Weer tachofraude: Is een boete wel voldoende?

Blog
03-04-2019 | Door Tim de Jong

De Inspectie publiceerde vandaag bijgaande foto's van een gemanipuleerde tachograaf. Op de foto zie je de lichtgroene printplaat, vitaal onderdeel van het CAN-Bus systeem. Daarop constateerde de inspectie een inbreuk. Ook met de sensor, donkerder groen op de andere foto was gerommeld. Zo kon de chauffeur met een schakelaar naar believen de tachograaf aan en uit zetten.

De Inspectie meldt verder dat het bedrijf waarvoor de chauffeur rijdt een boete krijgt van € 4400,- en de beide chauffeurs ieder van 1500 euro. Daarnaast kregen beide chauffeurs een Bevel tot Staken Arbeid van 45 uur, omdat de tachograafgegevens nu eenmaal onbetrouwbaar zijn gebleken.

Op Twitter is nu discussie ontstaan: Die boete lijkt heel veel, maar die hebben ze er toch al lang uit? Moet er niet veel zwaarder gestraft worden, zoals het intrekken van de vergunning? Dit hoeft dan niet meteen na een eerste keer, maar zeker wel wanneer blijkt dat het bedrijf in kwestie wat tachomanipulatie betreft, in de herhaling valt. Het stelselmatig ontduiken van de wet kan nu eenmaal niet een verdienmodel worden. 

Laatste blogberichten

Blog
28-11-2025
IEP_2986-1400

Advies aan de overheid: Trucks maximaal 70 km/h

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, afgekort KIM doet een nogal controversieel voorstel aan de…
Blog
28-11-2025
1763637443771

IRU Petitie: 5300 handtekeningen tegen gedwongen elektrificatie

Maar liefst 5300 Europese vervoerders hebben een petitie ondertekend tegen de gedwongen…
Blog
10-11-2025
Truck in de mist

Mist zonder licht: Levensgevaarlijk

De afgelopen dagen was het behoorlijk mistig in Nederland en dan zien we dagelijks tientallen auto’s zonder licht,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.