'Gaan als de brandweer' is een gevleugelde chauffeursuitspraak maar met deze Scania kan dat ook echt! Het instituut Fysieke Veiligheid heeft namelijk een nieuwe Scania R450 trekker in bedrijf genomen als reddingstruck. Deze trekker wordt ingezet bij grote rampen en calamiteiten.
Deze Scania heeft vanwege zijn inzet geen tachograaf en ook geen begrenzer! De dienst IFV beschikt over twee calamiteiten trailers. De ene is een citytrailer en normaal gesproken leeg. Bij een calamiteit wordt de trailer beladen met wat op dat moment nodig is. Dat kunnen bijvoorbeeld zandzakken zijn bij een dreigende dijkdoorbraak. De andere trailer is wel heel gespecialiseerd en is geladen met alle uitrusting van het Nederlandse USAR. Dat staat voor Urban Search and Resque. Dat zijn de mensen die wereldwijd uitrukken bij instortingen en aardbevingen om mens en dier onder het puin te halen. USAR.nl heeft internationaal een zeer goede naam. Recent was het team nog actief in Alphen aan den Rijn, Nepal en Italië.
Het probleem van IFV was, dat ze tot nu toe maar over één trekkend voertuig beschikten voor twee trailers. Als beide eenheden nodig waren, was er wel een afspraak met een lokale dealer dat ze altijd over een trekker konden beschikken. “Dat was natuurlijk uitermate behulpzaam van die dealer, maar voor ons toch niet optimaal”, aldus wagenparkbeheerder Ton van den Berg. “Dat zat hem vooral in het feit dat een leenvoertuig natuurlijk geen optische en geluidssignalen heeft. Dus moesten we in zo’n geval altijd om politiebegeleiding vragen. Daarnaast was het andere voertuig eigenlijk te klein om lang internationaal mee te rijden.”
Met de komst van de Scania is dat verleden tijd. De auto is bedoeld voor de USAR trailer. “We hadden een groot pakket van eisen en Scania wist daar prima een antwoord op te geven”, vertelt van den Berg. “Zo wilden we minimaal 600 liter brandstof kunnen meenemen, Scania kwam met een oplossing voor 700 liter. We wilden ook een zo groot mogelijke afsluitbare kist aan het chassis voor allerlei extra middelen als spanbanden en zo meer. Ook kwamen er extra camera’s voor achteruitzicht en de bewaking van de dode hoek. De grote cabine maakt het natuurlijk veel comfortabeler om te reizen. Want als USAR uitrukt, zou dat naar Groningen kunnen zijn, maar net zo goed naar Griekenland.”
De Scania is redelijk standaard, maar kreeg af fabriek wel een zwaardere dynamo van 150 Amp. “Dat is nodig omdat wij veel extra elektronica voeren en omvormers hebben voor 220V. Maar er zit weer geen retarder op. De Scania motorrem bleek krachtig genoeg om ook bij hoge snelheden de truck altijd in bedwang te houden. Verder is het een overheidsvoertuig, dus doeltreffend maar redelijk sober. Daar hoeft overigens geen enkele chauffeur scheve ogen van te krijgen. Maar met een premiumradio met navigatie, airco en uiteraard een koelkast zijn ook wij er op vooruitgegaan.”
Voor IFV was de kennismaking met de geautomatiseerde Opticruise schakelsysteem ook nieuw. “Ons andere voertuig is uitgerust met een Allison automaat. Daar hebben we best even over nagedacht. Maar de Opticruise doet het meer dan goed en het bespaart ons de dure ombouw naar een vloeistofautomaat. “Voorlopig staat de Scania eerst achter onze citytrailer”, vertelt van den Berg. “Daarmee wordt veel meer gereden en kan de Scania eerst lekker inlopen en de bemanning aan het voertuig wennen. Maar als USAR echt moet uitrukken, gaat de auto natuurlijk voor hun oranje trailer. Daar komt hij het beste tot zijn recht.”
Wie meer wil weten over het speciale werk van USAR, kijkt op ">www.usar.nl