Dankzij protesten is de invoerdatum al van 1 februari uitgesteld naar 1 april. Containervervoerders, verenigd in de VERN, laten het er niet bij zitten en roepen ze partijen op om de RWG te boycotten vanaf april.
Geen klanten
Voor een containerterminal zijn vrachtwagenchauffeurs geen klanten, dat zijn de rederijen die er aanmeren. Vandaar dat VERN hun oproep niet alleen aan chauffeurs doet. René Sloof van de VERN richt zich direct aan partijen die lading boeken: “Gelieve nu al bij uw boekingen rekening te houden van de piektoeslag, want alle andere terminals blijven gewoon zonder extra kosten werken en zijn vaak ook flexibeler in de afhandelingen. Kies dus voor een rederij die u de garantie geeft om niet aan te landen op RWG want zo bespaart u veel kosten en tijd.”
Geen transporten
In werkelijkheid zijn de plannen van RWG veel duurder dan alleen een piektoeslag van 15 Euro. De terminal probeert meer transporten naar de nachturen en het weekend te duwen. Dit maakt transporten duurder: van de loonkosten van chauffeurs tot nachtploegen of extra opslag van containers.
VERN roept op tot boycot
VERN waarschuwt dat transporten naar RWG niet meer rendabel worden voor vervoerders. Zij roepen dan ook op om de terminal links te laten liggen vanaf april. Dit plan versterkt zichzelf: des te meer vervoerders meedoen, des te moeilijker het wordt om transport naar RWG te regelen, waardoor prijzen nog meer stijgen voor exporteurs en importeurs.
René Sloof maakt het hen duidelijk: “de terminal kent u niet, maar ons vervoerders wel. Wij zijn hierdoor voorfinancier, maar wij moeten met u afrekenen. Boek uw lading dus bij een rederij die niet bij RWG komt, of neem in de boeking een clausule op om de extra kosten verhaalbaar te maken op de rederij of agent.”
Tekst en foto: Maarten van der Westen