Een autolaadkraan bedien je over het algemeen vanaf de kraan zelf, of naast de auto met een afstandsbediening. Hiab heeft nu echter een systeem waarbij je lekker warm in de cabine kunt blijven zitten!
De gemiddelde truck voor rondhouttransport heeft een cabine op de kraan van waaruit de auto geladen en gelost kan worden. Zo’n cabine is een vrij dure constructie want hij kan omhoog voor beter zicht, is vaak verwarmd en in sommige landen zelfs voorzien van airco. Afgezien van het geld wat dat allemaal kost brengt dit ook extra gewicht met zich mee. Logisch dus dat de engineering van Hiab hier mee aan de slag is gegaan om te zien wat hieraan verbeterd kon worden.
Virtual reality
De oplossing is het HiVision system waarbij de chauffeur gewoon lekker in zijn warme cabine kan blijven zitten. Vier camera’s geven beelden door aan een ‘virtual reality’ bril die de indruk geeft dat je zelf op de kraan zit. De beelden zijn dus driedimensionaal met een zichthoek van 270 graden. Dat is zeg maar wat je normaal ook waarneemt, zonder die grote bril op je neus. Groot ja, want het is een soort duikbril die alle bestaande licht blindeert.
Bekroond systeem
Het nieuwe systeem werd tijdens de Bauma 2016 getest door 3000 bezoekers die enthousiast waren over de mogelijkheden. Sindsdien is er veel interesse van klanten in de nieuwe technologie en dat heeft geleid tot de marktintroductie. De eerste orders zijn inmiddels al geschreven en begin 2017 zullen de eerste systemen worden uitgeleverd. Inmiddels is het HiVision systeem onderscheiden met de KWF Vision Award tijdens de KWF Expo in Duitsland. Dat is de beurs van de Duitse Raad voor de Bosbouw. Volgens de jury zetten nieuwe cameragebaseerde 3D technieken belangrijke stappen naar meer functionaliteit, bedieningsgemak en vooral veiligheid in de bosbouw.
Loglift zonder cabine
Jon Lopez, Vice President houtkranen bij Hiab: Deze prijs mag je zien als de Oscar in de bosbouw wereld en daar zijn we dan ook erg trots op. Dit jaar vieren we het vijftien jarige jubileum van de Loglift houtkranen en deze prijs is een mooie bekroning in dit jubileumjaar. Wij waren ooit de eersten met een cabine op een houtkraan en nu zetten we de toon door die cabine er juist weer af te halen’’.