Na de introductie van de nieuwe S-Way, kondigde Iveco samenwerking aan met de Amerikaanse start-up Nikola om mee te werken aan een generatie batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks. Duidelijk is dat zulke trucks nog niet veel kunnen betekenen in het exceptioneel transport. Maar Iveco kan daarvoor over een groot motorblok beschikken, dat onder andere wordt aangeboden voor militaire doeleinden.
Vroeger, in de tijd van de Iveco Turbostar, kon het topmodel besteld worden met een 17,2 liter V8 motor met wel 420 pk. Nu haalt Iveco uit een dertien liter blok 570 pk en dat is een hele prestatie. Motorenbouwer Fiat Power Train (FPT) heeft echter nog een dik blok in de aanbieding, een 20 liter V8. Deze motor is bedoeld voor andere toepassingen dan de truckbouw, maar zou een aanbod waarbij er ook keuze is uit voornoemde elektrische varianten, mooi kunnen aanvullen.
Het 20 liter V8 blok wordt nu aangeboden met maximaal 910 pk vermogen en 4100 Newtonmeter koppel. De fabrikant heeft het voor elkaar gekregen om de motor zonder EGR aan te bieden. Gemakshalve gaan we er vanuit dat Euro 6 hiermee gehaald wordt. Er wordt een dubbel common rail systeem gemonteerd en een enkele turbo. Dat neemt niet weg dat het blok stevig aan de zware kant is met een gewicht van 1600 kg. Dat is zeker 400 kg meer dan andere motorblokken in de truckbouw, inclusief die beroemde V8 uit Zweden. Hoe dan ook, Iveco heeft een mooie mogelijkheid om meer te betekenen in het exceptionele vervoer.