100e truck voor Van den Berg is een Scania V8

Nieuws
23-11-2021 | Door Iep van der Meer

Van den Berg Transport & Montage is een logistieke dienstverlener voor de bouw en wegafzettingen. Het bedrijf nam afgelopen maand met een Scania 6x2 R520 V8 Highline zijn 100ste truck in gebruik sinds de oprichting in 1953.

De nieuwe V8 is de laatste uit een bestelling van vier. Eerder dit jaar zijn er twee G450 voertuigen en een R520 geleverd. Dat van den Berg uit Oosterhout voor Scania kiest, geldt binnen het bedrijf als een logische keuze. Door de jaren heen is de expert in het bijzonder vervoer een grote afnemer van Scania. “Mijn opa begon in 1957 met de eerste,” vertelt directeur Michel van den Berg die samen met zijn broer Robin en zijn vader eigenaar is. “Ik weet niet beter of ik zag als kleine jongen de sleutels van die trucks bij opa op de grond in de gang liggen. En ook mijn vader kocht tot 1998 uitsluitend Scania. Doorgaans met V8 motoren net als opa.”

Van den Berg heeft zijn trucks altijd doorgenummerd. “Dus zo komt het dat de nieuwste vier Scania’s die we nu kopen, nummer 97 tot en met 100 zijn. Toen we dat zagen, besloten we dat de 100ste een V8 moest worden. Want inmiddels zijn de zescilinders van Scania zó goed in prestatie en verbruik dat zelfs V8-liefhebbers als wij en zeker ook onze chauffeurs niet meer voor elke inzet naar acht pitten gaan. Maar al heeft Scania zescilinder motoren met meer koppel en vermogen dan wij nu kopen, in ons hart vinden we een achtcilinder toch nog steeds wel iets aparts hebben.”

Van den Berg is gespecialiseerd in het transport van heipalen en kanaalplaten. “De palen gaan tot een lengte van 2 tot 40 meter, de kanaalplaten van 2 tot 20 meter. En ook zijn we actief in het transport van brugdelen en het aanleggen en weghalen van verplaatsbare stalen wegbarriers. Dat zijn tijdelijke afscheidingen die gebruikt worden bij wegwerkzaamheden.

Van den Berg legt uit dat het specialisme écht in het lengtetransport zit. “Je kunt ons moeilijk een zwaar transportbedrijf noemen want wij komen zelden boven de 50 ton totaal uit. We hebben een aantal voertuigen die tot 56 ton gekeurd zijn. Dat hebben we nodig als we brugdelen vervoeren. Met heipalen komen we nooit aan dat gewicht. Dat komt omdat een heipaal een ondeelbare lading is. Van die lange palen kunnen we binnen de wet er dus vaak maar één tegelijk rijden. En die komt bij 40 meter lang en 50x50 cm in omtrek op 24 ton. Dit rijden we dan met een trekker en een dubbel geschoven oplegger en dat is bij elkaar echt geen 50 ton. Alleen als de palen of platen fors korter zijn kunnen we tot het maximum laden.” De trucks van Van den Berg zijn afgezien van de sleepas ook niet bijzonder zwaar zijn uitgevoerd.

“Zo waarderen wij het ook dat een Scania standaard al heel compleet af fabriek komt. Het enige dat wij voor onze chauffeurs extra doen is dat we er de beste stoel inzetten die Scania te bieden heeft, een wat luxer dashboard en leren bekleding. En dat is niet eens zozeer vanwege de luxe maar puur uit praktische overwegingen. Want een truck gaat bij ons toch al gauw een acht tot tien jaar mee. Het enige speciale aan de voertuigen is eigenlijk dat wij ze met een rood gespoten chassis kopen en de gele kleur van een extra blanke laklaag laten voorzien. Dat ziet er mooi uit en het blijft langer fris. En ook dat laten we helemaal in de fabriek doen. Dus afgezien van wat extra lampjes die de dealer monteert, komen onze Scania’s helemaal kant en klaar en voorzien van belettering af fabriek.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-02-2023
V8 Dokter (2)

Op bezoek bij de V8 dokter

In BIGtruck Online Magazine nummer twee gaan we op bezoek bij de V8 dokter, André Goris. Hij werkt in Haaksbergen aan oude Scania…
Nieuws
30-01-2023
Van-den-Bosch_Scania-1-pers-2023

Scania Super voor Van de Bosch

Van den Bosch uit Erp heeft gekozen voor vier nieuwe Scania 460R trekkers met de nieuwe Super aandrijflijn. Met deze…
Nieuws
31-12-2020
Hendriks_Scania-4-web-pers-2020.jpg

Primeur! De eerste Scania 770S op kenteken!

Internationaal Bergingsbedrijf Hendriks uit Lottum, bij Venlo, heeft de primeur voor Nederland met de allereerste…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.