“Business is booming”, vertelt directeur Mazlum Cangiz. “Wij begonnen in 2015 met een koeriersdienst met enkel bestelauto’s. Pas eind 2017 hebben wij onze eerste trucks aangeschaft. Vanaf dat moment hebben we de koeriersdienst afgebouwd en rijden we alleen nog maar B2B met trekker-opleggers. En met succes want vanaf 2020 groeiden wij door tot de 50 trucks, inclusief de nieuwe Scania’s die wij begin dit jaar in ontvangst hebben genomen. Helemaal in het begin kochten we nog ook nog wel tweedehands voertuigen maar inmiddels kiezen wij voor alleen nieuwe voertuigen. Want behalve de 10 Scania’s hebben we ook nog bij andere merken auto’s gekocht. Maar als de keuze alleen bij mij lag, kocht ik het liefste alleen maar Scania.”
Snelle groei naar 50 trucks
Als reden daarvoor geeft Mazlum aan dat zijn persoonlijke ervaringen met de organisatie uitstekend zijn. “We leasen de voertuigen inclusief onderhoud dus hebben we weinig zorgen. Daar komt bij dat de Scania’s die we al hebben rijden, het qua brandstof heel goed doen. En de nieuwe aandrijflijn met de SUPER-motor zou daar weer acht procent overheen gaan. Dan telt bij ons ook de chauffeur. Ik ken er maar weinig die niet in een Scania willen rijden. En als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, zie ik de ongelooflijk hoge restwaarde van het merk. We hebben er nu een die we na bijna vijf jaar uitstekend konden inruilen. Dat alles bij elkaar maakt dat Scania een uitstekende TCO heeft. Nu weet ik wel dat de markt momenteel een beetje a-typisch is. Maar een dergelijk aanbod heb ik voor mijn auto’s van andere merken nog niet gehad.”
Reserve opbouwen
Overigens heeft Mazlum de truck niet verkocht. “We hebben hem zelf nog veel te hard nodig. Want elk jaar zeggen we tegen elkaar: ‘dit jaar doen we wat kalmer aan en gaan we wat reserve opbouwen’. Want tot nu toe hebben we elke verdiende cent weer in het bedrijf geïnvesteerd. Maar ja, dan komt er weer een supergoed aanbod en dan groeien we toch weer door. Maar voor 2023 wil ik toch écht even pas op de plaats maken.”
Charter
SMK Logistics rijdt als charter voor verschillende grote klanten. ‘’Zowel voor de klant als voor ons, is het van belang dat het werk 24/7 doorgaat. De diensten die wij leveren zijn natuurlijk tijdsgebonden en lopen continu door. Alles moet punctueel van het ene DC naar het andere vervoerd worden. Daarom rijden vrijwel al onze auto’s in twee shifts. 90 Procent van onze ritten zijn dus nationaal. We werken het meeste met koppels van twee chauffeurs die samen een vaste wagen hebben. De dagchauffeur start zijn dienst in de ochtend en eindigt vroeg in de avond, hier pakt de nachtchauffeur de wagen over en rijdt zijn rit tot vroeg in de ochtend. De ritten van deze chauffeurs worden hierop afgestemd om de cirkel rond te maken. Maar we hebben ook chauffeurs die graag heel de week overnachten in de wagen of enkel in het weekend willen rijden. Ook dat verloopt uitstekend, voor elk wat wils. Gemiddeld maken we per voertuig zo’n 130.000 km per jaar.”
Geen personeelstekort
Sowieso vindt Mazlum dat hij een hele goede ploeg chauffeurs heeft. “We hebben geen enkele moeite om personeel te vinden en het verloop is minimaal. We hebben een leuk team van gelijkgezinde mensen die goed bij elkaar passen. Ook staan we er om bekend dat we veel doen voor het team. Zo hebben we werkelijk topkwaliteit kleding en betalen we iedereen, oud en jong, evenveel. Ze doen toch ook hetzelfde werk? Tussendoor proberen wij op z’n tijd ook iets leuks te organiseren voor het personeel. Na al dat harde werken moet er ook zeker tijd zijn voor ontspanning.”
Zorgen over oplopende kosten
Mazlum ziet de toekomst zonnig in maar maakt zich wel zorgen over de oplopende kosten voor brandstof en AdBlue. “Natuurlijk werken wij ook met een brandstofclausule en we rijden alleen voor bedrijven als we daar een goed contract kunnen krijgen. Maar toch: de prijzen zijn buitensporig. Uiteraard voor ons een reden om nog scherper op het verbruik te letten. Voor de hele vloot maken wij daarvoor gebruik van ons GPS tracking systeem en van Scania krijgen we natuurlijks de wekelijkse rapportages. Dat helpt zeker om onze chauffeurs elke keer nóg beter te laten presteren. Maar van mij mag de wereld wel weer in wat rustiger vaarwater terecht komen.”