Al sinds jaar en dag is er gesteggel over het aantal vrachtwagens dat volgens Oostenrijk via de Brennerpas mag rijden. Ook nu Oostenrijk bij de EU hoort, gaat dit gewoon door. De nieuwste ontwikkeling is, dat Oostenrijk het waarschijnlijk voor elkaar krijt, dat in Beieren de maut omhoog gaat.
Dit, omdat het voor Oostenrijk duidelijk is, dat tal van vrachtwagens Zwitserland mijden, omdat de tolkosten daar veel hoger zijn en er veel strenger wordt gecontroleerd op de technische staat van vrachtwagens. Daardoor komen er volgens Oostenrijk veel te vrachtwagens op Oostenrijkse wegen.
Net zo duur als Zwitserland
Door met Beieren samen te werken, wil Oostenrijk komen tot een roltarief dat geldt tussen München en het Italiaanse Verona. Daarmee wordt chauffeurs en transporteurs de prikkel ontnomen om via Oostenrijk, een omweg, vanuit Duitsland naar Italië te rijden. Het is echter nog niet precies bekend, hoe hoog het toltarief dan wordt en wanneer dat in zou moeten gaan.
Op de trein
Beide Alpenlanden zouden getuige de gang van zaken van de afgelopen jaren, het liefst af willen van al die vrachtwagens en alles wat door het land wil rijden, op de trein zetten. Daar wordt overigens ook serieus aan gewerkt.