“We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50% reductie van onze CO2-uitstoot tegen 2028”, zegt Peter Leegstraten, Manager Inkoop en Innovatie bij Cornelissen. “Naast dat wij het zelf willen, verlangen onze opdrachtgevers ook dat wij stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. De 69 nieuwe Volvo-trucks vervangen een groot deel van onze huidige diesel- en gastrucks in onze vloot. Wij zien Bio-LNG echt als transitiebrandstof en waar het kan, zetten wij elektrische vrachtwagens in. Volvo Trucks heeft voor beide situaties voor ons een passende oplossing.”
Volvo's voor Cornelissen
Het is voor het eerst dat Cornelissen Volvo-trucks toevoegt aan het wagenpark. “De LNG-motoren van Volvo Trucks zijn gebaseerd op de dieselmotor. Ze zijn daardoor comfortabel om mee te rijden en kennen een hoge brandstofefficiëntie. Dit beïnvloedt in positieve zin het verbruik en daarmee de kilometer-kostprijs. Door de lage CO2-uitstoot hebben deze Bio-LNG-trucks daarnaast een gunstige VECTO-score – iets dat voordeel oplevert bij tolheffingen die op CO2-uitstoot gebaseerd zijn en zullen worden”, licht Leegstraten toe.
In plaats van diesel te vervangen voor HVO, kies Cornelissen bewust voor trucks op Bio-LNG: “Bio-LNG wordt geproduceerd uit grondstoffen met een herkomst dichterbij, waardoor wij denken dit beter te kunnen monitoren. Ook is het goed verkrijgbaar in de landen waar wij operationeel zijn en kent het een groter CO2-reductiepotentieel”, vervolgt hij. “Wij verwachten dat de vraag naar de grondstoffen voor HVO harder zal stijgen – ook binnen andere branches, wat de prijs en beschikbaarheid van HVO nadelig zal beïnvloeden ten opzichte van Bio-LNG. De komende jaren denken we om al deze redenen daarom nog meer in te zullen zetten op Bio-LNG.”
62 Volvo FH LNG trucks
De 62 gas-powered Volvo FH-trekkers zijn uitgerust met de 225 kg-brandstoftank en nieuwe, efficiëntere 460 pk-motor. Een aantal ervan is gekeurd voor LZV, voor nog efficiëntere transporten. De trucks voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen volgens de General Safety Regulations (GSR) en hebben aanvullend een dodehoekcamera en extra zijruiten bij het slaapgedeelte van de cabine. Bij het achteruitrijden, wordt de radio automatisch gedempt. Voor extra chauffeurscomfort is gekozen voor I-Park Cool.
Hoofdzakelijk zal deze serie vrachtwagens op Bio-LNG gaan rijden in de BeNeLux-winkeldistributie voor Albert Heijn, op de ritten waar elektrificatie nog niet volledig uit kan. “Op het moment dat we ook daar de overstap naar elektrisch kunnen maken, zullen deze trucks worden ingezet op het transport tussen fabrieken van leveranciers en distributiecentra – tot ook dat type transport wordt geëlektrificeerd.”