Transport & Logistiek Nederland waarschuwt dat het er door hun leden, dat zijn transportbedrijven, op wordt gewezen dat er flink bekeurd wordt wanneer chauffeur spullen voor hun voorruit hebben staan. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland.
" Gordijnen, naamborden en apparatuur op het dashboard belemmeren het zicht van de chauffeur met alle veiligheidsrisico’s van dien", schrijft TLN. Het is mooi dat de organisatie waarschuwt. Maar deze gang van zaken is eigenlijk te gek voor woorden, ook als de boete-uitdelers formeel gelijk hebben.
In heel Europa is er van oost naar west en van noord naar zuid een schreeuwend tekort aan chauffeurs. Dat niet alleen, er is ook nog groot verschil in de vaardigheden van de chauffeurs. Daar wordt nog steeds niks aan gedaan: de rijbewijscriteria en de Code 95 staan garant voor grote kwaliteitsverschillen.
Wie dan de weg op gaat, komt onderweg vele collega's tegen. Volgens de ILT, de Inspectie dus, is er met één op zes vrachtwagens iets mis. Met dat 'iets' doelen ze op mogelijk AdBlue fraude of een manier om de tachograaf te manipuleren.
Problemen genoeg zou je zeggen, en iedereen die het weet. Maar wat gebeurt er? Het leven wordt de chauffeur zuur gemaakt. Controlerende ambtenaren hebben ondanks de structurele onrechtvaardigheden in het Europee wegvervoer toch andere prioriteiten, als we TLN moeten geloven. Vaste criteria bestaan niet voor het 'vergrijp'. Bekijk de foto van de voorruit van een Waberer's truck. Tel de tolkastjes en wees met ons eens dat in elk geval het zicht kort voor de cabine flink belemmerd wordt. Maar de kans is groot dat dit dan weer wèl mag...