Samen reden de zeven Volvo’s al meer dan 220.000 kilometer in de mijn van Brønnøy Kalk, oftewel evenveel als vijf rondjes rond de aarde. Deze afstand behaalden ze op ritjes van de mijn naar de crusher: een afstand van zo’n vijf kilometer per keer. Hierbij rijden ze over steile hellingen en door tunnels. De autonome vrachtwagens kunnen bijna 24/7 worden ingezet: alleen voor onderhoud en reparatie staan ze stil. Sinds 2023 is er in de Volvo’s ook geen veiligheidschauffeur meer aanwezig: de cabine is helemaal leeg.
Waar de autonome Volvo’s heen moeten, wordt bepaald door de bestuurders van de wielladers die de vrachtwagens laden. Via een touch screen kunnen zij de Volvo’s oproepen en naar de crusher sturen. Op deze manier kunnen de vrachtwagens zeer efficiënt worden ingezet. Omdat de hele operatie bijna zonder mensen gebeurt, is het ook veel veiliger.
De vrachtwagens zijn opgebouwd door Volvo Autonomous Services (V.A.S.), onderdeel van Volvo Trucks. De jarenlange inzet van de autonome vrachtwagens bij Brønnøy Kalk levert Volvo waardevolle informatie op over autonoom rijden. “Het autonoom transporteren van meer dan een miljoen ton kalksteen is een flinke mijlpaal”, stelt Nils Jaeger, President van V.A.S. “Deze mijlpaal laat zien dat onze autonome technologie al klaar is voor klanten als Brønnøy Kalk. Onze visie is hiermee nu al realiteit.”