en maatregelen worden altijd meegenomen bij de aanpak en bij de training van de crew. Overigens hebben alle bemanningsleden aan boord een brandweer training.

Aan boord opladen

TT Line promoot elektrisch rijden en biedt zelfs de mogelijkheid om elektrische voertuigen aan boord op te laden tijdens de overtocht. De Nils Holgerson en Peter Pan zijn ‘Green Ships’ die worden aangedreven door Dual Fuel diesel- LNG motoren. Hiermee wordt 93% bespaard aan roetdeeltjes en 22% aan CO2 emissies. Verder stoten deze schepen 82% minder NOx en 98% minder SOx uit. Daarnaast werken deze schepen met geavanceerde technieken waardoor de airconditioning en verwarming aan boord zo efficiënt mogelijk zijn, ondermeer door koeling met zeewater. Op deze schepen zijn 20 oplaadpunten aan boord voor elektrische voertuigen.  

Geen echte oplossingen

Kortom, de rederijen zijn er mee bezig en ontwikkelen methodes waarbij de zuurstoftoevoer naar de brand afgesloten wordt. Hoe dat met een truck werkt is afwachten, maar er wordt tenminste over nagedacht. Hoe TT Lines denkt brand in elektrische voertuigen te doven blijft een beetje hangen in het officiële antwoord, maar die zullen ook op de koers van Stena Lines zitten. Hoe dan ook, de kans dat zo’n voertuig in brand vliegt mag dan niet groter zijn dan voor ieder andere auto, de mogelijkheid om het vuur volledig te doven kan nog wel eens een hele uitdaging worden aan boord van een schip, zoals vandaag helaas bleek op de Fermantle Highway.

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.