De Noord-Hollandse Volvo-dealer LVS leverde recentelijk een Volvo FMX 10x4. Voorzien van een lichte, geïsoleerde Gijsbertsen-opbouw, kon de klant er een kenteken bij krijgen waarop een leeggewicht vermeld stond van net geen 17 ton. De dealer noemt het dus niet voor niets een Volvo FM X-Light.
De klant mag nu dus 33 ton per keer laden. De Volvo FM X-Light draagt zo mede dankzij een lager brandstofverbruik, bij aan rendementsverbetering en geeft, door de volgens Volvo laagste CO2-belasting per ton/kilometer, een voorsprong bij aanbestedingen. De truck komt daardoor in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), een fiscale regeling van de overheid om investeringen in energiebesparende maatregelen te belonen. Door gebruik te maken van de EIA is de Volvo FM X-Light goed voor een investeringsaftrekpost van ruim € 55.000.
Chauffeurscomfort
Het nieuwste model Volvo FM (niet afgebeeld) biedt in de markt het beste zicht rondom en heeft met twee treden ook nog eens de laagste instap. Chauffeurscomfort is gegarandeerd door het toegepaste Driver Deluxe-pakket, met onder meer Electronic Climate Control, verstelbaar stuurwiel met neck tilt, lederen bekleding en een luchtgeveerde chauffeursstoel. Ook is de truck voorzien van het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering en uitgebreide veiligheidsfeatures, zoals Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, Driver Alert Support en camerasystemen.
Asje erbij
Deze Volvo FM X-Light heeft een uitgekiende asbelasting. De voorste twee assen zijn bladgeveerd, de andere drie hydraulisch. Er is voor het chassis alleen gewerkt met Volvo-componenten. Terberg Techniek heeft een 10-tons hydraulisch geveerde hefbare en gestuurde Volvo-voorloopas geplaatst en het tandemstel widespread gezet. Gijsbertsen heeft de lichtgewicht kipperopbouw ontwikkeld. De opbouw heeft een waterinhoud van 24,3 kubieke meter en is voorzien van volledige, hoogwaardige isolatie. Als afdekvoorziening van de lading zijn aluminium milieuluiken aangebracht. De afdekkappen dekken de lading volledig af waardoor een goede temperatuurborging mogelijk is. Optioneel is een asfaltsnep mogelijk. De kipper is uitgerust met kipperbeveiliging.