Boetes Belgische tol blijven onbetaald

Nieuws
03-03-2025 | Door Maarten van der Westen

Zo’n 14 miljoen Euro, dat is het bedrag dat de Belgische overheid nog heeft openstaan aan niet geïnde tolboetes. Dit ontdekte De Tijd na onderzoek van cijfers van Viapass. Met name buitenlandse chauffeur ontduiken de tol.

Vorig jaar bracht de tol voor vrachtwagens in België meer dan 1 miljard Euro op. Dit bedrag vertelt echter niet hoe vaak het voorkomt dat een vrachtwagen de tol niet betaald. Uitgeschreven boetes blijken in veel gevallen open te blijven staan. Alleen al in Vlaanderen staat voor ruim 14 miljoen Euro aan boetes open van 2021, 2022 en 2023. Deze zijn opgelegd aan bedrijven voor het niet betalen van de tol aan Viapass. Zo’n 13 miljoen van dit bedrag, dus bijna alles, moet betaald worden door buitenlandse bedrijven.

Het gaat wel beter: zelfs met de fors toegenomen opbrengst in 2024 daalde het percentage vastgestelde overtredingen. In totaal werd zo’n 13,45 miljoen Euro aan boetes uitgeschreven vorig jaar. Er is niet bekend hoeveel hiervan nog openstaat. Het geld komt namelijk lang niet altijd binnen: een deel van de boetes blijkt moeilijk te innen. Met name buitenlandse vrachtwagens ontlopen de straf voor het niet betalen van de Belgische tol omdat het geld niet verkregen kan worden.

Oneerlijke concurrentie

Nederland staat bovenaan het lijstje van landen die het vaakst een boete krijgen. In 2024 waren dit er 8.165. Polen en Duitsland staan op plaats twee en drie. Toch ligt het probleem van het innen van boetes niet bij deze landen. Met name Spanje, Bulgarije, het Verenigd Koninkrijk en Roemenië scoren hier slecht. Van alle boetes die aan Spaanse vrachtwagens wordt opgelegd, wordt minder dan de helft daadwerkelijk betaald.

Het dwingen tot betalen blijkt bij buitenlandse bedrijven erg lastig. Er is zelfs één vrachtwagen met in totaal 110 boetes voor de tol. De politiek wordt nu aangespoord extra maatregelen te treffen tegen vrachtwagens die de tol en de boetes niet betalen.

Nederland gaat volgend jaar ook met dit probleem te maken krijgen, als hier de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Hier kan het probleem mogelijk nog groter worden, aangezien ons land geen goede reputatie heeft op handhaving van regels voor chauffeurs. Bij de invoering van de zero-emissiezones is bovendien al vastgesteld dat buitenlandse bedrijven geen bekeuring krijgen. Op deze manier werkt de tolheffing oneerlijke concurrentie in de hand.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-05-2025
Nadort16-1400

100 jaar D.G.v.d. Nadort Transport gevierd!

D.G.v.d. Nadort Transport uit Dordrecht bestaat al honderd jaar en wil niks weten van stoppen of overnames.…
Nieuws
19-05-2025
TiN1 (960 x 720)

Geslaagde bijeenkomst Transport in Nood

Zelfs als je alles goed doet, krijg je als transporteur nog steeds boetes, zo bleek tijdens de bijeenkomst van…
Nieuws
18-05-2025
DAF XF Jubileum truck (12)

Jubileum DAF XF van 50 jarig Verspui Trucks

Verspui Trucks bouwde de DAF op in klassieke kleuren en met een oldskool look.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.