Blog
20-08-2018 | Door Tim de Jong

Nu de scholen weer beginnen in het zuiden van het land, pleit Veilig Verkeer ervoor om trucks te weren van schoolroutes. Verzekeraar TVM ondersteunt de oproep.

Wanneer we de statistieken moeten geloven, en we rekenen erop dat het hier om serieus onderzoek gaat, vinden er in september twee keer zoveel ongelukken met fietsende scholieren plaats als in andere maanden. Veilig Verkeer zegt dat het om 150 aanrijdingen gaat. Hierbij is overigens niet bekend in hoeveel gevallen het om vrachtwagens gaat> We begrijpen wel dat aanrijdingen met vrachtwagens redelijk ernstig kunnen zijn.

Verzekeraar TVM steunt de actie en wil zelfs een app ontwikkelingen waarmee chauffeurs eenvoudig een omleiding aangereikt krijgen op hun smartphone. Echter het moet nog blijken of het tot zo'n app zal komen.

Eenzijdig

Omdat verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen desgevraagd in het AD zegt dat de oproep van betreffende instanties' nobel' is, maar dat chauffeurs net zulke gewoontedieren zijn als allen andere mensen. Hij voorspelt dat het effect van de oproep gering zal zijn.

BIGtruck ondersteunt uiteraard het initiatief van Veilig Verkeer, maar het is eenzijdig. Al langere tijd komen trucks naar basisscholen om de kinderen te laten zien wat een dode hoek is en wat daarvan kan komen. Oproepen tot veiliger verkeer werken het beste als ook de kinderen en hun ouders meer bewust worden gemaakt. Dat maakt het verkeer nog weer veiliger wanneer kinderen verder opgroeien en weten dat ze in het verkeer ook hun verantwoording moeten nemen, net als de chauffeur.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geĆ«ist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coƶperatief U.A.