In het Franse Molsheim, nabij de Duitse grens, bouwt Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) al meer dan 20 jaar zijn eigen speciale voertuigen. Onlangs voltooide CTT zijn 300.000e voertuig : een zware Actros SLT trekker.
In het Franse Molsheim, nabij de Duitse grens, bouwt Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) al meer dan 20 jaar zijn eigen speciale voertuigen. Onlangs voltooide CTT zijn 300.000e voertuig : een zware Actros SLT trekker.
“Custom Tailored Trucks begint waar het grote aanbod aan standaard en optionele aanbod van Mercedes-Benz stopt,” zo legt Marc Schulz, hoofd Product Development en Marketing uit. “Als centraal contactpunt voor speciale klantwensen leveren wij bij CTT unieke, op maat gemaakte oplossingen aan onze klanten.” Een mooi voorbeeld is het 300.000e voertuig dat het bedrijf produceert: een Actros 8x4 / 4 Full SLT trekker voor het zwaartransport.
CTT past standaard vrachtwagens van Mercedes-Benz aan de wensen van de klant aan. Hierbij gaat het om aanpassingen voor het zwaartransport of het toevoegen van extra assen. Ook het veranderen van wielbasis of het installeren van een crewcab, bijvoorbeeld voor brandweerwagens, gebeurt bij CTT. Dit gebeurt niet alleen in Molsheim, maar kan ook direct bij de Mercedes-Benz fabriek in Wörth of bij partners plaatsvinden. In totaal kunnen tot 70 voertuigen per dag afgemaakt worden.
Uiteraard kijkt het bedrijf ook naar de toekomst. CTT bekijkt nu al de mogelijkheden voor de elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz. Op dit moment werkt men bijvoorbeeld aan een lowliner-variant van de eActros, die gebruikt kan worden voor het trekken van megatrailers. Dit is een uitdaging, omdat de accu’s van de elektrische truck zich in het chassis bevinden.