Binnenkort eindelijk LZV goedkeuring DAF XG

Nieuws
22-03-2024 | Door Iep van der Meer

Sinds de introductie van de nieuwe generatie van DAF mochten de XG en XG+ modellen niet worden ingezet als LZV. Door de grotere lengte kwamen combinaties met zo'n cabine boven de 25,25 meter lengte uit, en dat was niet toegestaan. Daar komt binnenkort verandering in.

Met zo'n nieuwe DAF mag je met een normale combinatie langer zijn, dat is namelijk Europees geregeld. Voor de LZV geld dat niet, want die rijden op basis van een Nationale ontheffing, de zogenaamde Beleidsregel voor LZV's.  Om dat te regelen moest die ontheffing worden aangepast, en dat zet de nodige ambtelijke molens in werking. TLN heeft er samen met DAF en andere brancheorganisaties bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de RDW op aangedrongen om deze regeling aan te passen. De afspraak was om dit toe te staan, wel onder het voorbehoud dat LZV’s met een grotere lengte binnen de bestaande LZV draaicirkel blijven en dat ze in staat zijn de voor LZV’s vrijgegeven spoorwegovergangen op het LZV wegennet veilig over te steken. 

Tot 50 cm langer

Vooral dat laatste punt was een harde voorwaarde van spoorbeheerder ProRail. Je zou dat spijkers op laag water zoeken kunnen noemen, want als een 50 centimeter langere LZV een spoor oversteekt duurt dat echt niet langer dan als een uitgeschoven trailer of dieplader dat doet, maar zo gaat dat in een land waar regeltjes belangrijk zijn. Om ProRail te overtuigen werden er samen met DAF uitvoerige testen gedaan op de RDW testbaan in Lelystad. De testen zijn gedaan met een LZV met een totale lengte van 25,75m (50 cm extra). De langere LZV heeft beide testen met succes doorstaan. Op basis hiervan hebben RDW, politie en ProRail ingestemd met een wijziging van de Beleidsregel. In de wijziging is vastgelegd dat LZV’s met een, volgens de EU-wetgeving, goedgekeurde verlengde cabine maximaal 50 cm langer mogen zijn dan reguliere LZV’s (25,25m). Wel moeten ze aan de bestaande LZV-bestreken baan eisen voldoen.

Na drie jaar eindelijk groen licht

Het wijzigingsvoorstel moet op 28 maart a.s. formeel nog worden goedgekeurd door het landelijke Centrale Overleg Ontheffingverlening (OCOV) waar alle betrokken organisaties en ook de wegbeheerders zijn aangesloten. Kort daarna kan de nieuwe beleidsregel gepubliceerd worden en officieel in werking treden. Dat is ruim drie jaar na de introductie van de DAF NGD serie. 

Alleen voor Nederland

De aanpassing van de beleidsregel voor de LZV gaat over Nederland, en het is voor binnenlands transport binnenkort dan ook legaal om zo'n mooie nieuwe DAF voor een LZV in te zetten. Internationaal geldt dat nog steeds niet dus er is altijd nog de kans dat je in bijvoorbeeld Duitsland een boete krijgt voor de extra centimeters boven de 25,25 meter. Overigens zal dat in de toekomst waarschijnlijk veranderen, als de LZV wordt opgenomen in de Europese regels, maar zover is het nog lang niet.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
11-05-2018
Tholu_21-1400.jpg

TLN: Al 1800 Nederlandse LZV combinaties

Er rijden volgens TLN op dit moment al zo'n 1800 LZV combinaties rond. Daarmee is de groei er nog lang niet uit,…
Nieuws
19-10-2017
NiekDijkstra21400.jpg

LZV toegestaan op N35 tussen Raalte en Nijverdal

Het LZV netwerk in ons land is weer een stap verder. Met de vrijgave van het ontbrekende deel van de N35…
Nieuws
19-02-2019
Inhaalverbodsbord.jpg.jpg

TLN: Europese inzet LZV helpt wel degelijk

In onze berichtgeving over de nieuwe CO2 eisen die Europa heeft vastgelegd voor het vrachtverkeer halen we steevast…