FNV Bondgenoten zegt vandaag faillissement te hebben aangevraagd van Brinkman Trans Holland uit Emmen. De bond procedeert namens drie chauffeurs van dit bedrijf om achterstallig loon te vorderen, dat volgens het FNV in een vonnis al door de rechter aan de drie vakbondsleden is toegewezen. De raadsvrouw van Brinkman, Mr. L. H. Haarsma, stelt dat een faillissement niet aan de orde is, dat achterstallig loon gewoon wordt betaald en dat het bedrijf gewoon door blijft draaien.
Gisteren probeerde een deurwaarder beslag te leggen om goederen van het bedrijf, maar dit mislukte. Grote delen van de bezittingen van Brinkman zijn verpand aan de bank. Dat dit suggereert dat het bedrijf ongeveer failliet is, wijst Haarsma krachtig van de hand. ''Dit komt overal voor, ook in andere sectoren. Banken hebben tijdens de crisisjaren hun les geleerd.'' De bond probeert nu door middel van een faillissementsaanvraag de betaling te forceren. Inzake de situatie van gisteren bij de poort van Brinkman Trans spreekt Haarsma van 'een FNV circus'. "De bond maakt zoveel mogelijk lawaai en dat is te begrijpen. Maar de feiten zullen gewoon bij de rechtszitting afgewogen worden. Die zitting zal nog niet op korte termijn plaats hebben. Pas vlak voor kerst gaat dit verhaal verder en moet blijken hoe het Hof in Leeuwarden hier over denkt'', zegt zij. ''Intussen raadt het Hof partijen aan om in gesprek te gaan.''
Geen 100.000
Haarsma zegt dat de drie chauffeurs waarom het conflict draait geen recht hebben op 100.000 euro, maar op een veel kleiner bedrag, namelijk zo'n 20.000 euro en dat daarom in beroep gaat bij het Hof. ''Dat is waar we nu over in conflict zijn en daar moet het Hof uitspraak over doen. Ze zegt dat 'op elk moment' van de procedure Brinkman de chauffeurs heeft aangeboden door te blijven rijden en dat Brinkman zeker achterstallig loon nabetaalt, en dat dit in termijnen zal gaan gebeuren.
Wel 100.000, en meer
Volgens het FNV ligt er een vonnis waardoor Brinkman is veroordeeld tot het betalen van een ton achterstallig loon. Verder eist het FNV dat ontslagvergoedingen van in totaal nog eens meer dan een ton. ''Eerder kreeg hun collega al ruim vijftigduizend euro toegewezen van de rechter'', aldus het FNV in een persbericht.
Brinkman-chauffeur Erik Meijer zegt in het FNV-persbericht: ‘'We voeren al heel lang procedures tegen dit bedrijf. We hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd om het geld te innen, maar als dat zelfs zo niet lukt, is een faillissementsaanvraag de enige optie. Blijkbaar hebben we jarenlang gewerkt bij een luchtkasteel van de bank.'' Juriste Mr. Haarsma stelt dat de kantonrechter al de eis tot een transitievergoeding, dus bovenop het achterstallige loon, heeft afgewezen. ''Het recht zal zijn beloop hebben, maar dat betekent wel dat we pas over enkele maanden meer weten.''
Edwin Atema van het FNV zegt dat er 'werk zat' is voor chauffeurs en denkt dat de heren overal weer aan de slag kunnen. Hij vraagt zich af of de NIWO de vergunning van het bedrijf zal handhaven en of de opdrachtgevers van Brinkman, onder andere Ikea, zich geen zorgen moeten maken over de continuïteit van hun logistiek.