Iveco S-Way met 20 liter V8 motor?

Blog
08-01-2020 | Door Tim de Jong

Na de introductie van de nieuwe S-Way, kondigde Iveco samenwerking aan met de Amerikaanse start-up Nikola om mee te werken aan een generatie batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks. Duidelijk is dat zulke trucks nog niet veel kunnen betekenen in het exceptioneel transport. Maar Iveco kan daarvoor over een groot motorblok beschikken, dat onder andere wordt aangeboden voor militaire doeleinden.

Vroeger, in de tijd van de Iveco Turbostar, kon het topmodel besteld worden met een 17,2 liter V8 motor met wel 420 pk.  Nu haalt Iveco uit een dertien liter blok 570 pk en dat is een hele prestatie. Motorenbouwer Fiat Power Train (FPT) heeft echter nog een dik blok in de aanbieding, een 20 liter V8.  Deze motor is bedoeld voor andere toepassingen dan de truckbouw, maar zou een aanbod waarbij er ook keuze is uit voornoemde elektrische varianten, mooi kunnen aanvullen.

Het 20 liter V8 blok wordt nu aangeboden  met maximaal 910 pk vermogen en 4100 Newtonmeter koppel. De fabrikant heeft het voor elkaar gekregen om de motor zonder EGR aan te bieden. Gemakshalve gaan we er vanuit dat Euro 6 hiermee gehaald wordt. Er wordt een dubbel common rail systeem gemonteerd en een enkele turbo. Dat neemt niet weg dat het blok stevig aan de zware kant is met een gewicht van 1600 kg. Dat is zeker 400 kg meer dan andere motorblokken in de truckbouw, inclusief die beroemde V8 uit Zweden. Hoe dan ook, Iveco heeft een mooie mogelijkheid om meer te betekenen in het exceptionele vervoer.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.