BIGtruck Podcast met Gerard de Rooy

Podcast
02-02-2019 | Door Iep van der Meer

In de nieuwste BIGtruck Podcast neemt Iep van der Meer samen met Wim Brons het nieuwe BIGtruck Online Magazine door. Verder praten we bij met Gerard de Rooy, niet alleen over de afgelopen rally maar ook naar de toekomst. Gerard gaat namelijk mee met de Marocco Desert Challenge 2019! 

  

 

Of luister in je cabine en abonneer gratis:


 

Gesprek met Gerard de Rooy:

Iep van der Meer: Om te beginnen gefeliciteerd met je met je derde plaats. Dat is natuurlijk een prachtige prestatie.

Gerard: Ja. Zeker, dankjewel.

Iep: Je ging natuurlijk voor de voor de eerste plaats, dat zat er niet helemaal in, waren de Kamazzen toch te sterk dit jaar?

Gerard: Ze waren niet te sterk, maar we hebben de eerste week eigenlijk gewoon teveel probleempjes gehad. En, ja, dat was gewoon eigenlijk onmogelijk om nog goed te maken. Maar ja, de tweede week hebben we het redelijk kunnen oppakken en een beetje de schade weten te beperken.

Iep: Ja, je wilde veel zand. Nou daar ben je in geslaagd, zand was er genoeg! Het was een zware rally volgens mij, ondangs dat-ie korter was.

Gerard: De specials waren zeker zwaarder, maar de dagen op zich niet want het voordeel is van dat je in één land rijdt, dat je weinig verbinding kilometers hebt. Normaal zat je 10-11 uur daar tussen de 8 en de 12 uur in de auto. En ik denk nu maar 1 dag van 10 uur. De rest was allemaal 6-7 uur dus: de dagen waren korter, dat maakt de hele rally op zich wel een stuk lichter

Iep: Ja, dat is dus minder belastend voor de voor de mensen zeg maar, maar niet minder zwaar voor 't materieel hebben we geleerd.

Gerard: Nee, het materiaal dat heeft gewoon echt goed op z'n donder gehad. Maar als wij zelf uit de auto zijn, kunnen de monteurs werken. Dan kun je de tijd effectiever gebruiken.

Iep: Want jullie hadden een beetje dezelfde strategie als de Kamazzen. Die rijden ook met 4 autos zeg maar: 2 soort van snelle assistentie, 2 kopmannen. Dat was ook een beetje jullie in insteek dit jaar.

Gerard: Ja, ik denk dat dat de enigste manier is om te winnen. Je moet samen spelen met het team en, ja kijk, er kan alles gebeuren in de eerste week. En normaliter bekijken wij dan rond de rustdag wie er het beste voorstaat en dat worden dan automatisch de kopman of kopmannen. En dan degene die het verst achterin staan, die worden een soort waterdrager.

Iep: Nou ja, een volgende keer beter, maar als we naar de volgende keer kijken: Jullie hebben een hele nieuwe truck, daar zijn jullie mij aan het testen. Ga je dadelijk mee naar Marokko bijvoorbeeld?

Gerard: Dat is wel de bedoeling. Wij zijn al volop bezig, want we zijn de afgelopen maandag begonnen met de nieuwe auto bouwen. En die, ja als het goed is, moet die gewoon rond de Morocco Desert Challenge klaar zijn. Dan kunnen we daarmee onze testen mee gaan afwerken. En dan hoop ik dat die voor de Morocco Rally in oktober klaar is en dan kunnen we 'm zeker in gaan zetten.

Iep: Ja, maar het is een hele hele geavanceerde auto, daar zit meer snelheid in? Of kun je harder in de duinen? Waar waar ligt de kracht van dat concept?

Gerard: Dit is een auto met onafhankelijke wielophanging en door die constructie kan het gewicht veel lager, van de auto. Het is veel compacter, dus de handeling is veel beter. In de duinen, natuurlijk schuin rijden, is die veel beter omdat het gewicht lager is. Je hebt meer tractie dus ja, op op heel veel vlakken is hij beter. Op een paar nog niet, maar daar gaan we een beetje volop aan werken. De bedoeling is wel dat-ie zeker sneller wordt dan de oude auto.

Iep: Voor deze Dakar is hij dus optimaal begrijp ik als ik je zo hoor.

Gerard: Voor de afgelopen Dakar was-ie super geweest.

Iep: Maar wat gaan we volgend jaar doen?

Gerard: Ja, dat dat nog te vroeg, we gaan met alle rijders nog om tafel van hoe of wat? Wat hun willen, want zij bepalen natuurlijk ook een deel van de agenda. Ik kan het testprogramma gewoon afwerken. Het is nog te vroeg om om om te zeggen wat we gaan doen.

Iep: De organisatie heeft zelf ook nog geen beslissingen genomen, dus voorlopig alle pijlen op op de Morocco Desert Challenge begrijp ik van je.

Gerard: Ja, dat is de eerste rally waar we aan mee gaan doen en vanaf daar gaan we weer verder. Rond die tijd weten we ook de rest van de planning van het jaar en welke rijders er eventueel meegaan.

Iep: Nou dan spreken wij elkaar wel in in Marokko in de zandbak. Ik ga ook maar ik gezellig mee met het team van Hamer, dus dan dan zien we mekaar daar .

Gerard: Zeker weten.

Iep: Dan dank ik je voor dit voor dit gesprek en voor je tijd.

Gerard: Ja, graag gedaan

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.