Paccar, het moederbedrijf van DAF, staat er niet om bekend voorop te lopen wanneer het op nieuwe techniek aan komt. Toch komt het bedrijf met autonome techniek en met een aandrijflijn met een brandstofcel.
Volgende week wil Paccar de nieuwe techniek demonstreren op de CES beurs in Las Vegas, waar innovatie centraal staat. Paccar heeft zoals alle truckfabrikanten in de VS een fors subsidiebedrag geïncasseerd om de truck van de toekomst te realiseren. In het geval van het steenrijke Paccar ging het om een tegemoetkoming van 2,1 miljoen dollar. Van Volvo, Daimler en International zagen we al een en ander, maar van Paccar nog niet. De Amerikanen zien in elk geval af van fancy supergladde cabines, maar bouwen voort op wat ze op dit moment in de showroom hebben staan.
Op een Kenworth T680 chassis is een aandrijflijn met brandstofcel ingebouwd en er wordt ook gewerkt aan een Peterbilt 579 truck die autonoom rijdt en die wel de Eindhovense 13 liter motor onder de grote motorkap heeft. Duidelijk is dat Paccar de slag naar de toekomst niet wil missen. Genoemde Amerikaanse trucks zijn ook al verkrijgbaar met een Cummins 12 liter LNG motor. We vermoeden sterk dat DAF met genoemde technieken ook experimenteert en dat DAF-technici bij de Amerikaanse projecten betrokken zijn.
Paccar opende in juli vorig jaar een nieuw Innovation Center.