Volgens het Bundesamt für Güterverkehr, kortweg BAG, wordt er in Duitsland veel meer aan cabotage gedaan, zelfs op structurele basis. Met name Poolse transportbedrijven profiteren.
De landen die sinds 2004 bij de EU zijn gekomen, voeren steeds meer cabotageritten uit in het westen van Europa. De oudere lidstaten van de EU zien het aantal cabotageritten juist licht afnemen, blijkt uit de studie van de BAG. Bijna de helft, 46%, van alle cabotagekilometers binnen de EU worden in Duitsland afgelegd en het merendeel daarvan wordt door Poolse bedrijven uitgevoerd, het gaat om 13 miljard tonkilometer. Bijna tweederde van het totaal. Nederland laat zich niet helemaal onbetuigd. Nederlandse vervoerders nemen een miljard tonkilometer in Duitsland voor hun rekening, berekent de BAG. Dat is zelfs nog iets meer dan Litouwen.
Belangrijk gegeven is dat tweederde van de toegenomen cabotage-aanvragen wordt gedaan door Duitse bedrijven. Bij het onderzoek van de BAG werd vooral gekeken naar de betrokken nationaliteiten en de frequentie van de cabotageritten. In bijna een kwart van de gevallen was er een verschil tussen de nationaliteit van de chauffeur en het kenteken van zijn vrachtwagen. Meest voorkomend zijn een combinatie van een Oekraïnse of Witrussische chauffeur in combinatie met een in Polen geregistreerde truck. Dat laatste geldt in bijna tweederde van de gevallen. In Duitsland zijn de Polen de absolute cabotagekampioenen. In de periode van 2004 tot en met 2017, vervijfvoudigden de Polen hun cabotageritten in Duitsland. Dat wil dus zeggen dat ze binnen Duitsland een lading oppikten en die elders in dat land weer losten.
Grensoverschrijdend
Ook in het grensoverschrijdende verkeer doen Duits gekentekende trucks steeds minder ten opzichte van trucks uit andere landen, schrijft de BAG. De Duitsers zien hun grensoverschrijdende transporten sinds 2004 meer dan halveren. In het binnenland blijft de schade, ondanks toegenomen cabotage, beperkt tot een procent of vijf. De BAG constateert dat van de groei in het wegvervoer in zijn algemeenheid, alleen de niet-Duitse vervoerders hebben geprofiteerd. Polen voeren nu een derde van het Duitse grensoverschrijdende goederenvervoer uit, aldus de BAG. De instantie verwacht dat de komende twee jaar het goederenvervoer over de weg met een procent of vijf zal stijgen. Dit betekent flink veel meer werk.