Chauffeurs dreigen met acties tegen RWG Terminal

Nieuws
11-02-2023 | Door Iep van der Meer

Al eerder schreven we over de onvrede onder containerrijders over de geplande piektoeslag van de RWG Terminal. Om de stroom vrachtwagens op de terminal te spreiden, wil de terminal 15 Euro rekenen voor een bezoek tussen 6 uur ‘s ochtends en 6 uur ‘s avonds.

Dankzij protesten is de invoerdatum al van 1 februari uitgesteld naar 1 april. Containervervoerders, verenigd in de VERN, laten het er niet bij zitten en roepen ze partijen op om de RWG te boycotten vanaf april.  

Geen klanten

Voor een containerterminal zijn vrachtwagenchauffeurs geen klanten, dat zijn de rederijen die er aanmeren. Vandaar dat VERN hun oproep niet alleen aan chauffeurs doet. René Sloof van de VERN richt zich direct aan partijen die lading boeken: “Gelieve nu al bij uw boekingen rekening te houden van de piektoeslag, want alle andere terminals blijven gewoon zonder extra kosten werken en zijn vaak ook flexibeler in de afhandelingen. Kies dus voor een rederij die u de garantie geeft om niet aan te landen op RWG want zo bespaart u veel kosten en tijd.” 

Geen transporten

In werkelijkheid zijn de plannen van RWG veel duurder dan alleen een piektoeslag van 15 Euro. De terminal probeert meer transporten naar de nachturen en het weekend te duwen. Dit maakt transporten duurder: van de loonkosten van chauffeurs tot nachtploegen of extra opslag van containers.  

VERN roept op tot boycot

VERN waarschuwt dat transporten naar RWG niet meer rendabel worden voor vervoerders. Zij roepen dan ook op om de terminal links te laten liggen vanaf april. Dit plan versterkt zichzelf: des te meer vervoerders meedoen, des te moeilijker het wordt om transport naar RWG te regelen, waardoor prijzen nog meer stijgen voor exporteurs en importeurs. 

René Sloof maakt het hen duidelijk: “de terminal kent u niet, maar ons vervoerders wel. Wij zijn hierdoor voorfinancier, maar wij moeten met u afrekenen. Boek uw lading dus bij een rederij die niet bij RWG komt, of neem in de boeking een clausule op om de extra kosten verhaalbaar te maken op de rederij of agent.”

Tekst en foto: Maarten van der Westen

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-06-2024
magpie-23-1-1024x682

Zelfrijdende trucks in de Rotterdamse haven

Binnenkort start het Magpie project met tests in de haven van Rotterdam
Nieuws
02-08-2018
Klaas_de_Waard.jpg

Chauffeurstekort?

Klaas de Waard van de VERN greep zijn kans. Midden in, wat in de pers als 'Komkommertijd' wordt aangeduid kwam hij met een alarmerend…
Nieuws
07-07-2023
Monument-1400

Monument voor door truck overreden motoragent

Vandaag is het exact twee jaar geleden dat motoragent Arno de Korte stierf nadat hij doodgereden werd door…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.