Onder invloed van de milieuregels op de Rotterdamse Maasvlakte 2 vervangt Nieuwland Transport gefaseerd meerdere van de bestaande Euro 5 DAF trekkers voor de allernieuwste versies met Euro 6 motor. “Ontheffingen zijn mogelijk, maar op enig moment kun je ook daar niet meer aan voldoen”, zegt Angelo Nieuwland. “Op zich jammer, want de wagen die we er nu wegdoen is uit 2011, heeft 6,5 ton op de teller en begint nu juist een beetje geld te verdienen. Technisch is hij nog prima, alleen voldoet hij niet meer aan de strikte regels die daar gelden. Voor de planning is het dan lastig telkens rekening te moeten houden met de Euronormen van onze trucks. Daarom is nu gekozen voor vervanging."
Bij de introductie van de New DAF CF en XF besloot Nieuwland Transport uit Warmenhuizen tot de aanschaf van een XF 480 met gestuurde voorloopas, Super Space Cab en TraXon transmissie. “Daarvoor hebben wij met verschillende merken test gereden en overleg met de chauffeur gehad. Zo kwamen we met elkaar tot de keuze voor de DAF via Truckland en onze eerste automaat!”, leggen Chris en Angelo uit. Wij waren daar nooit zo van, omdat wij een handgeschakelde wagen toch lekkerder vonden rijden. Maar eerlijk is eerlijk, deze nieuwste generatie TraXon geautomatiseerde versnellingsbakken doet het veel beter dan waar wij destijds eens mee hebben proef gereden.”
“Het geeft tijdens het rijden ook meer rust en zou, in combinatie met de rest van de techniek, ook bijdragen aan een gunstiger brandstofverbruik. Hoewel er tegenwoordig veel gedaan wordt aan het maximeren van containergewichten, hebben wij toch gekozen voor een gestuurde voorloopas om op weeglussen en bij controles geen problemen te hebben. Verder is ook deze wagen voorzien van ons pakket met extra verlichting, lichtmetalen wielen (toch beter dan gespoten velgen!!), luchtvering op de vooras, goede matrassen, een groot scherm dat ook als televisie kan fungeren, veel kastruimte, GPS Buddy, navigatie en luchthoorns. De chauffeur mag in de cabine zelf ook het nodige laten aanbrengen.
De overige vijf DAF-trekkers zijn als 4x2 en 6x2 uitgevoerd en hebben allemaal een vaste chauffeur. Na het plotseling overlijden van vader Adrie, eind 2016, vormen zij nu de directie van het meer dan een eeuw bestaande familiebedrijf Nieuwland Transport.