VDS in Rogat, ook wel bekend als Van der Sluis, heeft de eerste elf uit een serie van 15 nieuwe Volvo FH trekkers in gebruik genomen. De resterende vier komen pas begin volgend jaar op kenteken.
Het gaat om vijftien Volvo FH 460 4x2-trekkers met 460 pk Euro 6 stap C-motor. Na jarenlang ervaring te hebben opgedaan met een gemengd wagenpark, kiest Van der Sluis nu voor een tweemerkenbeleid. Alle Volvo-trucks in de vloot van VDS zijn geleverd door Nijwa Groep in Rijssen.
Van der Sluis en Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep hebben bij het samenstellen van de nieuwe Volvo FH-trekkers de nadruk gelegd op veiligheid, TCO en chauffeurscomfort. Dat resulteerde in een serie zeer compleet uitgevoerde vrachtwagens. De chauffeurs hebben in de Globetrotter-cabine, uitgerust met een 2-persoons Rest & Relax-pakket, onder meer de beschikking over een opklapbaar bovenbed, koelkast en geavanceerde audio-opties zoals snelheidsafhankelijke volumeregeling en uitgebreide ‘mute’-functies. Volvo I-ParkCool standairco maakt het leven onderweg nog aangenamer. Het gekozen Airflow-pakket bevat dak- en zijspoilers, chassisskirts en onderrijbeveiliging. Ook zijn de Volvo’s FH voorzien van Bi-Xenon verlichting voor extra zichtbaarheid.
Professionele uitstraling
Warner van der Sluis, directeur-eigenaar van het Drentse transportbedrijf: “Ik vind het belangrijk dat onze vrachtwagens alle voorzieningen bieden die een chauffeur tegenwoordig mag verwachten. De Volvo’s rijden prettig en hebben een professionele uitstraling. Daarbij speelt bij de samenstelling uiteraard ook de restwaarde een rol. We rijden gemiddeld drie tot vier jaar met een truck. Door slimme keuzes te maken, kan het materieel daarna goed worden doorverkocht, wat uiteraard meetelt in de totale exploitatiekosten.” De strategische keuze voor een jong wagenpark heeft ertoe geleid dat alle trekkende eenheden in de vloot van Van der Sluis over zijn op Euro 6. “We analyseren al onze trucks op verbruik en merken dat Euro 6-motoren echt zuiniger rijden”, stelt de transporteur. “Daarnaast zijn we met de nieuwste emissienorm voorbereid op een eventuele kilometerheffing op wegtransport die ons in Nederland nog steeds boven het hoofd hangt.”
Verhuizing
Transportbedrijf VDS wist tijdens de crisisjaren niet alleen het hoofd boven water te houden, het bedrijf is in de afgelopen zeven jaar zelfs in omvang verdubbeld en beschikt tegenwoordig over zestig trekkende eenheden, zestig schuifzeilopleggers en twintig walkingfloor-trailers. Ook huurt het bedrijf charters in. VDS vervoert losgestorte goederen, waaronder landbouwproducten en diervoeders onder GMP+-certificaat, binnen de Benelux, Duitsland en Scandinavië. Voor zusterbedrijf LCM Expeditie rijdt VDS groupagetransporten naar Denemarken. Begin dit jaar verhuisden VDS Transport en LCM Expeditie van De Wijk naar Rogat (gemeente Meppel). Op het nieuwe, 30.000 m2 grote bedrijfsterrein is onder meer een werkplaats, washal en crossdock-hal voor groupage gebouwd.