De Europese Commissie (EC) heeft op 11 december 2020 haar noodplannen gepresenteerd in het geval van een no-deal-Brexit. Eind dit jaar loopt de transitieperiode af en als er voor die tijd geen handelsakkoord is gesloten zullen er ernstige verstoringen ontstaan. Om die zoveel als mogelijk te voorkomen heeft de EC gerichte noodmaatregelen voorgesteld, meldt TLN.
Het Verenigd Koninkrijk (VK) moet nog instemmen met deze voorstellen, zegt TLN, net als de Europese Raad en Parlement. Gezien de korte tijdspanne wordt een besluit snel verwacht. De maatregelen zijn een beperkte tijd geldig en vervallen als er alsnog een akkoord wordt bereikt.
Noodmaatregelen
Voor het wegvervoer zijn de belangrijkste noodmaatregelen:
Tot en met 30 juni 2021 mogen vervoerders nog gebruik maken van hun Eurovergunning. Een CEMT vergunning is tot en met 30 juni 2021 dus niet nodig.
Bilateraal en transitovervoer zijn tot 1 juli 2021 mogelijk met de Eurovergunning
Relevante EU-transportwetgeving zoals maten en gewichten, rij- en rusttijden, tachograaf en vakbekwaamheidsrichtlijn (code 95) blijft tot 30 juni 2021 van toepassing
Wat niet is geregeld in de noodmaatregelen:
Derdelanden- en cabotagevervoer zijn per 1 januari 2021 wel verboden
EU-vervoerders die een Engels vakdiploma inzetten om hun vakbekwaamheid aan te tonen in de EU kunnen dat vanaf 1 januari 2021 niet meer doen, want dit diploma verliest dan haar geldigheid.
Engelse vakdiploma’s
Dit laatste betekent onder meer dat Engelse vakdiploma’s, in het verleden behaald door Nederlandse vervoerders, niet meer geldig zijn vanaf 1 januari 2021. Aangezien relatief veel Nederlandse vervoerders destijds een Engels vakdiploma hebben behaald, zegt TLN, wordt vanuit het Ministerie van IenW en de NIWO gewerkt aan een pragmatische oplossing, zodat deze vakbekwame personen niet opeens een nieuw vakdiploma moeten gaan halen.