Betten Transport uit Appelscha nam onlangs een nieuwe Volvo FH Globetrotter in gebruik. Een feit waarbij even stil gestaan werd bij de al vijftig jaar durende relatie tussen Volvo trucks dealer M.S. de Vries & Company en transportbedrijf Betten.
Betten Transport uit Appelscha was ruim vijftig jaar geleden één van de allereerste klanten van Volvo dealer M.S. de Vries. De eerste nieuwe Volvo, een L485 trekker, werd al in 1965 in gebruik genomen. Nu, ruim vijftig jaar later, wordt er weer een nieuwe Volvo truck afgeleverd. Een FH460 Globetrotter deze keer, uiteraard in de frisse en opvallende huisstijl van Betten.
Transportbedrijf Betten B.V. werd al in de jaren dertig van de vorige eeuw opgericht en hield zich destijds onder meer bezig met veevervoer en werk voor de agrarische industrie. De huidige directeur, Jannes Betten vormt de derde generatie. De vierde generatie, zoons Piet en Ewout Betten staan inmiddels in de startblokken. In combinatie met Hatzmann Betten omvat het bedrijf vandaag een vloot van 28 trekkende eenheden. Hoewel Betten er een drie-merken strategie op na houdt is momenteel zo’n zeventig procent van de vloot voorzien van het Volvo logo. Jannes Betten: “Wij hebben uitstekende ervaringen met de Volvo’s, maar vooral met de dealer. De relatie met M.S. de Vries gaat inmiddels al vijftig jaar terug en dat zegt alles. Ooit werkten we zelfs samen, toen De Vries nog als transportbedrijf actief was. ”
Intensief
Het werk van Betten bestaat vandaag de dag vooral uit koel- en vriestransporten, losgestort vervoer met aardappelen en bouwgerelateerd vervoer. Voor een grote klant rijden we bijvoorbeeld zowel de aardappels die als grondstof dienen, als het gereed product naar de supermarkt-DC’s door heel Nederland. “Dat betekent soms dat we onze trucks dag en nacht in kunnen zetten. Onze kilometrages bedragen dan ook gemiddeld 150.000 per jaar, en dat in het binnenland”, aldus Betten. Voor deze intensieve inzet hebben Betten en Hatzmann betten 32 chauffeurs in dienst waarvan vijf parttimers. Klein en regulier onderhoud wordt in eigen huis gedaan maar voor grotere klussen maakt Betten graag gebruik van de dealer.
Safety pakket
De nieuwe Volvo FH is de eerste van het nieuwe model in de vloot. “We hadden van het vorige model nog de laatste uitvoeringen met het complete safety pakket. Dat hebben we nu ook weer besteld. Alles wat er aan veiligheid op kan zit er op”, aldus Piet Betten. De frisse blauw-witte huisstijl werd voor de nieuwe Volvo enigszins aangepast aan de strakke lijnen van de FH cabine. Ewout Betten: “We hebben een aantal ontwerpen doorgenomen voordat we hier op uit kwamen en het resultaat past zo helemaal in onze huisstijl.’’
Oud en nieuw
Om de relatie met het merk Volvo te illustreren wordt de grote trots van Jannes Betten er bij gehaald voor de foto’s. De stoere Volvo F88 van de eerste generatie wordt naast de nieuwe FH Globetrotter gezet en dan zie je zo’n vijftig jaar evolutie in trucks. De F88 werd namelijk in 1965 geïntroduceerd en hoewel we ons dat nu niet voor kunnen stellen was deze truck toen net zo innovatief en vernieuwend als de huidige FH serie nu. Overigens is de oude F88 nog steeds in top conditie. Zo maakte Betten afgelopen zomer nog een prachtige rit naar Zweden met deze klassieker, samen met nog drie oude Volvo trucks.