Eerder deze week lieten we cijfers zien over de Europese transportmarkt, die in toenemende mate in handen komt van Oost Europese transporteurs. In Duitsland is elke derde truck op de wegen daar inmiddels voorzien van een Oost Europees kenteken. Het aantal transportbedrijven van Duitse origine is flink afgenomen.
De Duitsers zien dagelijks hoe hun parkeerplaatsen langs de snelwegen overvol staan met trucks met kentekens uit de voormalige Oostblok landen en de Baltische staten, vooral in de weekenden. Hoewel er al jarenparkeerplaatsen bij worden gebouwd, is het nog steeds veel te weinig. Sinds 2005 is het aantal Duitse transportbedrijven met 20% afgenomen. Waren er in 2005 nog 56.000 vergunninghouders, nu zijn dat er nog 45.000.
Dit is het gevolg van Oost Europese inmenging op de Duitse transportmarkt. Op een traject van Frankfurt naar Hamburg moet een Duitse vervoerder 800 euro rekenen, een Pool rekent 650 euro. Duitse vervoerders nemen om te overleven hun toevlucht tot een eigen trailerpark, waarbij Oost Europese chauffeurs en trekkers worden ingehuurd. Op die manier kunnen ze nog enigszins meedoen in de race naar beneden.
Het verbieden van de weekendrust in de cabine is een maatregel om de Duitse vervoerder enigszins te beschermen. Maar de Duitsers zijn pessimistisch, omdat het Duitse inspectieorgaan BAG slechts 240 inspecteurs telt. Veel te weinig, zeggen de Duitsers.