Er rolden 57.900 middelzware en zware trucks van de band van band en dat waren er maar liefst 1800 meer dan in 2022. Van de lichte series LF en XB werden er 11.900 geproduceerd, en dat was het zelfde als een jaar eerder.
DAF was met dat aantal marktleider in Engeland, Nederland, België, Hongarije en Bulgarije. In Duitsland was DAF het grootste import merk. Verder verkocht DAF buiten Europa 7500 trucks in landen als Australië, Nieuw Zeeland en Zuid Afrika. In Columbia werd DAF zelfs marktleider in het segment van de frontstuur trucks.
60% kiest de langere cabine
Van de verkochte DAF trucks in Europa was de verdeling tussen de XF, XG en XG+ zo dat 40% koos voor de XF. Dat betekent dat maar liefst 60% van de klanten koos voor de extra ruime XG en XG+ cabines van DAF. Met die ruime cabine heeft DAF echt een prachtige zet gedaan die vooralsnog niet lijkt te worden geëvenaard door de andere merken. Die komen nu ook met gestroomlijnde cabines die voldoen aan de nieuwe Europese eisen, maar dan met bolle frontjes waardoor de chauffeur geen extra ruimte krijgt. Die nieuwe neusjes maken wel een cabine verlenging mogelijk, zoals de XXL cabine van Volvo of de XL van Scania straks, maar dat biedt vooralsnog niet de ruimte die een DAF XG of XG+ standaard heeft.