De vier trekkers uit de S-serie gaan in het Europese netwerk rijden terwijl de vier voertuigen uit de R-serie worden ingezet voor groupage en automotive transport in de Benelux. Uijtdewillegen legt uit dat de vloot van Jan de Rijk Logistics voor 90% uit low-deck trekkers bestaat waarachter, dankzij een lagere schotelhoogte, mega trailers met een inwendige hoogte van 2,90 meter gekoppeld kunnen worden. “Hiermee kunnen we meer vervoeren en dus het aantal transportbewegingen terugdringen.”
Unieke stap
Dat Scania een klant is van Jan de Rijk Automotive speelde mee in de beslissing om het wagenpark verder uit te breiden met het Zweedse merk. “Naast dat we heel tevreden zijn over Scania vinden we het niet meer dan normaal om met materieel van onze opdrachtgevers te rijden,” verklaart fleet manager Ronald van der Hoeven. Uijtdewillegen vult aan dat de Scania order een unieke stap is voor het familiebedrijf. “Acht voertuigen op een vloot van bijna 600 trucks lijkt misschien niet veel. Toch is deze change, waar iedereen enorm positief op reageert, voor ons heel bijzonder.”
Mooie werkplek
Zoals alle voertuigen uit de vloot zijn de nieuwe Scania trucks rijk uitgerust. Dat heeft volgens commercieel directeur Stephan Pieters alles te maken met ‘people’, een tweede strategische pijler van Jan de Rijk Logistics. “Naast de onmisbare uitrusting voor internationaal transport hebben we comfort verhogende opties zoals een luxe audiosysteem, led verlichting en extra lampen aangevinkt. Een mooie werkplek bieden is het minste wat we voor onze chauffeurs kunnen doen. Het almaar groeiende chauffeurstekort blijft tenslotte een uitdaging.”
50% minder CO2-uitstoot
Jan de Rijk Logistics nam twee jaar geleden de eerste twee Scania trucks in gebruik. Vorig jaar werd hier een Scania plug-in hybride aan toegevoegd voor de emissievrije belevering van winkels in stedelijke gebieden. Het bedrijf heeft een breed scala aan activiteiten opgestart om de CO2-uitstoot vóór 2030 met vijftig procent terug te dringen. Naast het actief aanbieden van HVO diesel aan klanten en het testen met EV-voertuigen wordt ingezet op efficiënter transport door het inzetten van eigen treinen, LZV’s en mega trailers. “Maar onderschat vlootvernieuwing niet,” zegt Uijtdewillegen. “Deze nieuwe trucks dragen dankzij Scania’s zuinige Super aandrijflijn ook hun steentje bij aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk.”
Jan de Rijk Logistics in cijfers
Met 575 trekkende en 1.250 getrokken eenheden en bijna 400 charters leggen de chauffeurs van Jan de Rijk Logistics op jaarbasis behoorlijk wat kilometers af. De logistieke dienstverlener, opgericht in 1971, is met 27 kantoren en 1.300 medewerkers actief in 13 landen en opereert in vijf business units: internationaal transport, contract logistics, intermodaal transport, freight solutions en benelux transport. Het familiebedrijf van formaat zet volop in op batterij elektrisch en wil voor 2030 meer dan 45 elektrische trucks aan het wagenpark hebben toegevoegd.