Aantal Duitse vervoerders flink gedaald

Nieuws
09-06-2017 | Door Tim de Jong

Eerder deze week lieten we cijfers zien over de Europese transportmarkt, die in toenemende mate in handen komt van Oost Europese transporteurs.  In Duitsland is elke derde truck op de wegen daar inmiddels voorzien van een Oost Europees kenteken. Het aantal transportbedrijven van Duitse origine is flink afgenomen.

De Duitsers zien dagelijks hoe hun parkeerplaatsen langs de snelwegen overvol staan met trucks met kentekens uit de voormalige Oostblok landen en de Baltische staten, vooral in de weekenden. Hoewel er al jarenparkeerplaatsen bij worden gebouwd, is het nog steeds veel te weinig. Sinds 2005 is het aantal Duitse transportbedrijven met 20% afgenomen. Waren er in 2005 nog 56.000 vergunninghouders, nu zijn dat er nog 45.000.  

Dit is het gevolg van Oost Europese inmenging op de Duitse transportmarkt. Op een traject van Frankfurt naar Hamburg moet een Duitse vervoerder 800 euro rekenen, een Pool rekent 650 euro. Duitse vervoerders nemen om te overleven hun toevlucht tot een eigen trailerpark, waarbij Oost Europese chauffeurs en trekkers worden ingehuurd. Op die manier kunnen ze nog enigszins meedoen in de race naar beneden.

Het verbieden van de weekendrust in de cabine is een maatregel om de Duitse vervoerder enigszins te beschermen. Maar de Duitsers zijn pessimistisch, omdat het Duitse inspectieorgaan BAG slechts 240 inspecteurs telt. Veel te weinig, zeggen de Duitsers. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
18-05-2025
Iris Pelle-2-1400

Iris rijdt dubbelbemand met Joep

Iris Pelle rijdt dubbelbemand met haar hondje Joep. Dat doen ze met een Scania R450 Topline. Een truck die al ruim 1,2…
Nieuws
16-05-2025
Scania 770 S 14x4 MPG crane (1)

Scania 770S met 450 Ton/Meter kraan

Het wordt steeds gekker met truck- gemonteerde kranen, want een autolaadkraan kun je dit niet meer noemen. Het Deense…
Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.