De haven van Prince Rubert in British Columbia, Canada, wil gaan testen met autonome vrachtwagens. Het is onderdeel van een groter pakket maatregelen om te moderniseren. Samen met NuPort Robotics wordt er een proef opgezet om autonoom containers te vervoeren naar bestemmingen in de buurt. De vakbond wil er niks van horen. Volgens hen gaan de plannen ten koste van banen voor chauffeurs.
“We zijn helemaal niet tegen innovatie, maar we vragen ons af waarom de haven kiest voor onbewezen, nieuwe technologie terwijl er nog genoeg opties zijn om op een andere manier efficiënter te werken”, stelt Christopher Monette van Teamsters Canada. “We kunnen makkelijk langere combinaties inzetten of terminal trekkers die containers klaarzetten op het haventerrein. Dit zou de capaciteit van het transport kunnen verviervoudigen.” Zo’n 36 procent van de chauffeurs en arbeiders in de haven is aangesloten bij de vakbond.
Verzevenvoudigen
De directie van de haven wijst echter naar twee grote projecten, die bijna voltooid zijn. De haven krijgt er een compleet nieuwe terminal bij, die 400.000 TEU per jaar gaat verwerken. Bovendien opent binnenkort een groot logistiek centrum met 100 dokken, waar lading afgehandeld gaat worden. “Het aantal truckbewegingen gaat tussen nu en 2030 verzevenvoudigen”, stelt Olivia Mowatt van de haven. “Op dit moment zijn er ongeveer 150 truckritten per dag in de haven van Prins Rupert. In 2030 zijn dit er naar schatting 1.100 per dag. Met het enorme chauffeurstekort dat we nu al hebben, moeten we alle opties bekijken.”
De discussie in Canada is typerend voor autonome vrachtwagens. Waar chauffeurs een bedreiging zien voor hun baan, is het volgens veel partijen een noodzakelijke stap tegen het tekort aan chauffeurs. Veel onderzoeken laten zien dat de vraag naar transport overal ter wereld gaat toenemen. Op dit moment al voelt het merendeel van transportbedrijven zich beperkt in zijn groei omdat ze niet aan mensen kunnen komen. Autonome vrachtwagens kunnen een deel van het transportwerk overnemen om zo te voorkomen dat chauffeurs het werk niet meer aankunnen.