België verzint eigen lengteregels

Nieuws
19-09-2024 | Door Iep van der Meer

België heeft een eigen interpretatie bedacht voor de maximale lengte van bedrijfswagens die voldoen aan de nieuwe Europese richtlijn. Die regels zijn krapper dan wat Europa toestaat en daarvoor zijn al meerdere boetes opgelegd voor een overschrijding van de maximale lengte. Volstrekt onterecht, want het Europese recht staat boven de Nationale wetgeving.

De Belgische interpretatie van de Europese regels is krapper, waardoor chauffeurs die met voertuigen rijden die voldoen aan de Europese richtlijn 96/53/EC zoals de nieuwe generaties van DAF, Mercedes-Benz en Volvo met de Aero tegen de lamp lopen. Waarschijnlijk is de wetgeving in België gewoon nog niet aangepast op de richtlijn 2007/46/EG die al vanaf 7 mei 2020 geldt.

Naar aanleiding hiervan heeft Transport in Nood contact gezocht met DAF en TLN om hier duidelijkheid in te verschaffen. Bij DAF Trucks is er gereageerd door een downloadbare PDF te maken waarin de Europese regels worden uitgelegd in het Frans, Nederlands en Duits. Deze PDF vind je door hier te klikken!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-06-2021
Prolonged-cab-2-press-2021.jpg

Ook Scania komt met een langere cabine

Na de introductie van de DAF XG en XG+ is het Scania die razendsnel reageert met een verlengde cabine. Vanaf eind…
Nieuws
17-06-2021
Prolonged-cab-4-web-press-2021.jpg

Lange Scania cabine: Geen verruiming voertuiglengtes

Onlangs presenteerde Scania de langere CR23 en CS 23 cabines voor de R- en S- serie trucks. In beide…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.