Vrachtwagenchauffeurs die door ‘blokkeer-douaniers’ in Calais hun rijtijd overschrijden, riskeren hoge boetes als ze via de Eurotunnel in Engeland aankomen. TLN vraagt de Franse en Britse inspectie geen boetes te geven voor deze ‘overtredingen’.
Door de acties van de Franse douaniers hebben chauffeurs te maken met flinke vertragingen en kunnen ze niet makkelijk hun verplichte rust nemen. Buiten hun schuld om overschrijden chauffeurs dan hun wettelijke rijtijd. Met mogelijk fikse boetes tot gevolg.
1200 pond boete
Een chauffeur van John Pronk Transport kreeg 1200 pond boete van de Britse inspectie. 'Chauffeurs rijden daar stap voor stap, in Calais, richting de Eurotunnel. Van opstopping naar opstopping', zegt eigenaar John Pronk. 'En ja, dan overschrijdt een chauffeur dus makkelijk zijn rijtijd. En je zet uiteraard niet zo makkelijk een andere chauffeur op de vrachtauto.'
Rust op de vluchtstrook
Frank Jacob van Currie European Transport in Tiel is bang dat ook zijn chauffeurs dit overkomt. Zijn chauffeurs houden er dan ook rekening mee. 'Soms staan ze twee dagen in de file daar. Dan gaan ze maar op de vluchtstrook staan om die rust te pakken. Om te voorkomen dat ze later in Engeland of ergens anders in Europa een boete ontvangen. Maar de Franse politie heeft daar geen begrip voor en stuurt de chauffeurs weer van de vluchtstrook af.'
TLN vraagt om uitzondering
Volgens de Europese rij- en rusttijdenwet mogen lidstaten in sommige uitzonderlijke situaties boetes voor overschrijding van de rijtijdenwet achterwege laten. Volgens TLN is dat het geval met de Franse blokkeer-douaniers. TLN heeft daarom onder meer de Nederlandse ambassade in Parijs en de Nederlandse ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse zaken gevraagd Frankrijk en Groot-Brittannië ervan te overtuigen nu een uitzondering op de wet te maken. Ook heeft TLN contact opgenomen met de Franse zusterorganisatie FNTR en de Britse zusterorganisaties FTA en RHA om de druk op te voeren.
Acties duren al drie weken
De acties van Franse douaniers in Calais duren nu al ruim drie weken en zijn soms wat heviger dan op andere momenten. Sinds woensdagmorgen is het weer heviger, zegt TLN. Flinke acties van de Franse douaniers zorgen voor grote vertragingen. De Franse politie zet vrachtauto's in een wachtrij op de rechterrijstrook, stuurt ze naar een parkeerplaats of stuurt ze rechtsomkeert richting België. Met vertragingen tot anderhalve dag als gevolg en duizenden euro's schade per bedrijf.