Actros standaard met ABA 5 veiligheidsysteem

Nieuws
12-11-2019 | Door Iep van der Meer

Mercedes-Benz levert vanaf 1 januari alle Actros modellen met het geavanceerde ABA 5 veiligheid systeem. De leters ABA staan voor Active Brake Assist, en met 5 wordt bedoeld dat dit al de vijfde versie is. De invoering betekent een mooie stap op het gebied van veiligheid want het ABA 5 systeem gaat aanzienlijk verder dan de verplichte systemen.

Zoals bekend zijn alle moderne vrachtwagens al sinds november 2015 uitgerust met actieve veiligheid systemen. Eén daarvan is Lane Guard wat er voor zorgt dat je netjes tussen de lijntjes blijft. Daarnaast is er een actief noodstop systeem wat constant met je meekijkt of er geen bedreigende situaties zijn. Als dat zo is dan zal het systeem je waarschuwen en vervolgens de remmen activeren. De eis is dat het systeem zoveel snelheid uit je voertuig haalt dat de klap minder hard aankomt. Om precies te zijn moet een 80 km per uur rijdende vrachtwagen door de automatische noodstop worden afgeremd met minstens 20 km per uur. De impact zal dan dus met 60 km per uur zijn. Dat is nog steeds een enorme klapper, en dat vonden ze bij Mercedes ook.  

Het ABA 5 systeem gaat een behoorlijke stap verder en overtreft ruimschoots de wettelijke eisen. Daarmee loopt Mercedes echt voorop  want het systeem kan zowel op rijdende als op stilstaande voertuigen een volledige noodstop uitvoeren. Een regelrechte primeur is dat de Actros als eerste truck ter wereld ook een automatische noodstop uitvoeren voor bewegende personen. Voetgangers, fietsers maar ook grote dieren worden herkend tot een snelheid van 50 km per uur. Dit is natuurlijk vooral in de bebouwde kom een enorme stap voorwaarts.

De Actros kan dit doordat de twee ABA 5 radars samenwerken met een camera om objecten te detecteren, volgen en te identificeren. Als de chauffeur een dreigende aanrijding over het hoofd ziet kan het systeem zelfstandig ingrijpen om dit te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Uiteraard blijf je als chauffeur altijd de baas, ook over alle systemen aan boord. De verantwoording ligt uiteindelijk toch nog steeds bij de chauffeur want jij bent met die truck onderweg. De kans dat je brokken of slachtoffers maakt wordt door deze fraaie techniek wel behoorlijk gereduceerd.

Het is prachtig dat Mercedes-Benz al die mooie techniek voortaan standaard aanbied. Jammer is wel dat je, net als bij de meeste andere merken, nog steeds extra moet betalen voor ACC. Die actieve cruise control krijg je alleen bij DAF en op de nieuwe Iveco S-Way standaard geleverd. Die beide merken bieden overigens niet de extra functies die Mercedes dus voortaan standaard levert.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
Nieuws
21-05-2025
Jan Wijnsma Scania 660S

Scania 660S Highline voor Jan Wijnsma

Jan Wijnsma Containertransport uit het Friese Metslawier heeft zijn langdurige wens vandaag zien uitkomen met de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.