Het Amerikaanse Amazon lijkt snode plannen te smeden voor de Duitse, en Europese transportmarkt. In het havengebied van Bremen staan al een tijdje zo’n 700 gloednieuwe opleggers klaar om ingezet te worden, maar voorlopig staan ze stil.
De opleggers zijn grotendeels van de merken Krone en Schmitz Cargobull maar er staan ook Burgers opleggers tussen. Allemaal zijn ze ongebruikt en splinternieuw, maar tot nu toe staan ze nog dicht op elkaar geparkeerd op een haventerrein.
De, merendeels twee assige opleggers zijn vrijwel allemaal gekentekend in Krefeld met recente registraties. De trailermerken doen, op vragen van Duitse journalisten geen uitingen over de order. Zij zouden een geheimhouding verklaring hebben getekend met Amazon. De opleggers zijn, volgens de Duitse collega’s Jan Bergrath en Christian Lindner een teken aan de wand dat Amazon grote plannen heeft om de Duitse markt te betreden met een enorme vloot.
Amazon is al actief op de transport markt met voornamelijk Litouwse en Poolse vervoerders die als charter rijden. De BAG heeft intussen al intensieve onderzoeken gedaan naar het bedrijf waar van alles niet bleek te deugen. Het gaat hier om Amazon Distribution Center GmbH in Krefeld. Door het ambtsgeheim van de BAG is er echter niets bekend gemaakt over de boetes voor het van origine Amerikaanse bedrijf maar het zou gaan om overtredingen op het gebied van cabotage en de omzeiling van het Duitse minimumloon door gebruik te maken van buitenlandse charters.
58 miljoen Euro investering
In het jaarverslag over 2020 van het Amazon Krefeld GmbH wordt gesproken over een investering van 58 miljoen Euro, ‘voornamelijk voor de aanschaf van extra trailers’. Dit bedrag is waarschijnlijk exclusief het bedrag dat gemoeid is met de order voor 1046 Iveco LNG trucks die in december 2021 geplaatst werd. Na de bemoeienis van de BAG is dat een tweede tik op de neus van het bedrijf, want met de huidige LNG prijzen was dat niet een hele slimme keuze van Amazon. Mogelijk is ook dat een rem op de ontwikkelingen. Wel duidt de omvang van de orders in trucks en trailers op de enorme ambities van Amazon, want naast een postorder bedrijf zou Amazon zich ook willen ontwikkelen tot een logistiek dienstverlener. Volgens de Duitse vakbond Ver.di liggen de ambities van Amazon op de totale logistiek, van lucht- en zeevracht tot het wegtransport. Op dit moment is Deutsche Post DHL de grootste met 1,8 miljard pakketten op jaarbasis. Amazon denkt dit jaar zelf al de 800 miljoen pakketten te bezorgen en zou als de huidige groei doorzet, al binnen twee jaar marktleider kunnen worden in Duitsland. Amazon is druk bezig met het werven van externe klanten om dat doel te bereiken.
Amazon ‘helpt’ eigenrijders
Amazon biedt nieuwe klanten aan om mee te liften op het bestaande logistieke netwerk van het eigen postorderbedrijf waardoor de volumes toenemen, tegen scherpe vrachtprijzen. Het bedrijf lijkt zich dan ook als een echte prijsvechter in de markt te willen zetten. Door gebruik te maken van onderaannemers (charters) wordt het eigen personeelsbestand compact gehouden en ontstaat er een flexibele en goedkope transportcapaciteit. Amazon stimuleert mensen om eigenrijder of ondernemer te worden waardoor allerlei kleine bedrijfjes ontstaan met 12 tot 18 chauffeurs, die vervolgens aan Amazon worden uitgeleend. Met het eigen programma dat Amazon daarvoor heeft ontwikkeld kunnen de nieuwe ‘ondernemers’ al binnen 11 weken rijden met hun eigen truck, uiteraard geleased door Amazon. Daarvoor is slechts een eigen investering nodig van 25.000 Euro. Daarmee stortten deze ‘ondernemers’ zich echter in een onzeker avontuur met als enige opdrachtgever Amazon. De bezorgdheid van de bonden lijkt dan ook terecht, want met wat Amazon tot nu toe heeft laten zien belooft dit weinig goeds.
Foto’s en bron: ">Jan Bergrath