Dit blijkt uit de cijfers van de Bovag en de Rai Vereniging. De hoge aantallen worden voor een groot deel toegeschreven aan de leveringsproblemen die vorig jaar nog aan de orde van de dag waren. Eerst was het de Corona crisis die de toeleveranciers trof, daarna verstoorde de oorlog in de Oekraïne de onderdelen voorziening van de grote merken. Inmiddels is de situatie weer grotendeels onder controle en worden de achterstanden weggewerkt.
Klanten moesten lang wachten op nieuwe voertuigen, soms wel anderhalf jaar. Daardoor werden er vorig jaar veel minder trucks geregistreerd. Inmiddels zit de pijplijn helemaal vol bij de opbouwers en spuiters, waardoor de levertijden nu daar optreden. Toch zijn er heel veel trucks afgeleverd, twintig procent meer zelfs dan vorig jaar in het eerste halfjaar.
Volgens Bovag en de Rai Vereniging worden er ook nu meer trucks besteld dan vorig jaar. Volgens deze organisaties zorgt de invoering van nieuwe generaties dieselmotoren die nog zuiniger en schoner zijn voor een toenemende vraag.
Een andere verklaring voor de stijging van het aantal orders is de invoering van de milieuzones in de grote steden per 1 januari 2025. Voor nieuwe trucks geldt er een uitstel waardoor deze nog tot eind 2029 de milieuzone in mogen. Voor de Gemeente Amsterdam was dat bijvoorbeeld aanleiding om nog 37 dieselgestookte vuilniswagens te bestellen. Daarmee wordt de investering in elektrische trucks vijf jaar uitgesteld. Een voorbeeld van de gemeente dat overigens bijzonder omstreden is.