Brexit: Eurovergunning blijft geldig tot 30 juni 2021

Nieuws
11-12-2020 | Door Tim de Jong

De Europese Commissie (EC) heeft op 11 december 2020 haar noodplannen gepresenteerd in het geval van een no-deal-Brexit. Eind dit jaar loopt de transitieperiode af en als er voor die tijd geen handelsakkoord is gesloten zullen er ernstige verstoringen ontstaan. Om die zoveel als mogelijk te voorkomen heeft de EC gerichte noodmaatregelen voorgesteld, meldt TLN.

Het Verenigd Koninkrijk (VK)  moet nog instemmen met deze voorstellen, zegt TLN, net als de Europese Raad en Parlement. Gezien de korte tijdspanne wordt een besluit snel verwacht. De maatregelen zijn een beperkte tijd geldig en vervallen als er alsnog een akkoord wordt bereikt.

Noodmaatregelen
Voor het wegvervoer zijn de belangrijkste noodmaatregelen:

Tot en met 30 juni 2021 mogen vervoerders nog gebruik maken van hun Eurovergunning. Een CEMT vergunning is tot en met 30 juni 2021 dus niet nodig.

Bilateraal en transitovervoer zijn tot 1 juli 2021 mogelijk met de Eurovergunning

Relevante EU-transportwetgeving zoals maten en gewichten, rij- en rusttijden, tachograaf en vakbekwaamheidsrichtlijn (code 95) blijft tot 30 juni 2021 van toepassing

Wat niet is geregeld in de noodmaatregelen:

Derdelanden- en cabotagevervoer zijn per 1 januari 2021 wel verboden

EU-vervoerders die een Engels vakdiploma inzetten om hun vakbekwaamheid aan te tonen in de EU kunnen dat vanaf 1 januari 2021 niet meer doen, want dit diploma verliest dan haar geldigheid.

Engelse vakdiploma’s
Dit laatste betekent onder meer dat Engelse vakdiploma’s, in het verleden behaald door Nederlandse vervoerders, niet meer geldig zijn vanaf 1 januari 2021. Aangezien relatief veel Nederlandse vervoerders destijds een Engels vakdiploma hebben behaald, zegt TLN, wordt vanuit het Ministerie van IenW en de NIWO gewerkt aan een pragmatische oplossing, zodat deze vakbekwame personen niet opeens een nieuw vakdiploma moeten gaan halen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-09-2019
DAF-XF-row-Girteka-delivery-01-1400.jpg

Girteka wil de Britse markt op ondanks naderende Brexit

De aanstaande Brexit zet de directie van het Litouwse transportbedrijf Girteka op scherp: Ze zien…
Nieuws
23-08-2019
DAF_productie.jpg

DAF: tandje bijzetten vanwege extra vraag uit Brexit-land

DAF Trucks moet in Eindhoven gaan bouwen voor de Britse markt. Normaal gesproken worden trucks…
Nieuws
25-09-2020
DoverLR.jpg

Brexit: Aparte vergunning om Kent in te komen

Het lijkt flink de verkeerde kant op te gaan met de naderende Brexit. Ook aan Britse kant wordt alles in…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.