De nieuwe generatie van DAF slaat goed aan, zo blijkt uit de order intake. DAF Trucks meldt dat er inmiddels 1000 orders geschreven zijn voor de nieuwe XF, XG en XG+ modellen en dat noemt de truckbouwer zelf 'overweldigend'.
Binnen een maand na de lancering al 1000 orders in portefeuille hebben ziet er uit als een vliegende start voor de nieuwe generatie DAF Trucks. De nieuwe XF, XG en XG+ modellen gaan in oktober in productie maar inmiddels rijden de eerste trucks al in de kleuren van een aantal grote vervoerders. Dat zijn allemaal zogenaamde veldtest trucks. Die auto's reden tot voor kort met camouflage print maar sinds de introductie mogen ze in de eigen huisstijl worden uitgevoerd.
We zagen al trucks van Boerman, Jan de Rijk, KLG Europe en Mainfreight in de bedrijfskleuren en er zullen er nog wel een aantal volgen. Vanaf de vakantie periode zullen de eerste nieuwe modellen mondjesmaat van de band lopen maar de echte serieproductie is gepland voor oktober. Het is voor DAF te hopen dat er tegen die tijd weer voldoende chips geleverd zijn, want momenteel stokt de productie op een tekort aan die halfgeleiders.
De nieuwe DAF's bieden meer ruimte dan voorheen door langere cabines. Dat is het gevolg van nieuwe Europese wetgeving die het mogelijk maakt om trucks langer te maken als ze aan bepaalde aerodynamische eisen voldoen. De nieuwe DAF trucks zijn volledig volgens die regels ontworpen en daarvan profiteert de fleetowner door een, volgens DAF, 10% lager verbruik. Als chauffeur profiteer je van de, voor Europa unieke hoeveelheid ruimte in de cabine. De nieuwe XF is alleen aan de voorkant 16 cm langer, bij de XG modellen komt daar nog eens 33 cm bij aan de achterkant. Dit resulteert in een cabine inhoud van maar liefst 12,5 kubieke meter in het topmodel, de XG+. Dat is meer dan 2,5 kubieke meter meer inhoud dan ieder ander Europees topmodel.
Helaas heeft de pers nog steeds niet kennis kunnen maken met de nieuwe DAF trucks maar binnenkort is dat moment aangebroken. Blijf BIGtruck volgen voor meer nieuws!