Met zo'n nieuwe DAF mag je met een normale combinatie langer zijn, dat is namelijk Europees geregeld. Voor de LZV geld dat niet, want die rijden op basis van een Nationale ontheffing, de zogenaamde Beleidsregel voor LZV's. Om dat te regelen moest die ontheffing worden aangepast, en dat zet de nodige ambtelijke molens in werking. TLN heeft er samen met DAF en andere brancheorganisaties bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de RDW op aangedrongen om deze regeling aan te passen. De afspraak was om dit toe te staan, wel onder het voorbehoud dat LZV’s met een grotere lengte binnen de bestaande LZV draaicirkel blijven en dat ze in staat zijn de voor LZV’s vrijgegeven spoorwegovergangen op het LZV wegennet veilig over te steken.
Tot 50 cm langer
Vooral dat laatste punt was een harde voorwaarde van spoorbeheerder ProRail. Je zou dat spijkers op laag water zoeken kunnen noemen, want als een 50 centimeter langere LZV een spoor oversteekt duurt dat echt niet langer dan als een uitgeschoven trailer of dieplader dat doet, maar zo gaat dat in een land waar regeltjes belangrijk zijn. Om ProRail te overtuigen werden er samen met DAF uitvoerige testen gedaan op de RDW testbaan in Lelystad. De testen zijn gedaan met een LZV met een totale lengte van 25,75m (50 cm extra). De langere LZV heeft beide testen met succes doorstaan. Op basis hiervan hebben RDW, politie en ProRail ingestemd met een wijziging van de Beleidsregel. In de wijziging is vastgelegd dat LZV’s met een, volgens de EU-wetgeving, goedgekeurde verlengde cabine maximaal 50 cm langer mogen zijn dan reguliere LZV’s (25,25m). Wel moeten ze aan de bestaande LZV-bestreken baan eisen voldoen.
Na drie jaar eindelijk groen licht
Het wijzigingsvoorstel moet op 28 maart a.s. formeel nog worden goedgekeurd door het landelijke Centrale Overleg Ontheffingverlening (OCOV) waar alle betrokken organisaties en ook de wegbeheerders zijn aangesloten. Kort daarna kan de nieuwe beleidsregel gepubliceerd worden en officieel in werking treden. Dat is ruim drie jaar na de introductie van de DAF NGD serie.
Alleen voor Nederland
De aanpassing van de beleidsregel voor de LZV gaat over Nederland, en het is voor binnenlands transport binnenkort dan ook legaal om zo'n mooie nieuwe DAF voor een LZV in te zetten. Internationaal geldt dat nog steeds niet dus er is altijd nog de kans dat je in bijvoorbeeld Duitsland een boete krijgt voor de extra centimeters boven de 25,25 meter. Overigens zal dat in de toekomst waarschijnlijk veranderen, als de LZV wordt opgenomen in de Europese regels, maar zover is het nog lang niet.