Weer tachofraude: Is een boete wel voldoende?

Blog
03-04-2019 | Door Tim de Jong

De Inspectie publiceerde vandaag bijgaande foto's van een gemanipuleerde tachograaf. Op de foto zie je de lichtgroene printplaat, vitaal onderdeel van het CAN-Bus systeem. Daarop constateerde de inspectie een inbreuk. Ook met de sensor, donkerder groen op de andere foto was gerommeld. Zo kon de chauffeur met een schakelaar naar believen de tachograaf aan en uit zetten.

De Inspectie meldt verder dat het bedrijf waarvoor de chauffeur rijdt een boete krijgt van € 4400,- en de beide chauffeurs ieder van 1500 euro. Daarnaast kregen beide chauffeurs een Bevel tot Staken Arbeid van 45 uur, omdat de tachograafgegevens nu eenmaal onbetrouwbaar zijn gebleken.

Op Twitter is nu discussie ontstaan: Die boete lijkt heel veel, maar die hebben ze er toch al lang uit? Moet er niet veel zwaarder gestraft worden, zoals het intrekken van de vergunning? Dit hoeft dan niet meteen na een eerste keer, maar zeker wel wanneer blijkt dat het bedrijf in kwestie wat tachomanipulatie betreft, in de herhaling valt. Het stelselmatig ontduiken van de wet kan nu eenmaal niet een verdienmodel worden. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.