Per jaar zijn 40.000 nieuwe chauffeurs nodig, en dat voor minstens de komende vijf jaar, zo stelt de RHA. In Groot-Brittannië wordt 81% van alle goederen over de weg vervoerd. Chauffeurs zijn dus hard nodig om het land draaiende te houden. Aan de ene kant gaan veel chauffeurs met pensioen door de toenemende vergrijzing, aan de andere kant neemt de vraag naar wegtransport nog steeds toe.
Sally Gibson van de RHA: “Als we de industrie voor de lange termijn toekomstbestendig willen maken, moeten we jaarlijks tienduizenden chauffeurs werven, trainen en behouden om aan de vraag te voldoen. Met een vergrijzende beroepsbevolking moeten we ook meer jongeren in de industrie aantrekken. Om daar te komen, moeten we prioriteit geven aan flexibele, gefinancierde trainingsopties. De samenwerking tussen industrie en overheid met opleidingsverstrekkers zal ook de sleutel zijn tot het werven en behouden van personeel voor de lange termijn."
De manier om chauffeurs te vinden en op te leiden is volgens de RHA om werkgevers meer mogelijkheden te geven. Een goede samenwerking met scholen en opleidingscentra is hierbij onmisbaar. De overheid moet ook een duit in het zakje doen, letterlijk: er is veel geld nodig om de opleidingen mogelijk te maken.