Het is niet altijd hosanna wanneer het om stuurassen gaat, leert Truckblog. Bartels uit Moerstraten, een veelzijdig bedrijf in grondverzet en alles wat ermee samenhangt, heeft gekozen voor een tweede MAN TGS 49.480 10x8 met star tandemstel achter. De middelste as is hefbaar en is bij Wierda ingebouwd. De trucks zijn geleverd door MAN-dealer Van Dorst.
"We hebben vorig jaar de eerste 10x8 Euro 6 van MAN in gebruik genomen. Het is een bladgeveerde auto met een star tandemstel. Met dit voertuig rekenen we op een maximale inzet en op een verlaging van de onderhoudskosten'', zegt Jeroen Bartels die in het verleden met trucks reed van een ander merk met een gestuurde achterste as. ''We zoeken voor ons werk de eenvoudigste meerassige kipper met het hoogste laadvermogen, de laagste onderhouds- en gebruikskosten en natuurlijk een maximaal chauffeurscomfort. Deze MAN is dan de beste optie, ook omdat dit voertuig zoals het hier staat grotendeels door MAN af-fabriek geleverd wordt.'' Dit is een gegeven waarover Bartels heel goed te spreken is, maar er is meer: ''Voor de chauffeurs tellen ook nog het bedieningsgemak en het comfort. Alles bij elkaar is een MAN TGS als deze voor ons precies het juiste antwoord op onze vervoersvraag.''
Voor het berm- en slootonderhoud gaat Bartels onder andere een nieuwe voorloopastrekker TGX 26.440 6x2/4 BLS XLX inzetten. Daarbij werkt Bartels met een aluminium kieptrailer, die tot het maximaal toegestane wordt beladen. Om te voorkomen dat Bartels de aslastwetgeving overtreedt, rust het bedrijf alle voertuigen die over de weg rijden, uit met een on board aslastmeetsysteem. Zo blijft Bartels onder alle omstandigheden binnen de kaders van de wet. ''De trailer heeft een laadvolume van 54 kuub. Zit dat erin, dan is de combinatie keurig aan het gewicht. Deze MAN vervangt een exemplaar dat bij ons jarenlang trouwe diensten heeft verricht. Alle aanleiding dus om ook voor het zware en afwisselende werk waarin dit voertuig wordt ingezet, andermaal voor MAN te kiezen.''