De containermarkt is oververhit en dat heeft zo zijn gevolgen. De coronacrisis heeft de dagelijkse routine van containers die de wereld rond worden gevaren, flink in het honderd laten lopen. Het gevolg is dat hat tarief om een container van China naar Europa te varen, vervijfvoudigd is, tot wel 10.000 dollar.
Grote containerrederijen stonden min of meer op omvallen, maar de coronacrisis leidt tot dikke winsten. Ruim een miljard bijvoorbeeld voor Hapag-Lloyd over 2020. Dat lucht op, maar tevreden of op hun gemak zijn de containerjongens nog niet. Hapag-Lloyd laat weten dat consumenten nu ze niet op vakantie mogen of naar een restaurant, bioscoop of theater, allerlei nieuwe spullen voor thuis hebben aangeschaft. Met als gevolg dat er een tekort aan containers is ontstaan. De onbalans in tarieven leidt ertoe, dat het tarief voor de reis van Europa naar China zo laag is, dat reders hun lege containers liever op een Europese kade laten staan. Nog meer schaarste. “Een situatie die nog wel een paar maanden voortduurt”, verwacht Hapag-Lloyd.
Containers staan hier dus leeg en in China hopen de goederen voor export naar het westen zich op. Tekorten aan eindproducten die we met z’n allen gewoon nodig hebben, zorgen voor hogere prijzen. We zien en horen inmiddels dat ook de grondstofprijzen stijgen. Dat zal er bijvoorbeeld toe leiden dat ook trucks en trailers duurder gaan worden. Jong gebruikte trucks en trailers zijn nu overal schaars. Op nieuwe zit levertijd, die is ontstaan doordat tijdens de diverse corona-lockdowns, fabrieken dicht bleven. Op dit moment heeft de auto-industrie bijvoorbeeld last van een tekort aan elektronische chips, een probleem wat bijvoorbeeld Volvo ook merkt. Tarieven voor vrachtritten stijgen ook al, met name naar Britse bestemmingen. Getuige de corona-controles die landen nu aan hun buitengrenzen uitvoeren, mogen nog wel meer ritprijzen stijgen, om zo de extra wachttijden te compenseren. Wachttijden die inmiddels ook in de containerterminals weer voor komen, horen wij.
Zo is 2021 nog maar zes weken op weg, maar is de logistieke realiteit intussen alweer heel anders dan eind vorig jaar.