Verantwoord bouwen krijgt al een tijdje de volledige aandacht in Nederland. Bouwprojecten moeten aan allerlei milieu-eisen voldoen. Toch is dit niet de enige reden om naar recycling te kijken. Het klinkt misschien vreemd, maar grondstoffen zoals zand zijn steeds moeilijker te winnen in ons land. Terwijl zand één van de belangrijkste bestanddelen is van beton.
Om dit te probleem te omzeilen, gebruikt consortium VeenIX samen met recyclebedrijf Renewi sloopafval bij de verbreding van de A9 tussen knooppunten Holendrecht en Badhoevedorp ten zuiden van Amsterdam. Puin dat vrijkomt van de sloop van twee viaducten vormt de basis van nieuw beton voor het verbreden van de snelweg. In totaal wordt hierdoor 40.000 ton afval hergebruikt.
Betonakkoord
Volgens het Betonakkoord, een landelijk initiatief voor verduurzaming van de betonketen, moeten alle betonreststromen tegen 2030 volledig circulair worden toegepast. De nieuwe richtlijnen beperken bovendien het gebruik van gerecycled beton in wegfunderingen tot maximaal 5% in 2030. Dit stimuleert de herbestemming van betonpuin naar hoogwaardige toepassingen, zoals de productie van nieuw beton. Rijkswaterstaat geeft bij de A9 het goede voorbeeld.
Naast de 40.000 ton puinafval van de gesloopte viaducten, die Renewi verwerkt tot grondstof van beton, levert het bedrijf ook nog 130.000 ton gerecycled menggranulaten. De werkzaamheden bij de A9 zijn al enkele jaren bezig, zoals iedereen zal weten die hier wel eens langs rijdt. Over twee jaar moet de verbreedde A9 bij Amstelveen helemaal klaar zijn.