Van Groningen uit Nieuw-Vennep was aan drie nieuwe trucks toe. Het bedrijf neemt zijn chauffeurs serieus en liet de mannen zelf kiezen wat de volgende trucks zouden worden. Het werden drie nieuwe DAF trucks, en dan wel de XF 530 Super Space Cab modellen in een FAK configuratie. Dat is DAF jargon voor een 8x2 met een tridem asopstelling.
Directeur William van Groningen over de keus voor DAF:. “Persoonlijk maakt het merk mij niet zo veel uit. Ik vind het belangrijk dat onze auto’s er goed uitzien en dat de betreffende chauffeur het naar zijn zin heeft. Als familiebedrijf hebben wij veel waardering voor ons personeel. Wanneer de chauffeur in een vrachtwagen naar eigen keuze mogen rijden en we hierdoor een fijne werkplek aan kunnen bieden, is dat ons veel waard. Zeker in een tijd waarin goede Nederlandse chauffeurs schaars zijn''.
De nieuwe DAF’s zijn geleverd door Truckland. Bevako zorgde voor de opbouw van het 30 tons VDL haakarmsystemen en Voortman heeft de volledig nieuwe door directeur William van Groningen zelf ontwikkelde huisstijl en kleurencombinaties op de cabines aanbracht. Tegelijkertijd leverde GS Meppel drie bijpassende aanhangers.
De DAF trucks zijn voorzien van de 530 pk MX-13 motor, gekoppeld aan een speciaal op het werk afgestemde 16 versnellingen tellende TraXon automaat. Dit in combinatie met een ZF intarder, aandrijving op de middelste as van het tripple-stel, met een gestuurde en hefbare voorloopas en de eveneens dubbellucht uitgevoerde liftbare sleepas die met elkaar bijdragen aan een juiste aslastverdeling.
Het interieur is uitgevoerd met bruin lederen zetels en een bijpassende tunnelhoes, aluminium dashboard inlays, een televisie, navigatie, een koelkast, een ruim en comfortabel bed, climate control, 3 camera’s (front, op de haakarm gericht en bij de vangmuil),zwaardere luidsprekers met zwaardere bekabeling, een 800 Watt versterker met subwoofer, een lederen stuurwiel en tal van originele veiligheidssystemen. Gebleven zijn de roestvrijstalen achterzijden met verlichtingsunits, de roestvrijstalen bumpers, gereedschapskisten en de nodige extra verlichting.
De nieuwe DAF combi’s worden ingezet bij de transportservices van het bedrijf waar inmiddels in totaal ruim 90 gemotiveerde en trouwe medewerkers werken. William Van Groningen vervolgt: “Onze core business is de handel in schroot en metaal. Ferro en non-ferro. Verder verrichten wij als onderaannemer sloopactiviteiten ter ondersteuning van onze klanten. Daarvoor beschikken wij over 30 machines variërend van 23 tot 80 ton. Na vele jaren in Nieuw-Vennep gaan wij medio dit jaar officieel verhuizen naar Vijfhuizen. In juli/augustus slaan we daar de eerste paal voor de nieuwbouw, maar momenteel zijn wij hier al actief. Volgend jaar gaan we helemaal over en komt Nieuw-Vennep te vervallen. Verder hebben wij vestigingen in Leimuiden, Nunspeet en Finland. De metalen die uit sloopwerken komen, sorteren wij en geven wij een volgende bestemming. Gesorteerde metalen vervoeren wij direct naar bedrijven als Tata Steel of naar diverse ijzerhandelaren. Verder bieden particulieren en bedrijven hun metalen bij onze bedrijven aan. Voor alle benodigde transporten maken wij gebruik van onze eigen containers en transportmiddelen. Overigens worden wij door onze klanten ook steeds vaker voor klussen in het buitenland gevraagd. Recent hebben wij nog een sorteerlijn in Engeland gedemonteerd, een boot in Suriname uit het water gehaald en een kunstmestfabriek op Cyprus gesloopt. Daarnaast zijn wij regelmatig aan het werk in Duitsland en België.