Het is relatief rustig in de containerwereld op dit moment, zegt eigenrijder Germain Verstegen. Hij rijdt containers voor een opdrachtgever die de afgelopen weken al tijdelijk afscheid nam van 35 charters. “Dus ik heb geluk gehad.”
Wat Verstegen moeilijk vindt, is dat de wachttijden bij de diverse containerterminals flink varieert. “De ene keer ben je zo aan de beurt, de andere keer ben je een uur wachttijd kwijt.” Hij benadrukt dat dat uur wachttijd in dat geval voor zijn eigen rekening komt. “Maar het kan erger. Wanneer er sprake is van een systeemstoring op de terminal, dan ben je verder van huis en sta je weer voor eigen rekening te wachten.”
Toeslag
Des te vreemder is het dan, dat een containerterminal een toeslag wil rekenen terwijl je als chauffeur kosten maakt door te wachten. Om die toeslag te kunnen betalen, moet je je bij RWG digitaal aanmelden en akkoord gaan met de voorwaarden. Extra administratie dus. Verstegen zegt dat de zogeheten Cargo Card ook al kosten met zich meebrengt. “Wat zo dreigt te ontstaan is dat andere terminals dit ook gaan doen en bijvoorbeeld een nog hoger bedrag gaan rekenen. Betaal je dat dan, dan krijg je bijvoorbeeld voorrang. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling.” Verstegen legt uit dat je regelmatig klussen krijgt waardoor je meerdere keren per dag op dezelfde terminal komt: “Dus dan moet je er bijvoorbeeld vijf keer heen en dan betaal je vijf keer 15 euro, dat is 75 euro. Zo lopen de kosten flink op en zijn het iedere keer de uitvoerders van containerlogistiek die met kosten en problemen opgezadeld worden.”
VERN: Boycot RWG vanaf 1 februari
“We weten dat dit niet klopt en dat dit zo niet gaat”, zegt Rene Sloof van de VERN. “Deze problematiek moet zo snel mogelijk van tafel. Zo niet, dan gaan chauffeurs de RWG-terminal boycotten vanaf 1 februari. RWG heeft veel info op zijn website gezet over de toeslag. Nu is het vrijdag, en maandagochtend staan de trucks weer in de rij bij onder andere RWG. De congestie verdwijnt niet door chauffeurs 15 euro te laten betalen. Wanneer er eentje een container moet hebben van onderop de stapel, ontstaan er wachttijden. Daar doet dat geldbedrag niks aan. Ik beschouw dat als een boete. Een chauffeur kost overdag minder dan in de nachtelijke uren. Wanneer iedereen nu ’s avonds komt en ’s nachts om die boete te vermijden, dan heeft RWG nog steeds wachttijden.” Sloof en zijn collega Rene Lindeman bespreken op dit moment een datum met het management van RWG, om tot een overleg te komen. Maar onomwonden zegt hij: “Er is zeker sprake van een actiedreiging. Het is niet zo moeilijk om de terminal vast te zetten.” Hij schat dat de ‘boete’ die RWG in gedachten heeft, het bedrijf jaarlijks zo even 6,5 miljoen euro oplevert.
Achtergrond
Het is nog niet eerder voorgekomen dat een containerrederij een contractuele verplichting aan wil gaan met wegvervoerders. De VERN bekijkt dus in hoeverre een en ander juridisch houdbaar is. Dat onderzoek loopt nog. In elk geval wordt niet duidelijk, ook niet op de website van RWG, wat er tegenover die 15 euro staat. Volgens de VERN heeft RWG de toeslag bedacht om te komen tot een betere spreiding: de toeslag geldt alleen overdag en niet ’s avonds en ’s nachts. BIGtruck heeft RWG herhaaldelijk om een reactie gevraagd. Maar telefoontjes blijven onbeantwoord en een e-mail adres waar we vragen heen kunnen sturen, krijgen we niet. Volgens de VERN gaan eigenrijders niet betalen voor het wachten op een container. “Voor die lange wachttijden willen ze ons al 20 jaar niks vergoeden. Het kan niet zo zijn dat de vervoerder de terminal verlost van een container en daarvoor de terminal moet toebetalen. De reders betalen de terminal, en de expediteur betaalt ons, maar niemand betaalt ons als we lang moeten wachten.”
Tim de Jong Foto's: In de cabine Germain Verstegen, bij de Volvo Rene Sloof. Foto terminal: Maarten van der Westen.